پزشک متخصص زنان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

امکان روزه گرفتن با وجود بارداری؟ / فشار خون را جدی بگیرید

یک پزشک متخصص زنان می گوید افراد بارداری که اصرار به روزه گرفتن دارند باید نکات متعددی را رعایت کنند و از ریسک های مربوط به این دوران دوری کنند.
کد خبر: ۱۲۶۷۰۷۵

فریبا صادقیان پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت و گو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: برای بسیاری از زنانی که دوره بارداری را پشت سر می گذارند و یا اینکه به کودک خود شیر می دهند روزه داری یک دغدغه است. روزه داری برای زنان باردار دارای ریسک است که البته این بستگی به این دارد که در چندمین هفته بارداری به سر می برد. 

صادقیان گفت: در هشت هفته نخست بارداری من همواره به مراجعانم ممنوعیت کامل روزه داری را گوشزد می کنم. سلول های اولیه مغزی جنین در این مدت شکل می گیرند که نرسیدن غذای کافی به بدن مادر می تواند این روند را مختل کند. بنابراین روزه داری در این مقطع خطرناک است.

وی افزود: ما با این موضوع هم مواجه هستیم که در حال حاضر ساعات روزه داری زیاد است بنابراین خطر دو چندان می شود. زنان باردار به هیچ عنوان در هفته های ابتدایی بارداری که زمان شکل گرفتن سلول های مغزی جنین است روزه نگیرند.

این پزشک متخصص زنان ادامه داد: ما بعد از این مقطع هم باید محدودیت هایی را برای روزه داری زنان باردار در نظر بگیریم. جنین از خون مادر تغذیه می کند. اگر زن باردار روزه بگیرد چربی های بدنش تجزیه شده و از طریق جفت به جنین می رسد که برای او آسیب های عصبی را در پی دارد.

دکتر صادقیان تاکید کرد: من مراجعانی دارم که با وجود بارداری می خواهند روزه بگیرند. اگر اصرار به روزه گرفتن دارند موارد متعددی را باید به آنها توصیه کنم. آنها به هیچ عنوان نباید سرخود و بدون نظارت پزشک این کار را انجام دهند چرا که شرایط بدنی آنها باید مدام چک شود. ضمن اینکه یک زن باردار باید برای روزه داری فعالیت های بدنی خود را کم کند. او باید مرتب آزمایش بدهد و اطمینان پیدا کند که همه چیز عادی است. ضمن اینکه او باید به شدت مراقب دیابت دوران بارداری باشد.

این پزشک متخصص زنان تصریح کرد: موضوع روزه داری برای زنانی که پیش از بارداری هم بیماری داشته اند تشدید می شود و دارای خطرات بیشتری است. افرادی که باردارند و البته از یک بیماری خاص رنج می برند برای حفظ سلامت خود و جنین به هیچ عنوان روزه نگیرند.

وی اذعان داشت: افراد دارای فشار خون بالا نیز به شدت مراقب باشند. مسئله فشار خون به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود در غیراینصورت جنین با آسیب های شدیدی روبرو خواهد شد. از سویی سلامتی خود مادر که مهم تر است نیز به خطر می افتد.

این پزشک متخصص در پایان گفت: در دوران بارداری هیچ چیز مهم تر از حفظ سلامتی مادر و جنین نیست. تغذیه مناسب در کنار آرامش خاطر و مراجعه پی در پی به پزشک جهت کنترل شرایط بدنی بارداری بی دغدغه ای را رقم می زند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها