سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از today، برای برقراری ارتباط موثر با دیگران باید خود را به طور کامل بشناسید و بتوانید احساسات و عواطف خود را بدرستی موقعیت های مختلف مهار کنید. برقراری ارتباط موثر سبب می شود دیگران به شما احترام بگذارند و اعتماد داشته باشند.
ارتباط موثر زندگی را ثمربخش می کند، اما به شرطی که مهارت های این ارتباط را بیاموزیم. اگر در برقراری ارتباط چندان موثرعمل نکنید، زندگی تان را در یک یا چند بعد ناقص خواهید دید.
در این بخش از با شیوه های ارتباطی در مواجهه با افراد متفاوت آشنا شوید و سعی کنید برای برقراری ارتباط موثر خطاهای ارتباطی خود را اصلاح نمایید.
ازدواج پیچیده ترین شکل روابط انسانی است که بدون ارتباط اثربخش نمی تواند شکوفا شود. ارتباط موثر برای اداره کردن خانواده بسیار پر اهمیت است.نداشتن مهارت ارتباطی لازم سبب می شود که در بین زوجین ، رابطه موازی بدون صمیمیت ایجاد گردد.
اگر مهارت های ارتباطی وجود نداشته باشد ،عشق میان همسران، دوستان، والدین و فرزندان به مقدار زیادی کاهش می یابد.
روش هایی که به ما کمک می کنند تا شکاف های بین فردی ما و دیگران از بین بروند ، برای برقراری روابط رضایتبخش در خانواده مفید می باشند. ارتباط موثر بین زوجین سبب می شود دو طرف، با وجود تفاوت های بسیار خود را برابر احساس کنند.
زنان باید خود را برابر با مردان بدانند و بدون احساس وابستگی و فرودستی به توصیف و تشریح زندگی، روحیات و مشکلات خود بپردازند. مردان نیز برای شنیدن صحبت زنان باید آنها را با خود برابر بدانند.
بخش بزرگی از اختلال ارتباطی میان دو جنس حل می شود ، اگر مردان آنچه همسرشان درباره خود می گویند را گوش دهند.
برونگراها
افراد برون گرا سرشار از انرژی هستند و هنگام صحبت ، دستان خود را در اطراف تکان می دهند و حالات احساسی وسیعی را از خود بروز می دهند و کاملا حالت فیزیکی دارند .
برونگراها در برقراری ارتباط معمولا بیشتر و بلندتر حرف می زنند پس هنگام برقراری ارتباط با برونگراها دقت کنید، زیرا آنان با انرژی خود شما را تحت تاثیر قرار می دهند و به یک فرد برونگرا اجازه بدهید صحبت کند و با صدای بلند افکار خود را بیان کند.
درونگراها
افراد درون گرا برعکس برون گراها خونسرد و تودارهستند و هنگام صحبت حالات فیزیکی از خود نشان نمی دهند. آنها کمتر حرف می زنند. پس در برقراری ارتباط با یک درونگرا زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید، نه صحبت کردن.
افراد برونگرا در گروه ها انرژی کسب می کنند اما درونگراها ممکن است خود را کنار بکشند.
حس کننده ها
زبان برای حس کننده ها یک ابزار کاری است و آنها افرادی هستند که با عبارات کوتاه صحبت می کنند و دوست دارند حرف بزنند و صبر می کنند تا طرف مقابل افکار خود را به طور کامل بیان کرده باشد.
آنها متمایلند که به شکل آراسته و مطابق با فعالیتی که دارند لباس بپوشند. در برخورد با حس کننده ها حقایق، مثال ها و مواردی را ارائه کنید زیرا آنان بررسی شفاف موضوع دم دست را دوست دارند.
جملات را به طور کامل ادا کنید و از مثال ها برای تاکید بر استدلال های خود زیاد استفاده کنید.
شهودی ها
زبان برای فرد شهودی، ابزار بازی است . آنها در صحبت کردن بیشتر حاشیه می روند و جملات دیگران را تمام می کنند و در کل تکرار و جمع بندی می کنند. این افراد برای خوشایند خود لباس می پوشند.
در برخورد با شهودی ها سعی کنید از استعاره و تشبیه برای آنان بیشتر استفاده کرده و بر حقایق خیلی پافشاری نکنید زیرا شهودی ها ترجیح می دهند که نخست تصویری بزرگ از موضوع دریافت نمایند.
متفکرها
متفکرها اعتماد به نفس بالایی دارند و دوست دارند به اصل موضوع بپردازند و زمان را هدر ندهند و در روابط بین فردی سردند. آنها منطقی و طرفدار واقعیتند پس در مواجهه با متفکرها، منطقی و خوددار باشیدو از آنها نپرسید چه احساسی دارند، بلکه بپرسید به چه فکر می کنند. با آنان مختصر حرف بزنید و چیزی را تکرار نکنید.
احساس کننده ها
احساس کننده ها گرم هستند و از تعارض دوری می گزینند اما متفکرها به احتمال زیاد بر آن (تعارض) اصرار می ورزند. احساس کننده ها عاطفی هستند پس در رابطه با احساس کننده ها به موضوعات مردمی بپردازید و با آنان دوستانه برخورد کنید و تماس چشمی برقرار کرده و لبخند بزنید.
قضاوت کننده ها
افراد قضاوت کننده در ظاهر بیرونی خود بیشتر رسمی اند و خوددار، جدی و قاطع هستند. چنانچه در گفته شده است قضاوت کننده ها اغلب به نظر می رسد که عجله دارند. اغلب آنها سرراست و دارای اعتماد به نفس بالایی می باشند.
در برقراری ارتباط با قضاوت کننده ها مسائلی را که مطرح می کنید، حل و فصل کنید و جمع بندی نمایید و اجازه تصمیم گیری به آنها بدهید و زمان آنها را هدر ندهید.
ادراک کننده ها
ادراک کننده ها بیشتر سرسری اند و طرفدار تفریح، بازیگوشی و گستاخ هستند . آنها ظاهر آرامی دارند و انعطاف پذیرترند و در اتخاذ راهکاری خاص، کمتر مصمم هستند.در برقراری ارتباط با ادراک کننده ها به نیاز آنها برای پرسیدن احترام بگذارید. تصمیمات خود را بر آنها تحمیل نکنید و به آنان امتیاز بدهید.
نکته:در یک ارتباط دوجانبه دو طرف انتظارات خاصی دارند که اگر این انتظارات برآورده نشود عکس العمل ها توام با سرخوردگی و عصبانیت خواهد بود.
در برخورد با کارکنان شیوه ارتباطی بسته، آنان را در محیطی قرار دهید که با دیگران برخورد زیادی نداشته باشند و بیشتر احساس امنیت نمایند زیرا آنها در اینگونه محیط بهتر کار می کنند.
مدیران دارای شیوه ارتباطی بسته را تهدید نکنید، از آنان سوال نپرسید و انتظار هیچ گونه تقدیر، راهنمایی، انتقاد یا کمک نداشته باشید.
کارکنان با این شیوه ارتباطی دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و تبحر زیادی در بحث ها دارند. آنها انتقادات را جدی نمی گیرند و اهل سازش نیستند. آنان کارکنان سخت کوشی هستند و احترام زیادی برای قدرت قائلند. پس سعی کنید در افزایش بهره وری بیشتر از مهارت کارکنان با این شیوه ارتباطی استفاده نمایید.
به آنها اجازه به عهده گرفتن مسوولیت کامل یک پروژه را بدهید. در برخورد با مدیران با شیوه ارتباطی کور به آنها پیشنهاد ندهید زیرا آنان از ارائه هرگونه پیشنهاد متنفر هستند. به انتقادات آنها گوش دهید و به آنها احترام کافی بگذارید. اگر با این مدیران غلط برخورد کنید، وضعیت کارتان دشوار می شود.
کارکنان دارای شیوه ارتباطی پنهان تمایل به موفقیت دارند اما به کسی اعتماد ندارند پس به آنها نشان دهید که صریح و روشن هستید. همکاری گروهی صادقانه، تنها راه پیشرفت است.
مدیر با شیوه ارتباطی پنهان، همه چیز را به طور آشکارا نمی گوید. ممکن است در رفتارش صداقت نداشته باشد و اهل نیرنگ باشد. در برخورد با این مدیر کاری کنید که او مطمئن شود که نمی خواهید سمت او را به دست آورید. هراسی از برخوردهای حساب شده و بادرایت با او نداشته باشید زیرا او در چنین شرایطی عقب نشینی می کند.
کارکنان با شیوه ارتباطی باز اغلب زیاد صحبت می کنند اما همزمان با صحبت کردن ، کار هم می کنند پس آنها را در محیطی قرار دهید تا دوستی ها گسترش یابند و به آنها وظایفی محول کنید که دارای چالش باشد. در برخورد با این کارکنان به آنان اعتماد کنید زیرا به اعتماد شما خیانت نمی کنند.
در ارتباط با مدیران باز، صداقت داشته باشید و به صورت باز برخورد کنید اما از درایت خود نیز استفاده کنید و احساسات شغلی، تردیدها و دغدغه هایتان را با آنها در میان بگذارید.
روابط مستحکمی که با دیگران در محل کار و... برقرار می کنیم، به یک یا چند نیاز ما پاسخ می دهد. اگر این روابط در رفع نیازهای متقابل کارآمد باشد، تداوم خواهد یافت، در غیر این صورت روابط کاهش می یابد . دو عامل در برقراری روابط و حفظ آن مهم است که عبارتند از :
1 ـ انتظارات مشخص و روشن
2 ـ کیفیت متقابل روابط فردی
هر یک از طرفین ارتباط در یک ارتباط دوجانبه، انتظارات خاصی از یکدیگر دارند. رییس شما انتظارات خاصی از کارکنان خود دارد و شما نیز انتظارات خاصی از او و همکاران خود دارید. اگر این انتظارات برآورده نشود عکس العمل ها با سرخوردگی، عصبانیت، سوءظن و عدم اعتماد توام خواهد بود.
اگر انتظارات افراد بر آورده نشود ، برخی از افراد دست به اقدام تدافعی می زنند اما برخی دیگر احساس خود را درون خود نگه می دارند و بروز نمی دهند.
به همین دلایل به روابط ما خدشه وارد می شود و تا وقتی که انتظارات برآورده وبرای تغییر رویه بررسی نشود، روابط رو به نابودی می رود. انتظارات ما در ارتباطات بین فردی ناگفته می مانند تا زمانی که این انتظارات زیر پا گذارده می شود.
ما تصور می کنیم دیگران می دانند چه انتظاری از آنها داریم بدون این که به آنها چیزی گفته باشیم.
روابط میان فردی دارای ماهیت متقابل است مثلا اگر همکار شما برای شما کاری انجام دهد، شما نیز سعی می کنید تا کاری برای او انجام دهید. تا وقتی که این روابط دوجانبه ادامه داشته باشد، رابطه نیز افزایش می یابد.
اگر شما برای دیگری کاری انجام دهید که دشوار باشد اما او برای شما کاری انجام دهد که در حد کار شما نباشد ،ماهیت متقابل رابطه شما از تعادل خارج می شود و رابطه کاهش می یابد تا زمانی که تعامل مجدد برقرار شود، معلق باقی می ماند.
استرس و احساسات غیر قابل کنترل
اگر استرس داشته باشید و یا ا حساسات بر شما غلبه کرده باشد رفتار بقیه را بدمتوجه می شوید و ممکن است علایم غیر کلامی گیج کننده ای را از خود بروز دهید و یا کارهای ناصحیحی را انجام دهید.
عدم تمرکز
اگر در حال انجام چندین کار همزمان با هم باشید نمی توانید ارتباط موثری داشته باشید وعلائم غیر کلامی و زبان بدن طرف مقابل را متوجه نخواهید شد.
زبان بدن متناقض
اگر شما یک چیز بگویید و زبان بدن شما یک چیز دیگری را نشان بدهد، طرف مقابل شما نمی تواند به شمااعتماد کند.
زبان بدن منفی
برای ایجاد ارتباط موثر یا جلوگیری از جبهه گرفتن طرف مقابل بسیار مهم است که از زبان بدن منفی خودداری کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد