انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در بیانیه شماره یک خود در خصوص واکسن کرونا اعلام کرد: حسب اعلام منابع رسمی کشور علاوه‌ بر اولین واکسن معرفی شده در زمینه کرونا، چند واکسن ایرانی دیگر نیز در آستانه ورود به کارآزمایی بالینی هستند.
کد خبر: ۱۲۹۹۱۲۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، در بیانیه انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران که امروز سه شنبه منتشر شد، آمده است: به دلیل مسئولیت علمی و اخلاقی در خصوص واکسن و سلامت مردم، ضمن ابراز خرسندی از شروع آزمایشات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا و آرزوی به ثمر نشستن تلاش های محققان توانمند کشور، موارد زیر را به استحضار می‌رساند:

از آنجایی که حسب اعلام منابع رسمی کشور علاوه‌ بر اولین واکسن معرفی شده، چندین کاندیدای دیگر واکسن نیز در آستانه ورود به کارآزمایی بالینی هستند، انجمن ایمونولوژی امیدوار است طی چند ماه آینده یک یا چند نمونه واکسن ایرانی کرونا مراحل بالینی را با موفقیت به اتمام رسانده، مجوزهای لازم برای استفاده عموم را کسب کنند.

با توجه به پیشینه یکصد ساله تولید واکسن در کشور، ظرفیت بالای علمی و توانمندی مراکز مختلف (سرم سازی رازی، انستیتو پاستور ایران و ...)، توجه به چالش ها، رفع موانع، یکپارچگی مدیریت و توسعه زیرساخت ها، از ضروری ترین اقدامات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت و تداوم تولید انبوه واکسن در کشور محسوب می شود.

با توجه به گسترش روزافزون پاندمی، کثرت جمعیت، وسعت ابتلا، تعداد بالای مرگ و میر، افزایش احتمال جهش ویروس در شرایط گسترش آلودگی، نیاز به زمان طولانی برای تکمیل مراحل ۱، ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی و نیز ظرفیت محدود تولید انبوه واکسن در کوتاه مدت، این انجمن بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز تاکید می کند.

بدیهی است هرگونه تاخیر در این امر موجب بروز خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن جان انسان های بیشتری شده، همزمان شانس ایجاد سویه های جدید ویروس و مقاوم به واکسن در کشور را بیشتر می کند.

اطلاع رسانی جنبه های عمومی تولید واکسن و نیز وضعیت خرید از منابع خارجی باید به طور شفاف توسط مرجعی واحد، در وزارت متبوع صورت پذیرد و از سخن پراکنی و تناقض گویی توسط منابع مختلف جلوگیری به عمل آید.

از طرفی تولید واکسن موضوعی فنی و تخصصی است و لازم است ابعاد علمی و تخصصی آن توسط متخصصین رشته های مرتبط که مسئولیت علمی پروژه را به عهده دارند، صورت پذیرد. لذا از مجریان طرح های مطالعاتی واکسن انتظار می رود از اظهارنظرهای خارج از تخصص خود در رسانه ها خودداری کرده و این مهم را به متخصصان مربوط بسپارند.

در راستای اعتمادآفرینی عمومی، استفاده هرچه بهتر از پتانسیل های کشور و شفاف سازی هر چه بیشتر پیرامون واکسن های داخلی، انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست های مشترک علمی میان استادان و صاحب نظران ایمونولوژی و تیم های تحقیق و تولید واکسن اعلام می دارد.

ضمناً این انجمن تلاش خواهد کرد دغدغه های جامعه ایمونولوژی پیرامون مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن و الزامات مربوط را در بیانیه بعدی به اطلاع عموم برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها