دانشمندان "دانشگاه صنعتی نانیانگ"(Nanyang Technological University) در مطالعه اخیرشان یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ساخته‌اند که حرکات دست را با ترکیب الکترونیک‌های پوستی مانند دید رایانه‌ای تشخیص می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۷۳۸۲۰

شناسایی حرکات دست انسان توسط سیستم‌های هوش مصنوعی در دهه گذشته تحولی ارزشمند بوده و در ربات‌های جراحی با دقت بالا، تجهیزات نظارت بر سلامت و در سیستم‌های بازی استفاده شده است.

سیستم‌های تشخیص ژست هوش مصنوعی که در ابتدا فقط بصری بودند با ادغام حسگرهای پوشیدنی به یک سیستم دارای رویکرد "ترکیب اطلاعات" تبدیل شده است. حسگرهای پوشیدنی قابلیت حس لامسه پوست را دوباره ایجاد می‌کنند.

با این حال، دقت تشخیص حرکات هنوز هم از کیفیت بالایی برخوردار نیست و این یکی از مشکلات این موضوع است. برای مقابله با این چالش، محققان یک سیستم زیستی ترکیب اطلاعات را ایجاد کردند که از حسگرهای کششی مانند پوست ساخته شده از نانولوله های کربنی تک دیواره‌ای و یک رویکرد هوش مصنوعی استفاده می‌کند و توسط آن این سیستم می تواند حرکات دست انسان را تشخیص دهد. دانشمندان با ترکیب سه رویکرد شبکه عصبی در یک سیستم، سیستم هوش مصنوعی بیولوژیکی خود را توسعه داده‌اند. در نهایت موفق به توسعه سیستمی شدند که می‌تواند حرکات انسان را با دقت و کارآمدتر از روش‌های موجود تشخیص دهد.

برای ثبت داده‌های حسی از حرکات دست، محققان یک حسگر قابل کشش شفاف و کششی ساختند که به پوست می‌چسبد. عملکرد سیستم هوش مصنوعی مذکور بسیار بالا است و به طور موثری در تاریکی نیز کار می‌کند و میزان دقت و تشخیص آن بیش از ۹۶.۷ درصد است.

یافته‌های این مطالعه در مجله"Nature Electronics" منتشر شد./ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها