روانشناس و مدرس دانشگاه معتقد است، باور اشتباه مبنی بر کاهش شیوع ویروس کرونا در جامعه سبب افت توجه به رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم شد.
روانشناس و مدرس دانشگاه معتقد است، باور اشتباه مبنی بر کاهش شیوع ویروس کرونا در جامعه سبب افت توجه به رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم شد.
کد خبر: ۱۲۷۰۷۴۶

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی عسکری‌پور در گفتگو با ایرنا در باره علل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: یکی از مهمترین علل کاهش رعایت اصول بهداشتی در کشور تصور اشتباه شهروندان در رابطه با شیوع ویروس کرونا بیماری است.

وی افزود: اتخاذ برخی رویکردها همچون بازگشایی مراکز تجاری و اقتصادی، رفع ممنوعیت تردد جاده‌ها نیز سبب تقویت این باور اشتباه شد.

عسکری‌پور ادامه داد: خستگی روحی و جسمی ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به تدریج جامعه را به سمت کاهش رعایت اصول بهداشتی سوق ‌داد. به عنوان مثال رعایت قرنطینه خانگی در درازمدت به طور حتم با فشار روانی و جسمانی همراه می‌شود و جامعه را از تداوم رعایت اصول بهداشتی بازمی‌دارد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از علل اساسی کاهش رعایت پروتکل‌های پزشکی باور جامعه در باره ایمن‌سازی بدن از طریق ابتلاء به این بیماری است.

به گفته عسکری‌پور، آموزش‌های پیشگیرانه نیز همچون اواخر سال ۹۸ از طرف رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... به طور اثربخش دنبال نشد.

وی در ادامه در خصوص راهکارهای ترغیب جامعه به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز اظهار داشت: در حال حاضر تغییر باور عمومی جامعه مبنی بر کاهش شیوع این بیماری مستلزم همت همه جانبه متعدد است.

عسکری‌پور افزود: به عنوان مثال دستور ریاست جمهوری مبنی بر الزام استفاده از ماسک در ادارات و اماکن عمومی به منظور دریافت خدمات یک اقدام موثر در این زمینه محسوب می‌شود.

به گفته این روانشناس، در نگاه نخست این اقدام یک نظر ضربتی اما به طور حتم اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر این که گاه وضع قوانین ضربتی ضروری است، ادامه داد: تعطیلی برخی مراکز تجاری و اقتصادی، ممنوعیت تردد جاده‌ها و قرنطینه کردن شهرها نیز باور عمومی را به سمت رعایت اصول بهداشتی ترغیب می‌کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: گفته‌های متخصصان علوم پزشکی هم بی‌شک در پذیرش جامعه به منظور رعایت این اصول اثرگذار است. ساخت مستند، گزارش و... نیز هر یک در شرایط کنونی کشور یک عامل ترغیب‌کننده است.

وی گفت: انتقال تجربیات بهبودیافتگان کرونا، علل ابتلا و یادآوری خطر بیماری برای عزیزان همچون فرزندان و والدین هم می‌تواند رعایت اصول پزشکی را در کشور تقویت کند.

تاثیر آموزش تصویری بر اذهان عمومی

عسکری‌پور ادامه داد: به کارگیری روش‌های تصویری همچون ساخت عروسک کرونا در سطح شهر به ویژه در مناطق پرخطر، خط‌کشی، فاصله‌گذاری و همچنین قرار دادن امکانات بهداشتی نیز در افزایش رعایت اصول پزشکی موثر است.

وی افزود: اشتراک‌گذاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب مراکز اقتصادی، تجاری، تفریحی، هنری و رستوران‌ها هم در فضای مجازی و معرفی این مراکز عمومی به جامعه نیز به طور حتم نقشی اساسی در افزایش رعایت اصول بهداشتی ایفاء می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها