شاید چندان هم نادر نباشد که بیماری در روزهای پایانی سال با بروز علائمی تحت‌بررسی قرار بگیرد و تشخیص تومور مغزی برای وی داده شود. طبیعتا بیمار و همراهانش دچار نگرانی می‌شوند و سعی می‌کنند با مشورت با یک یا چند پزشک در مورد انجام جراحی یا هر نوع درمان دیگر بهترین تصمیم را بگیرند.
کد خبر: ۱۳۰۷۳۵۹

واقعیت این است که درمان و اداره چنین بیماری در این مقطع زمانی کار چندان آسانی نیست و هم برای خانواده بیمار و هم پزشک معالج می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بیمار واقعا نیاز به جراحی اورژانسی حداقل در یک ماه آینده نداشته باشد. در واقع حدسی که جراح با توجه به تصویر‌برداری‌ها از نوع تومور می‌زند مبنی بر خوش‌خیم یا بدخیم‌بودن و پیش‌بینی سرعت رشد تومور در اتخاذ تصمیم صحیح بسیار مهم است.

اگر تصویربرداری‌ها به نفع توموری بدخیم بوده یا حتی توموری خوش‌خیم با اندازه بسیار بزرگ سبب اثر فشاری زیاد روی مغز و تهدید حیات بیمار شده باشد بهتر است با وجود مشکلات احتمالی در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز، عمل جراحی بیمار در اولین فرصت انجام شود اما از سوی دیگر در مواردی که تومور بدخیم نیست، اثر فشار زیادی روی مغز ندارد و به احتمال زیاد طی چند هفته آینده بیمار دچار علائم شدید و جدی نمی‌شود و قطعا به صلاح است انجام این عمل جراحی به پس از تعطیلات نوروز موکول شود.

در بیشتر موارد می‌توان تومورهای مغزی را بدون ایجاد عارضه مهم جراحی کرد و بیمار را طی چند روز به منزل فرستاد اما همواره احتمال بروز مشکلات پیش‌بینی‌نشده حین جراحی یا پس از آن وجود دارد و این همان دلیل مهم برای به‌تاخیر‌انداختن جراحی تومورهایی است که می‌توان در انجام عمل آنها عجله نکرد.

پذیرش این موضوع از سوی خانواده بیمار و راهنمایی صحیح پزشک معالج می‌تواند باعث شود بیمار با آرامش و خیالی آسوده به منزل بازگردد تا بعد از تعطیلات دوباره مراجعه کند؛ البته لازم است به بیمار علائم هشدار بروز اتفاقات مهم مغزی ذکر شود تا بتواند در صورت بروز آن علائم در تعطیلات نیز به مراکز اورژانس مراجعه کند.

این علائم هشدار شامل سردرد بسیار شدید به‌خصوص صبح‌ها، تهوع، استفراغ، تاری‌دید، اختلال هوشیاری، ضعف اندام‌ها یا بروز تشنج‌های شدید و مکرر با وجود تجویز داروهای ضدتشنج هستند. پیشاپیش آرزوی سالی خوش و توأم با سلامت برای همه بیماران داریم.

دكتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز ‌و ‌اعصاب / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها