معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون مورد کرونا در کشور نداشته‌ایم و اگر باشد اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۵۱
کرونا وارد ایران نشده است / معاینه روزانه دانشجویان قرنطینه‌ شده

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری با اشاره به بیماری کرونا، اظهار داشت: تاکنون مورد کرونا در کشور نداشتیم و اگر این بیماری به کشور وارد شود اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: دانشجویانی که از چین وارد شدند کاملا سالم هستند ،اما این دانشجویان اکنون در قرنطیه قرار دارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: تیم پزشکی ما در محل قرنطیه دانشجویان مستقر است و روزانه همه این افراد را معاینه و تب سنجی می‌کنند. همچنین تیم اورژانس، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط ما نیز در محل قرنطیه دانشجویان حضور دارند.

رئیسی خاطرنشان کرد:اکنون ۵۷ دانشجوی ما که از چین آمده‌اند در قرنطیه هستند که ۱۶ نفر آنها به صورت خانوادگی وارد کشور شده‌اند، ضمن اینکه یک کودک هم در بین آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: ۶۵ دانشجو عراقی و ۲۴ دانشجوی سوری و یک لبنانی نیز با این پرواز آمدند و از همان فرودگاه به عراق رفتند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در حوادث طبیعی سال جاری اظهار داشت: 25 استان ما در سال جاری درگیر سیل بودند اما هیچ گونه اپیدمی بیماری نداشتیم، ضمن اینکه هیچ مادر بارداری بدون دریافت خدمات نداشتیم و همه واکسن‌های مربوط به بیماران که به صورت معمول انجام می‌شد به بیماران ارائه شد. قبل از وقوع سیل همه مادران باردار و افراد در معرض آسیب ‌را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کرده بودیم و مراقبت‌های لازم در آن منطقه انجام شد هیچ گونه عارضه زایمانی در زمان وقوع سیل نداشتیم.

وی گفت: ‌البته تعدادی افرادی دارای بیماری‌های مزمن مانند اچ آی وی در منطقه داشتیم اما توانستیم اقدامات لازم را انجام دهیم و یک روز نیز داروهای این افراد عقب نیفتاد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به موفقیت‌های ایران در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌‌ها در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی از اقدامات ایران در زمان وقوع سیل در کشورمان تقدیر کرد. با توجه به اینکه ما هر سال مراسم زیادی مانند برگزاری راهیان نور و مراسم پیاده‌روی اربعین را داریم اما توانسته‌ایم اقدامات بهداشتی و درمانی لازم را در سطح بسیار خوبی ارائه دهیم.

رئیسی اضافه کرد: یکی از بیماری‌های بسیار شایع در پیاده‌روی اربعین و به علت وجود زائران بسیار از ایران و کشورهای دیگر بیماری‌های انگلی و روده‌ای مثل وبا است که خوشبختانه ما هیچ گونه اپیدمی در این خصوص در کشور نداشتیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در سطح کشور خاطرنشان کرد: از سال 95، 5 هزار پروژه بهداشتی و درمانی برای اجرا تعریف شد که از این تعداد تا پایان سال 97، 3 هزار و 400 پروژه به بهره‌برداری رسیده و امسال نیز 1500 پروژه بهداشتی در دست اجراست که دوسوم این پروژه‌ها در روستاها بوده و 500 پروژه نیز در مناطق محروم است که شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع سلامت هستند که تا پایان سال جاری در حدود 800 پروژه به اتمام می‌رسد.

بهره‌برداری از 800 پروژه بهداشتی تا پایان سال جاری

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: وزیر بهداشت نیز هر هفته 50 پروژه را به بهره‌برداری می‌رساند و بقیه پروژه‌ها که قریب به 670 پروژه است تا پایان شهریور سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر قریب به 17 هزار و 865 خانه بهداشت، حدود 4300 پایگاه سلامت و 4128 مرکز جامع سلامت در سطح کشور فعال است، ضمن اینکه 30 هزار بهورز در خانه‌های بهداشت، 22 هزار مراقب سلامت، 1400 کارشناس تغذیه و 1570 کارشناس سلامت روان در مراکز بهداشتی ما ارائه خدمت می‌کنند.

رئیسی با اشاره به اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار داشت: اکنون این طرح در 4 استان به صورت پایلوت در حال اجراست و در سال آینده به صورت فراگیر اجرا خواهد شد، ضمن اینکه در فاز اول 160 خانه بهداشت عشایری تا آبان سال آینده راه‌اندازی می‌شود که این تعداد تا پایان سال آینده به 240 خانه بهداشت می‌رسد.

70 درصد پایه‌ ششمی‌ها تحت پوشش طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان

وی با بیان اینکه در تفاهمنامه با سازمان عشایری آمادگی خود را برای ایجاد خانه‌های بهداشت عشایری بر اساس استانداردهای خاص بدون هیچ محدودیتی اعلام کرده‌ایم گفت: مدارس عاری از پوسیدگی دندان یکی از طرح‌های دیگر است که اکنون 70 درصد پایه‌های ششم مدارس تحت پوشش این طرح قرار دارند و امیدواریم تا پایان سال جاری جشن عاری از پوسیدگی دندان را برگزار کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت 3200 مرکز دندانپزشکی با 3600 یونیت در سطح کشور خاطرنشان کرد: این مراکز دندانپزشکی در عصرها تعطیل بودند که قرار است شیفت عصر این مراکز را فعال کنیم.

رئیسی با اشاره به ویروس کرونا ابراز داشت: کرونا ویروس جزو دسته ویروس‌هایی هستند که تا پیش از سال 2002 بسیار کم اهمیت بودند که دو دسته ویروس باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند و شامل راینا ویروس و کرونا ویروس هستند. تاکنون 6 ویروس کرونا شناخته شده است که 4 ویروس آن سرماخوردگی ساده ایجاد می‌کند. در سال 2003 ویروس سارس در چین مطرح شد که سندرم حاد تنفسی است و از خفاش به گربه منتقل می‌شد و پس از آن به انسان انتقال پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: کرنا ویروس‌ها اصولا ویروس‌هایی هستند که از حیوان به انسان می‌رسند اما میزان مرگ و میر سارس در آن زمان 10 درصد بود که در نهایت در تابستان 2003 به صورت کامل از بین رفت و دیگر شاهد این ویروس نیستیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: مرد میانسالی در سال 2012 در عربستان دچار علائمی از سرماخوردگی شد و در نهایت فوت کرد که پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که بیماری سارس ندارد بلکه نوعی از کرونا ویروس است که آن را مرس گذاشتند و این ویروس از خفاش منتقل می‌شد و میزان مرگ و میر مرس 30 درصد بود که هنوز هم این ویروس در عربستان وجود دارد.

رئیسی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در چند روز گذشته در کشور چین افزود: حدود یک ماه پیش نوع جدیدی از کرونا معرفی شد که میزان مرگ و میر این کرونا ویروس جدید 2 تا 3 درصد است. میزان ابتلای ویروس سارس 1.2 بود که این میزان در مرس 1.4 است؛ یعنی اگر یک نفر مبتلا شود این مقدار را مبتلا می‌کند اما در ویروس کرنا 3.6 تا 5 درصد سرایت ایجاد می‌کند اما میزان کشندگی ویروس کرونا نسبت به دو ویروس دیگر کم است.

وی ادامه داد: به عبارتی از هر 100 نفر مبتلا به ویروس کرونا 98 نفر در صورت بستری خوب شده و مرخص می‌شوند اما دو نفر احتمال از بین رفتن دارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به علائم بالینی کرونا ویروس اظهار داشت: تب، گلودرد، بدن‌درد، آبریزش بینی از جمله نشانه‌های کرونا ویروس است که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد.

رئیسی با طرح این پرسش که چرا باید در خصوص کرونا ویروس نگران باشیم، گفت: این نگرانی به سه دلیل است؛ اول اینکه ویروس ناشناخته است، دوم داروی اختصاصی ندارد و سومین دلیل این است که کرونا واکسن ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های تنفسی سومین عامل بار بیماری‌های ما در کشور هستند، گفت: افرادی که بیشتر درگیر کرونا ویروس می‌شوند آقایان هستند و زیر سن 10 سال هیچ گونه ابتلایی نداریم و میانگین افراد فوت‌شده نیز از سن 60 سال به بالاست، یعنی همان افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

رئیسی با اشاره به روند انجام آزمایش‌های کنترلی در خصوص ویروس کرونا متذکر شد: نمونه‌هایی را که احتمال ابتلا به این ویروس داشته‌اند بستری شده‌اند اما ما با آزمایش‌هایی این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا این ویروس از خانواده کروناست یا نه و اولین تستی که انجام می‌شود مربوط به این است که آیا ویروس در فرد مشکوک کروناست یا نه.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: ژنوم ویروس جدید کرونا 70 درصد شبیه سارس است، به عبارتی اگر تست سارس را انجام دهیم و این تست در فرد منفی باشد قطعا این فرد به ویروس کرونا مبتلا نخواهد بود ضمن اینکه ما 2 تا 3 مرحله بر روی افراد مشکوک آزمایش انجام می‌دهیم و بعد از منفی شدن تست، آنها را مرخص می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور خاطرنشان کرد: دانشجویان ایرانی مقیم چین که وارد کشور شده‌اند را تحت قرنطینه قرار داده‌ایم و حتی این افراد با خانواده‌های خود نیز دیدار نخواهند داشت و به آنها ماسک و امکانات لازم را داده‌ایم، البته دوره کمون بیماری 3.5 تا 5 روز است. به عبارتی دانشجویانی که دیروز وارد کشور شده‌اند اگر فرضا مبتلا به ویروس هم باشند تا جمعه مشخص می‌شود که آیا این افراد دچار ویروس هستند یا خیر. در نتیجه این دانشجویان اکنون تحت قرنطینه کامل قرار دارند.

رئیسی با بیان اینکه ایران گواهی بیماری مالاریا را تا پایان سال 2020 از بهداشت جهانی دریافت خواهد کرد، افزود: ما گواهی حذف تراخم را نیز از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده‌ایم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در باره لغو پروازها از چین به ایران بیان داشت: ابتدا سازمان بهداشت جهانی در خصوص ویروس کرونا اعلام هشدار کرد و وزیر بهداشت نیز برای لغو پروازها نامه‌ای نوشت. اکنون یکسری از هموطنان ایرانی در چین حضور دارند که باید وارد ایران شوند، ضمن اینکه یکسری افراد چینی هستند که قصد خارج شدن از ایران را دارند، البته پروازها متوقف شده اما ایرانی‌هایی که در چین مانده‌اند را باید به یک طریقی به ایران بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه دیگر پروازی از چین به ایران نداریم، افزود: ما اجازه ورود هیچ فرد چینی را به کشور نمی‌دهیم البته هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا ایرانی‌هایی که در کشور چین هستند را به کشور بیاوریم و ما این موضوع را به دولت اعلام کردیم اما هنوز تصمیمی برای این پیشنهاد ما گرفته نشده است.

رئیسی درباره پروازهای غیرمستقیم از کشور چین به ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص مبدأ مسافران مهم است یعنی اینکه فرد از کجا آمده و افرادی که وارد کشور می‌شوند مشمول پروتکل‌های وزارت بهداشت هستند و ما به تمام پایانه‌های کشور اعلام کرده‌ایم که تمام افراد خارجی که وارد کشور می‌شوند به ویژه افراد چینی را کنترل کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: در حال نصب دوربین‌های حرارتی هستیم البته اکنون ما هر کس را که وارد کشور می‌شود به صورت کامل چک می‌کنیم، ضمن اینکه دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی این است که افرادی که از شهر ووهان وارد می‌شوند را چک کنیم اما ما از روز اول هر فرد چینی که از هر نقطه وارد کشور می‌شد را کنترل کرده‌ایم.

وی با اشاره به تمهیدات دیگر وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ویروس در کشور اظهار داشت: در شهر تهران 8 بیمارستان برای این موضوع اختصاص پیدا کرده‌اند و در هر استان نیز یک بیمارستان اصلی آن برای بیماران احتمالی آماده شده است، ضمن اینکه همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این خصوص فعال هستند و مرزها نیز کنترل می‌شود.

رئیسی ادامه داد: ما کیت‌های ابتدایی تشخیص این ویروس را داریم و مشکلی در این خصوص نداریم اما برای مراحل بعدی کیت‌های خاصی لازم است که در حال تهیه آن هستیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از ماسک مربوط به افرادی است که به این ویروس مبتلا هستند یا کسانی که در ارتباط با این بیماران هستند، گفت: بهترین کار در جلوگیری از ابتلا به این ویروس شستن مرتب دست‌هاست، البته ما صادرات ماسک را ممنوع کرده‌ و شرکت‌های تولیدی را در این خصوص فعال کرده‌ایم، ضمن اینکه دستورالعمل‌های مربوط به مقابله با این ویروس نیز در اختیار پزشکان قرار گرفته است.

وی با اشاره اقدامات وزارت بهداشت در مناطق سیل‌زده یادآور شد: تاکنون هیچ اپیدمی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان نداشتیم، ضمن اینکه در خوزستان نیز مشکل سیستم فاضلاب آن باید حل شود.

رئیسی با اشاره به اجرای پرونده الکترونیک در کشور گفت: مدل پزشک خانواده کشور نهایی شده و در همین ماه نیز آخرین جلسه نهایی‌سازی این مدل برگزار می‌شود و پس از آن به کل کشور اعلام خواهد شد. در سطح یک این خدمات آماده‌تر شده و در سطح دو و سه ما سیستم‌های الکترونیکی ارتقا یافته و در بسیاری از بیمارستان‌ها هم پرونده‌ها را به صورت الکترونیکی به بیمه‌ها ارائه می‌کنند، ضمن اینکه در برخی از استان‌ها نیز نسخه‌نویسی به صورت پایلوت انجام می‌شود.

پوشش 27 میلیون نفر در کشور تحت پوشش پزشک خانواده قرار دارند

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌ها و مدل در نظر گرفته شده در خصوص پرونده الکترونیک سلامت میزان پوشش ما تا سال 1400 به 78 درصد می‌رسد، گفت: 27 میلیون از افراد کشور ساکن روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر هستند که اکنون برنامه پزشک خانواده را در آنها اجرا می‌کنیم. در نتیجه مشکل ما مربوط به شهرهای بیش از 20 هزار نفر است که باید برای جمعیتی بیش از 50 میلیون نفر این شهرها این برنامه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری و بیمه‌ها به سیستم پرونده الکترونیک وصل شده‌اند گفت: تلاش می‌کنیم تا مراکز بخش خصوصی را نیز به آن متصل کنیم.

رئیسی در باره مالیات از سیگار در کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید موثرتری راه کاهش مصرف دخانیات مالیات بر دخانیات است، در حالی که پایین‌ترین نرخ مالیات در خصوص دخانیات مربوط به کشور ماست. اعتقاد داریم که مالیات کمتر از 70 درصد برای سیگار جواب مناسب را نمی‌دهد و باید مالیات بیش از این میزان باشد. برای سال 99 تصمیم گرفته شده تا میزان مالیات 35 تا 40 درصد باشد و هر سال نیز 5 واحد به این میزان اضافه شود.

سن استفاده قلیان در دختران به 14 سال رسیده است

معاون بهداشت وزیر بهداشت ابراز داشت: سالانه 75 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و سال به سال نیز این میزان افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه سن مصرف قلیان در دختران به 14 سال رسیده و تنباکوی معطر از مصادیق تبلیغ مواد دخانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها