مطالعات جدید نشان می‌دهد نوعی از سلول‌های ایمنی که عامل واکنش التهابی خودایمنی هستند، علاوه بر مقابله با هجوم میکروب‌ها، در محافظت از سلامت روان نیز نقش مهمی دارند.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۲۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، محققان دانشگاه ییل واقع در آمریکا با مقایسه سلول‌های مایع نخاعی افراد مبتلا به ام اس و افراد سالم، توانستند درون سیستم عصبی مرکزی افراد سالم یک واکنش التهابی خودایمنی را شناسایی کنند که شبیه به واکنش التهابی مربوط به بیماری‌های انحطاطی سیستم عصبی مانند ام اس است.

بر اساس این تحقیقات،‌ سلول‌های ایمنی که با عنوان اینترفرون‌های گاما شناخته می‌شوند، عامل این واکنش هستند و علاوه بر مقابله با هجوم میکروب‌ها، در محافظت از سلامت روان نیز نقش مهمی دارند. همچنین این سلول‌ها در تولید سلول‌هایT نیز نقش دارند و بر اساس تحقیقات پیشین، مهار کردن اینترفرون‌های گاما و سلول‌هایT در موش‌ها موجب بروز علایمی شبیه به افسردگی می‌شود.

محققان با استفاده از فناوری جدیدی که امکان مطالعه هر سلول را به طور مستقل فراهم می‌کند،‌ نشان دادند با وجود شباهت‌های موجود بین سلول‌های T در مایع نخاعی افراد سالم و افراد مبتلا به ام اس، این سلول‌ها در بدن افراد مبتلا به ام اس فاقد توانایی تولیدمثل بوده و موجب اختلال در واکنش ایمنی بدن می‌شود که در بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس کاملا مشهود است.

به طور خلاصه بر اساس این تحقیقات، سلول‌های سیستم ایمنی مغز تمام افراد توانایی ایجاد واکنش التهابی را دارند، اما این سلول‌ها علاوه بر مقابله با پاتوژن‌ها، یک کارکرد دیگر نیز دارند که محافظت از سلامت روان است.

اکنون محققان در تلاشند تا نحوه اثرگذاری سلول‌های ایمنی سیستم عصبی مرکزی بر اختلالاتی مانند افسردگی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها