اکثر افراد نمی‌دانند که مطابق جدیدترین آمار منتشرشده، کدام شرکت فعال در جهان ساخت و عرضه‌ی بازی‌های ویدیویی به بیشترین درآمد رسیده است. سونی یا مایکروسافت؟ شاید هم شرکتی دیگر.
کد خبر: ۱۲۸۳۱۱۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، شرکت Newzoo به‌عنوان معتبرترین تیم آماری فعال در مطالعه‌ی اقتصادی صنعت بازی‌های ویدیویی و مسابقات E-Sports به‌تازگی فهرست کامل پردرآمدترین شرکت‌های جهان بازی‌سازی را اعلام کرد. این تیم برای ارتباط برقرار کردن بهتر با مخاطب، معیار مالی خود را سال میلادی قرار داده است و به همین خاطر شاید اعدادی که در ادامه مشاهده می‌کنید، متفاوت با گزارش‌های رسمی شرکت‌ها در سال مالی اخیر باشد.

 

همچنین فراموش نکنید که اگر یک شرکت بزرگ درآمد خود در بخش‌های متفاوت را به‌صورت جداگانه اعلام نکند، اعضای تیم Newzoo برای تکمیل داده‌های آماری مورد نیاز مجبور به تخمین زدن می‌شوند. البته این تخمین‌ها نیز با دقت بسیار زیادی زده می‌شوند و تقریبا همان اعتبار اعداد رسمی اعلام‌شده از سوی شرکت‌ها را دارند. زیرا حاصل سال‌ها مطالعه و موشکافی آماری این تیم شناخته‌شده هستند.

 

دقت داشته باشید که درآمد حاصل از فروش هر سخت‌افزار از جمله کنسول‌های بازی‌های ویدیویی، در این محاسبه در نظر گرفته نمی‌شود. در نتیجه درآمدهای نسبت داده‌شده به سونی، مایکروسافت و نینتندو فقط مرتبط به فروش بازی‌ها و سرویس‌های آنلاین آن‌ها مثل گیم پس و پلی استیشن پلاس هستند. همچنین نباید از یاد برد که این آمار مرتبط با درآمد ویدیوگیمی هر شرکت در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ میلادی است. پیش از رفتن به سراغ رده‌بندی اصلی شاید جالب باشد که بدانید بتسدا در فهرست «۲۵ شرکت فعال در حوزه بازی‌سازی که بیشترین درآمدها را دارند» جا نمی‌گیرد و اسکوئر انیکس، کونامی و سگا به ترتیب رتبه‌های ۱۷، ۲۱ و ۲۴ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

دقت داشته باشید که درآمد حاصل از فروش هر سخت‌افزار از جمله کنسول‌های بازی‌های ویدیویی، در این محاسبه در نظر گرفته نمی‌شود. در نتیجه درآمدهای نسبت داده‌شده به سونی، مایکروسافت و نینتندو فقط مرتبط به فروش بازی‌ها و سرویس‌های آنلاین آن‌ها مثل گیم پس و پلی استیشن پلاس هستند. همچنین نباید از یاد برد که این آمار مرتبط با درآمد ویدیوگیمی هر شرکت در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ میلادی است. پیش از رفتن به سراغ رده‌بندی اصلی شاید جالب باشد که بدانید بتسدا در فهرست «۲۵ شرکت فعال در حوزه بازی‌سازی که بیشترین درآمدها را دارند» جا نمی‌گیرد و اسکوئر انیکس، کونامی و سگا به ترتیب رتبه‌های ۱۷، ۲۱ و ۲۴ را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار پیش‌رو فقط درآمد نرم‌افزاری هرکدام از این شرکت‌ها در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی را نشان می‌دهند؛ درآمدی که هرکدام از آن‌ها در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی داشته است

لوگو شرکت فرانسوی یوبیسافته روی پس زمینه مشکی

۱۴- یوبیسافت

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۱۰ میلیون دلار

شرکت یوبی‌سافت که دومین شرکت ویدیوگیمی بزرگ اروپا است، هر سال به ساخت و عرضه بازی‌های شناخته‌شده ادامه می‌دهد. این شرکت با عرضه‌ی قسمت‌های مختلف مجموعه‌هایی همچون سری بازی Assassin's Creed، «فار کرای» و «واچ داگز» نام بسیار شناخته‌شده‌ای در جهان ویدیوگیم دارد. تازه نمی‌توان فراموش کرد که یوبی‌سافت به‌تنهایی صاحب چندین و چند استودیو بازی‌سازی متفاوت است و تازه احتمالا باتوجه‌به تعداد بازی‌های معرفی‌شده، در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی درآمدی به مراتب بیشتر را هم کسب خواهد کرد.

بخش بازی سازی شرکت 37Interactive

۱۳- شرکت 37Interactive

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۲۶ میلیون دلار

شرکت چینی 37Games که در سال ۲۰۱۱ میلادی تأسیس شد، سازنده و ناشر چندین و چند بازی موبایلی پردرآمد در کشورهای آسیایی است و بیشتر از ۲۰۰۰ کارمند دارد. البته به‌تازگی این شرکت موفق به عرضه‌ی چند بازی موبایلی در غرب هم شده است و از قضا در حوزه‌ی بازی‌های مبتنی بر مرورگر هم درآمد خود را بیشتر کرد. به همین خاطر 37Interactive بین شرکت‌های چینی جهان بازی‌های ویدیویی، فقط پشت سر شرکت Tencent و شرکت NetEase قرار می‌گیرد که غول‌های بزرگی در دنیای ویدیوگیم هستند.

بازی Rings of Anarchy، بازی Empire of Heroes، بازی Lords of Conquest، بازی Blades and Rings و بازی Era of Arcania همگی آثار شرکت 37Interactive هستند و با خرید درون‌برنامه‌ای و تبلیغات داخل بازی، درآمد بسیار زیادی روی موبایل دارند.

لوگو بخش بازی سازی شرکت برادران وارنر

۱۲- بخش بازی‌سازی شرکت برادران وارنر

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵۶۵ میلیون دلار

اگر می‌خواستید بدانید که چرا شرکت AT&T قصد فروش بخش بازی‌سازی برادران وارنر با قیمتی نزدیک به ۴ میلیارد دلار را داشت، فقط باید به رتبه‌ی آن در همین فهرست نگاه کنید. این شرکت که آن را به خاطر بازی‌هایی مانند «مورتال کمبت»، «بتمن» و Middle-earth: Shadow of War می‌شناسیم، دسترسی هیجان‌انگیزی به حق کامل ساخت و نشر بازی در چند مجموعه‌ی عظیم دارد.

«ارباب حلقه‌ها»، کمیک‌های دی‌سی و جهان جادویی «هری پاتر». چه‌طور می‌توان انتظار داشت که یک شرکت بازی‌سازی با ساخت بازی‌های AAA برای طرفداران چنین آثار باشکوهی نتواند به درآمد بسیار زیاد برسد. برای نمونه از همین حالا پیش‌بینی‌ها راجع به رکوردشکنی‌های مالی بازی Hogwarts Legacy آغاز شده‌اند. چه کسی را می‌شناسید که کتاب‌های «هری پاتر» جی. کی. رولینگ را خوانده باشد و نخواهد در یک بازی بزرگ و پرخرج، در هاگوارتز قدم بزند و گاهی هم کوییدیچ بازی کند؟

لوگو شرکت بندای نامکو، ناشر ژاپنی بازی های ویدیویی معروف

۱۱- بندای نامکو

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۷۲۱ میلیون دلار

شرکت Bandai Namco Entertainment بیشتر از آن که به خاطر مجموعه‌های متعلق به خود شناخته شود، استاد امضای قراردادهای عالی برای نشر بازی‌های بزرگ و مورد انتظار است. از چندین و چند بازی شرکت فرام سافتور مثل «دارک سولز» تا چند بازی ترسناک شرکت سوپرمسیو گیمز مثل The Dark Pictures Anthology: Little Hope همگی توسط بندای نامکو عرضه می‌شوند.

این شرکت ژاپنی که در سال ۲۰۰۶ میلادی تأسیس شد، در آینده‌ی نزدیک هم بازی‌های هیجان‌انگیز متعددی را عرضه می‌کند. بازی Scarlet Nexus، بازی Elden Ring و بازی Little Nightmares II تنها چند مورد از ویدیوگیم‌های هیجان‌انگیز و مورد انتظاری هستند که بندای نامکو در ماه‌های آتی قصد عرضه‌ی آن‌ها را دارد. تازه فراموش نکنید که این شرکت هر سال تعداد زیادی از بازی‌های محبوب اقتباس‌شده از روی مانگاها و انیمه‌های معروف را هم به بازار می‌فرستد؛ محصولاتی که همیشه مخاطبان پروپاقرص خود را دارند.

لوگو شرکت تیک-تو اینتراکتیو، ناشر بازی جی تی ای ۵

۱۰- تیک-تو اینتراکتیو

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۹۳۰ میلیون دلار

شرکت Take-Two Interactive را باید به‌عنوان شرکت مادر دو غول صنعت بازی‌سازی یعنی استودیوهای راک استار و شرکت 2K بشناسید. البته که این شرکت بازی‌های استودیوهای دیگر را هم بعضا با قراردادهای عالی منتشر کرده است. ولی وقتی یک شرکت صاحب «رد دد ردمشن 2» و بازی Grand Theft Auto V باشد، کسی نمی‌تواند از موفقیت مالی آن تعجب کند. مخصوصا وقتی راجع به شرکتی حرف می‌زنیم که از عجیب‌ترین و عصبانی‌کننده‌ترین روش‌های درآمدزایی با خریدهای درون‌برنامه‌ای در محصولی مثل بازی NBA 2K21 هم دست نمی‌کشد.

تیک-تو شاید در رتبه‌ی ۱۰ این فهرست قرار بگیرد. ولی ارزش مالی حقیقی آن را وقتی می‌فهمید که بدانید قیمت خرید آن بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار، ارزیابی شده است. زیرا تیک-تو اینتراکتیو ناشر مجموعه بازی‌های شناخته‌شده‌ای است که تا همیشه می‌توانند بی‌اندازه سودآور باشند.

ساختمان بزرگ شرکت الکترونیک آرتز

۹- الکترونیک آرتز

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۵۹۳ میلیارد دلار

بازی‌های ورزشی شناخته‌شده و در صدر آن‌ها، سری بازی فیفا. شرکت EA شاید بعضا به انتشار آثاری مانند بازی Star Wars Jedi: Fallen Order هم رو بیاورد، ولی همه خوب می‌دانند که اصل درآمد آن به خاطر لوت‌باکس‌ها و خریدهای درون‌برنامه‌ای غیراخلاقی و پرخرجی است که در بازی‌های خود قرار می‌دهد. این شرکت اکنون بازی Apex Legends را هم در اختیار دارد. ولی شاید درآمد همه‌ی بازی‌های آن غیر از «فیفا» در مجموع کمتر از درآمد سری بازی FIFA باشد. چون «فیفا» هر سال با خرج حداقلی به‌روز می‌شود، مجددا با قیمت کامل به فروش می‌رسد و کلکسیون دیوانه‌واری از خریدهای درون‌برنامه‌ای را مقابل گیمر می‌گذارد.

تازه عرضه‌ی بازی با درجه‌ی سنی مثبت سه سال (در عین داشتن گیم‌پلی شبیه به قمار در قسمت فروش کارت‌ها) هم کاری می‌کند که همه‌ی گیمرها مخاطب آن باشند. به همین دلیل هر زمان که گزارشی مبتنی بر ممنوعیت احتمالی فروش لوت‌باکس‌ها در یک کشور منتشر می‌شود، خون الکترونیک آرتز به جوش می‌آید.

لوگو شرکت چینی Netease در دنیای بازی های ویدیویی

۸- شرکت NetEase

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۶۶۶ میلیارد دلار

شرکت چینی NetEase با عرضه‌ی پیاپی بازی‌های کامپیوتری، موبایلی و آنلاین که خریدهای درون‌برنامه‌ای گسترده‌ای دارند و بیشتر بازار آسیا را هدف می‌گیرند، موفق به درآمدزایی زیاد شده است. اما کار NetEase در حوزه‌ی ویدیوگیم فقط به ساخت و عرضه‌ی بازی‌های اختصاصی خود مربوط نیست. بلکه این شرکت که در اصل ویدیوگیم فقط بخشی از تجارت کامپیوتری عظیم آن را تشکیل می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای هم در شرکت‌های غربی دارد.

مثلا به‌تازگی NetEase چند ۱۰ میلیون دلار پول به شرکت Quantic Dream دیوید کیج یعنی سازنده‌ی بازی Beyond: Two Souls و بازی «هوی رین» داد و زین‌پس بخشی از سود فروش بازی‌های آن را دریافت می‌کند. در همین حین نمی‌توان از یاد برد که این شرکت چینی در بستن قراردادهای عظیم برای ساخت بازی‌های موبایلی برای مجموعه‌های بزرگ مثل «دیابلو» هم موفق بوده است. NetEase فقط شرکت Tencent را به‌عنوان رقیب می‌شناسد.

اکتیویژن بلیزارد که صاحب کالاف دیوتی و وارکرفت است

۷- اکتیویژن بلیزارد

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۷۴۹ میلیارد دلار

شرکت Activision Blizzard صاحب برخی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های جهان هنر هشتم است. عرضه‌ی سالانه‌ی بازی Call of Duty، نسخه‌های ریمیک جدید و بازی‌هایی چون «کرش بندیکوت»، «اسپایرو» و Tony Hawk's Pro Skater و صد البته محصولی مثل بازی Overwatch که هر سال میلیون‌ها دلار فروش را با خریدهای درون‌برنامه‌ای تجربه می‌کند. تازه همه‌ی این‌ها بخشی از داشته‌های اکتیویژن بلیزارد هستند.

پس برای منطقی‌تر جلوه کردن این عدد به یاد بیاورید که سری بازی World of Warcraft، سری بازی Diablo و بازی Hearthstone نیز به اکتیویژن بلیزارد تعلق دارند؛ اثاری که به خوبی عمر می‌کنند و هر سال به درآمدزایی ادامه می‌دهند. حتی اگر قسمت جدیدی از آن‌ها عرضه نشود. راستی حالا که با درآمد فوق‌العاده زیاد اکتیویژن بلیزارد آشنا شدید، بهتر است یک حقیقت تلخ را به یاد بیاورید؛ این شرکت همچنان به برخی از کارمندهای خود انقدر حقوق کمی می‌دهد که آن‌ها در تهیه‌ی وعده‌های غذایی روزانه هم مشکل دارند.

لوگو پلی استور شرکت گوگل روی پس زمین سیاه با علامت رنگی

۶- گوگل

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۱.۸۷۷ میلیارد دلار

نه! درآمد ویدیوگیمی گوگل تقریبا هیچ ارتباطی با پلتفرم گوگل Stadia ندارد. زیرا آن سرویس آنلاین فعلا اگر به گوگل ضرر نزند، شاهکار کرده است. شرکت Google صاحب اندروید است و تعداد بسیار بسیار زیادی از گوشی‌های هوشمند دنیا هم از سیستم‌عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند. در آن گوشی‌ها وقتی قصد خرید و نصب بازی‌ها را دارید، در اصل وارد پلی‌استور می‌شوید؛ فروشگاه دیجیتالی گوگل برای تمام نرم‌افزارها و بازی‌های اندرویدی.

حالا این حقیقت را به یاد بیاورید که شما با هر خرید و حتی هر خرید درون‌برنامه‌ای داخل هر بازی، درصدی از پول خود (۳۰ درصد) را به گوگل می‌دهید. میلیون‌ها نفر هر روز به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پرداخت پول برای بازی‌های ویدیویی در پلی‌استور می‌پردازند. این‌گونه گوگل همیشه درآمد قابل توجهی در دنیای ویدیوگیم دارد.

ماریو کنار لوگو شرکت نینتندو با رنگ قرمز

۵- نینتندو

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۲۸۶ میلیارد دلار

شرکت Nintendo با پشت سر گذاشتن روزهای بد دوران عرضه‌ی کنسول Wii U و وارد شدن به دوران فروش نینتندو سوییچ، وضعیت مالی بسیار خوبی دارد. این شرکت تقریبا هر سال موفق به عرضه‌ی بازی‌های انحصاری لایق تحسینی شد که اکثر آن‌ها فروش درخشانی را هم تجربه کردند. بالاخره وقتی «ماریو» و «زلدا» را در اختیار دارید و روش استفاده‌ی درست از این مجموعه‌های بزرگ را هم بلد هستید، می‌توانید به چنین موفقیت‌های گسترده‌ای برسید.

تازه نباید از یاد برد که مثل مایکروسافت و سونی، نینتندو درصدی از فروش هر بازی روی کنسول سوییچ را هم دریافت می‌کند. در نتیجه وقتی نینتندو سوییچ‌های بیشتری فروش می‌روند، آدم‌های بیشتری به خرید بازی‌های بیشتری برای این کنسول می‌پردازد و درآمد نیننتندو نیز مدام بیشتر از قبل می‌شود.

ایکس باکس مایکروسافت با لوگو سبز قدیمی روی صفحه سیاه

۴- مایکروسافت

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۸۳۱ میلیارد دلار

برند ایکس باکس در اوایل نسل ۸ کنسول‌های بازی ویدیویی انقدر وضعیت مالی بدی داشت که مایکروسافت حتی به تعطیلی کامل و فروش آن به شرکتی دیگر هم فکر می‌کرد. اما اکنون با اینکه همچنان مایکروسافت از لحاظ تعداد کنسول‌های به‌فروش رفته عملکرد ضعیفی نسبت به رقبا دارد، وضعیت آن بهتر از قبل شده است. مایکروسافت حالا درآمد مرتبط با سرویس گیم پس را هم کسب می‌کند و برای نسل ۹ امیدوار به پیروزی و خلق شگفتی است. البته که باتوجه‌به خرج‌های زیاد شرکت فعلا این درآمدها نه در حال سودآوری که در حال بازگرداندن هزینه‌ها هستند. ولی آمارها به خوبی نشان می‌دهند که امروز ایکس باکس آینده را به مراتب روشن‌تر از چند سال قبل می‌بیند و با مدیریت درست می‌تواند طی چند سال آینده سودآوری ویدیوگیمی قابل توجهی را تقدیم مایکروسافت کند.

اپل آرکید و شخصیت های چند بازی موبایلی آن

۳- اپل

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۲.۸۸۷ میلیارد دلار

آیفون، آیپد، اپل تی‌وی، مک‌بوک‌ها و چندین و چند دستگاه دیگر. بگذارید خلاصه‌تر بگویم: iOS و macOS. اپل سیستم‌عامل‌هایی دارد که تعداد قابل توجهی از مخاطبان در جهان مشغول استفاده از آن‌ها هستند و اکثر بازی‌های حاضر در آن‌ها را فقط می‌توان با خرید از فروشگاه دیجیتالی اختصاصی اپل دریافت کرد. اصلا اگر یکی از گوشی‌های اپل را دارید، عملا با خرید هر بازی و رفتن به سراغ هر خرید درون‌برنامه‌ای، ۳۰ درصد از پول خود را تقدیم اپل می‌کنید. حالا احتمالا بهتر می‌توانید بفهمید که چرا اپیک گیمز قصد دور زدن ناموفق قوانین اپ استور را داشت. چون این شرکت اگر می‌توانست خریدهای درون‌برنامه‌ای فورتنایت را مستقیم کند، دیگر آن ۳۰ درصد هم را به اپل نمی‌داد و کل پول کاربر را دریافت می‌کرد.

راستی اپل اکنون سرویس Apple Arcade را هم در اختیار دارد که مثل گیم پس، با یک اشتراک به شما اجازه‌ی دسترسی به چندین و چند بازی موبایلی جذاب را می‌دهد. ظاهرا استقبال از این سرویس هم مناسب بوده است و همواره به درآمد ویدیوگیمی اپل کمک می‌کند.

طرح خاص و زیبا از لوگو پلی استیشن سونی روی پس زمینه آبی با رنگ سفید

۲- سونی

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۳.۸۷۹ میلیارد دلار

بازی God of War، بازی The Last of Us Part II، بازی Horizon Zero Dawn، بازی Marvel’s Spider-Man، بازی Uncharted 4: A Thief's End، بازی Ghost of Tsushima و چندین و چند بازی انحصاری دیگر. این بازی‌ها صرفا در کسب نمرات بالا و تحسین‌های منتقدان موفق نبودند. بلکه هرکدام در نوع خود فروش معرکه‌ای را تجربه کردند؛ فروش‌هایی که کل هزینه‌ی پرداخت‌شده توسط مخاطب برای آن‌ها به سونی می‌رسد. البته که نمی‌توان نقش پلی استیشن پلاس در موفقیت مالی سونی را نیز انکار کرد.

حالا باید به یاد بیاوریم که پلی استیشن 4 در رتبه‌ی سوم جدول پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ جا خوش کرده است. هر بازی که روی این کنسول فروش برود و هر پرداخت درون‌برنامه‌ای که روی یکی از بازی PS4 انجام شود، ۳۰ درصد پول مخاطب را به سونی می‌رساند. جالب‌تر آن که باتوجه‌به فروش بیشتر دستگاه، تعداد بازی‌های انحصاری زمانی و انحصاری کنسولی آن هم قابل‌توجه بوده است. این یعنی پلی استیشن در نسل هشت حتی غیر از بازی‌های انحصاری فرست-پارتی خود، بازی‌هایی داشت که عملا روی پلتفرم‌های دیگر عرضه نشدند و هیچ شرکت دیگری نمی‌توانست ۳۰ درصد فروش آن‌ها به مخاطب را کسب کند. راستی مطابق آمارهای موجود، سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی یکی از کم‌درآمدترین سه‌ماهه‌های پلی استیشن در کل نسل ۸ است.

لوگو چینی شرکت Tencent روی پس زمینه آبی تیره

۱- شرکت Tencent

درآمد ویدیوگیمی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی: ۵.۲۲۵ میلیارد دلار

تنسنت صاحب شرکت Riot Games است و تمام درآمد بازی League of Legends را کسب می‌کند. ۴۰ درصد سهام شرکت بسیار موفق اپیک گیمز که صاحب فورتنایت و موتور بازی‌سازی آنریل انجین است، به تنسنت تعلق دارد. ۵ درصد سهام شرکت یوبیسافت، به تنسنت تعلق دارد. ۱۱.۵ درصد از کل سود بازی PlayerUnknown's Battlegrounds به‌صورت دائمی به تنسنت می‌رسد. این را هم به یاد داشته باشید که ۵ درصد سهام شرکت اکتیویژن بلیزارد و ۸۰ درصد سهام شرکت سازنده‌ی بازی Path of Exile نیز به تنسنت تعلق دارند. ولی ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود.

مایکروسافت شرکت بتسدا را به‌صورت کامل با پرداخت مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار خرید. اما این بزرگ‌ترین خرید سال‌های اخیر دنیای ویدیوگیم نیست. چون تنسنت ۸۴.۳ درصد سهام شرکت سوپرسل را با ۸.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. «کلش آو کلنز»، «کلش رویال» و چندین و چند بازی موبایلی بسیار سودآور دیگر. تنسنت بخش قابل توجهی از درآمد تک‌تک این بازی‌ها را دریافت می‌کند. تازه تنسنت در چندین و چند استودیو دیگر مثل پلاتینیوم گیمز هم سرمایه‌گذاری‌هایی دارد که جزئیات آن‌ها هرگز رسانه‌ای نشده است. ولی همه همین‌قدر می‌دانند که این شرکت چینی در اکثر مواقع بیشترین درآمد نرم‌افزاری در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی را دارد. البته اگر بخواهیم درآمدهای سخت‌افزاری ویدیوگیمی یعنی سود سونی از فروش هر کنسول پلی استیشن را هم در نظر بگیریم، تنسنت احتمالا رتبه‌ی اول را از دست می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها