راستش خیلی بدم میاد که این قدر باید به آن‌ها در آستانه 20 سالگی توضیحات پس بدهم. به تازگی هم پدرم از این موضوع ناراحت شده که چرا با پرخاشگری جواب من را می‌دهی. چه کنم؟
کد خبر: ۱۲۷۹۲۳۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، دیپلم دارم. مشکل من با پدر و مادرم هست که واقعا دوست‌شان دارم اما تنها کارشان، گرفتن آمار من است. مدام می‌پرسند که صبح کجا بودی، ظهر با کیا بودی، چرا فلان جا رفتی و... . راستش خیلی بدم میاد که این قدر باید به آن‌ها در آستانه 20 سالگی توضیحات پس بدهم. به تازگی هم پدرم از این موضوع ناراحت شده که چرا با پرخاشگری جواب من را می‌دهی. چه کنم؟
به نظر می‌رسد که جوان پخته و خوبی هستید چون اولا رفتارهای آزاردهنده والدین‌تان از نظر شما، باعث نشده روی علاقه‌تان به آن‌ها تاثیر بگذارد و در پیامک‌تان به آن اشاره کردید. ثانیا دنبال حل مسئله هستید به جای ادامه دادن پرخاشگری و ... . با این حال، توجه داشته باشید که حساسیت های پیشگیرانه والدین درباره فرزندان، یکی از مشکلات دیرینه روابط خانوادگی است. پدر و مادر از سویی معتقدند به عنوان والدین موظف به کنترل فرزندان شان هستند و از سوی دیگر، نوجوانان و جوانان هم معتقدند که این کار با کسب استقلال و شکل گیری هویت آن ها منافات دارد.

وقتی والدین تان از برنامه ها و اهداف شما آگاه باشند، همراهی بیشتری با شما خواهند داشت

تغییراتی در رفتار خود ایجاد کنید

در پیامک خود مانند عده ای از همسالان تان از کنترلگری پدر و مادرتان شاکی بودید. شما در سنی هستید که می‌خواهید استقلال خود را حفظ و روابط بیشتری با دوستان و همسالان خود برقرار کنید. همین موارد موجب ایجاد مشکل در روابط شما می شود بنابراین تلاش کنید به جای این که در مقابل والدین قرار بگیرید، در کنارشان باشید. اگر از مسئله ای ناراضی هستند، برای آن ها از نیت و اهداف سالم و مثبت خود بگویید و به جای پرخاشگری  با آرامش و احترام برخورد کنید. دقت کنید حساسیت ها و ناراحتی والدین خود را شناسایی کنید. اگر از دوستان شما ابراز نارضایتی می کنند، ببینید واقعا با چه گروهی در ارتباط هستید. آیا واقعا سالم و بدون مشکل هستند یا خیر؟ اگر از ساعات رفت و آمد شما شاکی هستند، دقت کنید شب ها عموما چه ساعتی به منزل می آیید؟ اصلا شده تا به حال شبی به منزل نیایید و خبر هم ندهید؟ آیا استدلال شما این است که چون جوانی 20 ساله هستم، همه چیز به خودم مربوط است؟ اگر در پاسخ به این سوال ها و سوالات مشابه با خودرایی و خلاف نظر و عرف خانواده رفتار کرده اید، شک نکنید لازم است حتما تغییراتی در رفتار خود ایجاد کنید چون تا زمانی که شما با خانواده زندگی می کنید، ناچار به رعایت قوانین خانواده هستید.
تنها کار پدر و مادرم، گرفتن آمار من است

اهداف‌تان برای آینده چیست؟

در پیام خود گفته اید که دیپلم دارید اما اشاره ای نکردید که قصد ادامه تحصیل هم دارید یا خیر و این که الان مشغول به کار هستید یا خیر؟ چنان‌چه فعلا شاغل نیستید یا قصد ادامه تحصیل هم ندارید، حالا فرصت مناسبی است تا شغل درخوری برای خودتان پیدا کنید، دراین صورت زندگی شما جهت درستی می گیرد و از حالت بطالت خارج می شود. هدفمند شدن زندگی تان به شما کمک می کند پرخاشگری تان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد. در ضمن وقتی والدین تان از برنامه ها و اهداف شما آگاه باشند، همراهی بیشتری با شما خواهند داشت.

یک توصیه به والدین گرامی

فرزند جوان تان را با دوران جوانی خود مقایسه نکنید. جوان‌تان متعلق به امروز است نه زمان قدیم. او را مجبور نکنید دقیقا مثل شما فکر کند، مثل شما زندگی کند و... . خواسته های فرزندتان را باور داشته باشید. او هم انسان است و فکر و اراده دارد. اگر خواسته هایش مخالف نظر شماست، با منطق و دلیل و محبت او را قانع کنید نه با تحکم و زور. از کوچک کردن جوان تان بپرهیزید و همیشه سعی کنید او را فردی مقتدر و توانا معرفی کنید.

منبع: روزنامه خراسان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها