شستن نوزاد تازه متولد شده دارای نکاتی است که توجه به آن‌ها به شما کمک می‌کند تا در انجام این کار راحت‌تر عمل کنید. پوست حساس و جثه کوچک نوزاد گاه مادر را دچار استرس می‌کند این در حالی است که پاک کردن مدفوع، حمام کردن و آب کشی کودک در روشویی با رعایت چند نکته تبدیل به کاری لذت بخش و آسان می‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۹۳۶۴

چه موقع باید نوزاد را به اولین حمام برد ؟

بهتر است برای حمام بردن نوزاد خیلی عجله نداشته باشید چون ممکن است با این کار نوزادتان دمای بدنش پایین بیاید و مریض بشود. دست کم تا 12 ساعت بعد از تولد، او را به حمام نبرید. دلیل اینکه بعد از تولد، پرستاران نوزاد را تنها با حوله گرم و مرطوب پاک می‌کنند نیز همین است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد یک ماهه کلیک کنید.

حمام کردن نوزاد چگونه باید انجام شود؟

مراحل شستن نوزاد تازه متولد شده

1- به گزارش جام جم آنلاین به نقل از حامی هنر زندگی ،یک اسفنج را در آب گرم خیس کنید و با آن به آرامی نوزاد را بشویید. هیچ احتیاجی نیست که هر روز او را به حمام ببرید بلکه هفته‌ای 2 یا 3 باراستحمام برای او کافی است.

2- از قبل حوله‌ای زیر نوزاد قرار دهید تا از سر خوردن و غوطه ور شدن تمام وسایل در آب جلوگیری کنید و هنگام به اتمام رسیدن حمام، همیشه یک حوله خشک داشته باشید تا همه چیز را تمیز نگه دارید.

3- در هنگام شستن نوزاد دست خود را روی پیشانی کودک قرار دهید و به این ترتیب مانع ورود هر نوع ماده خارجی به داخل چشمان او شوید.

4- یک حوله نرم و خشک برای خشک کردن کودک به همراه داشته باشید.

5- سعی کنید حوله‌ای کلاه دار برای کودک خود تهیه کنید به این صورت دمای سر او حفظ می‌شود. حداقل سه تا حوله برای کودک داشته باشید تا کار حموم کردن او به راحتی انجام ‌شود.

6- حمام کردن نوزاد را می‌توانید در وان حمام خودتان یا در وان حمام خود کودک انجام دهید و وان حمام را پر از اسفنج کنید تا کودک شما مشغول شود. در انتخاب وان دقت کنید که وان هم ارتفاع با خودتان باشد تا از آسیب دیدن پشت کودک به هر نحوی جلوگیری کنید.

7- از خیس شدن بند ناف نوزاد هراس نداشته باشید. به طور طبیعی این بند ناف باید در 3 هفتگی جدا بشود پس اگر بند ناف خیس شد آن را به آرامی با حوله خشک کنید.

مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف

  1. وان شست و شوی نوزاد را تا میزان لازم از آب گرم پر کنید. دمای این آب باید تقریبا مابین 23 تا 25 درجه سانتی گراد باشد.
  2. چند مشت آب را تا قفسه سینه نوزاد بریزید اما مواظب باشید آب به خود قفسه سینه نرسد.
  3. موقع شستن کودک از سر شروع کنید و به بعد سراغ پاها بروید. به این ترتیب از چسبیدن ترشحات و باکتری‌ها به بدن او جلوگیری کرده‌اید.
  4. نوزاد را به آرامی بچرخانید تا پشت و باسن او را بشویید. به یاد داشته باشید که در این موقعیت، فرزند شما باید بر روی یک دست شما باشد تا از هر اتفاقی در حین شستن جلوگیری شود.

 

شستن مدفوع نوزاد و عوض کردن پوشک او به چه ترتیبی انجام می‌شود؟

1- قبل از انجام هر کاری، پوشک تمیز را کنار دست خود قرار دهید.

2- پارچه تمیزی که مخصوص عوض کردن نوزاد است را روی سطح صاف و بدون شیب بگذارید. ذکر این نکته ضروری است که این سطح باید به گونه‌ای صاف باشد که تعادل نوزاد به هم نخورد و زمین نخورد چراکه نوزاد کنترل حرکات خود را ندارد و در صورتی که مادر مشغول به تعویض او شود، ممکن است حرکت کند.

3- نوزاد را به پشت روی پارچه مخصوص تعویض پوشک بخوابانید.

4- چسب‌های پوشک کثیف را باز کنید.

5- اگر امکان شستن نوزاد در زیر آب وجود ندارد، دستمال تمیز و مرطوب را برداشته و از قسمت جلوی نوزاد به عقب او بکشید تا هر گونه آلودگی از بدن او پاک شود.

6- باسن و اندام تناسلی نوزاد و تمام چین و چروک‌های پوستی او را با دستمال مرطوب پاک کنید و این کار را از جلو به عقب انجام دهید تا آلودگی‌های قسمت پشت او را به جلو و اندام تناسلی‌اش منتقل نکنید. این کار را سریع انجام دهید، زیرا ممکن است نوزاد ادرار کند.

7- پس از اطمینان از پاک شدن تمام قسمت‌های آلوده بدن نوزاد، پوشک کثیف او را بردارید و بلافاصله پوشک تمیز را زیر نوزاد قرار دهید و چسب‌های آن را ببندید. پوشک کثیف را کاملا ببندید و در کیسه نایلونی انداخته و در آن را ببندید.

8- پوشک تمیز را به خوبی ببندید تا امکان نشت ادرار نوزاد از کناره‌های آن وجود نداشته باشد. دقت کنید که چسب پوشک را خیلی سفت نبندید، طوری که نوزاد پاهایش آسیب ببیند و قرمز شود و خون رسانی در آن مناطق پا با اشکال مواجه شود.

سوالات متداول

آیا روغن زدن به نوزاد بعد از حمام لازم است؟

خشک بودن پوست نوزاد شما طبیعی است. بهتر است که پس از حمام کردن بدن او را چرب کنید تا لذت حمام کردنش بیشتر شود. می‌توانید از روغن بچه و روغن‌های مایع گیاهی خوراکی مانند زیتون، بادام شیرین، آفتاب گردان و غیره برای کاهش خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدنش و نرم کردن پوست صورت او استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها