نگاهی به آخرین سخت‌افزارهای معرفی شده گوگل

ساخت گوگل، گران‌تر از اپل

شرکت گوگل امسال در کنفرانس Made By Google که مختص سخت‌افزارهای تولیدی این شرکت است، با دستی پر به میدان آمده بود و خانواده کاملی از محصولات را به مشتریان معرفی کرد.
کد خبر: ۱۲۳۵۵۹۵
ساخت گوگل، گران‌تر از اپل

معرفی نسل جدید گوشی‌های هوشمند Pixel، رده جدیدی از اولترابوک‌های Pixelbook، دستیار هوشمند صوتی جدید Nest Home و هدفن‌های بی‌سیم نسل دوم گوگل در کنار اعلام تاریخ عرضه عمومی پلتفرم بازی‌های ویدئویی ابری Stadia یکی از پربارترین کنفرانس‌های خبری گوگل در سال‌های اخیر را رقم زد.

هرچند گوگل همیشه با استفاده از هوش مصنوعی و قیمت معقول سعی در ایجاد مزیت رقابتی برای خود داشته، امسال شاهد به‌کارگیری گسترده سخت‌افزارهای پیشرفته و مثلا عرضه پیکسل 4 با قیمتی بالاتر از آیفون 11 بودیم که نشان می‌دهد نبرد اپل و گوگل وارد سطح جدیدی شده است.

در ادامه محصولات جدید گوگل را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

هوشمند گران‌قیمت

مهم‌ترین محصولات این کنفرانس خبری، نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گوگل بودند که به نوعی استاندارد اندروید محسوب می‌شوند.

قبل از هر چیز طراحی جدید ظاهری پیکسل‌ها جلب نظر می‌کند؛ خبری از طراحی دورنگ معمول پیکسل نیست و حالا وجه تمایز این گوشی‌ها قاب مربعی شکل دوربین در پشت گوشی است که بعد از عرضه آیفون پرو 11 دیگر چندان هم غیرمعمول به‌نظر نمی‌رسد.

درواقع می‌توان گفت چیدمان به‌کار رفته در قاب دوربین که شامل دو دوربین، یک فلش و چند حسگر دیگر است، ظاهر بسیار بهتری از پرچمدار اپل دارد و به‌خوبی با باقی طراحی گوشی ترکیب شده است و ظاهری زیبا و منحصربه‌فرد به این گوشی‌ها می‌بخشد. همچنین دیگر خبری از حسگر اثر انگشت نیست، چراکه گوگل امسال تنها به استفاده از هوش مصنوعی اکتفا نکرده و با گنجاندن سخت‌افزارهای پیشرفته و قابلیت‌های جدید سعی کرده چهره جدیدی به گوشی‌های پرچمدار خود بدهد.

از نظر داخلی هم این گوشی شاهد ارتقای گسترده بوده و تقریبا در تمام بخش‌ها شاهد بهتر شدن مشخصات سخت‌افزاری هستیم. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۵۵، شش گیگابایت حافظه رم و امکان انتخاب حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایت به همراه اندروید خالص نسخه 10 پا به پای دیگر رقبا پیش می‌رود و خیال شما را از عملکرد عالی گوشی در هر شرایطی راحت خواهد کرد. حسگر اثر انگشت با یک چیپ (که محصول پروژه Soli گوگل بوده است) جایگزین شده که به ادعای سازنده، سریع‌ترین فناوری تشخیص چهره موجود در بازار است. صفحه نمایش گوشی‌های جدید گوگل را می‌توان از بهترین‌های بازار دانست، چراکه با فناوری OLED و فرکانس 90Hz قادر به خلق تصاویری بی‌نهایت زنده و روان خواهد بود.

فناوری نمایشگرها در‌هر دو گوشی پیکسل 4 و پیکسل 4 XL مشترک است، و فارغ از آن‌که نمونه XL که با قطر 6.2 اینچ و وضوح تصویر بالاتر یا مدل پایه با نمایشگر 5.7 اینچی را انتخاب کنید، می‌توانید از کیفیت بالای نمایشگر جدید گوگل لذت ببرید.

دوربین گوشی هم آخرین بخشی است که شاهد تغییرات گسترده بوده و با افزودن قابلیت زوم اپتیک دو برابری به دوربین استاندارد فوق‌العاده 12مگاپیکسلی خود، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این قابلیت با فناوری Super Res Zoom گوگل یکپارچه شده تا تصاویری تحسین‌برانگیز از فواصل دور ثبت کنید. هوش مصنوعی کماکان حضور پررنگی در دوربین پیکسل دارد و یادگیری ماشینی به شما امکان می‌دهد تا برای نخستین بار تصویر HDR+ را قبل از ثبت عکس روی نمایشگر ببینید.

همچنین می‌توانید حالت پرتره را برای اشیای بزرگ و سوژه‌های دوردست هم به‌کار ببرید. به‌علاوه به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دوربین با تغییر زمان نوردهی و باز نگه داشتن دریچه لنز برای مدت‌های طولانی به‌شما امکان می‌دهد عکس‌های باورنکردنی از آسمان شب بگیرید.

مکمل تمام این قابلیت‌ها دستیار هوشمند جدید گوگل است که دیگر تنها به درد دانستن وضعیت آب و هوا نمی‌خورد و می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد.

حداقل و حداکثر قیمت این گوشی‌ها در مشخصات مختلف بین 799 تا 999 دلار خواهد بود که در کمال شگفتی قیمتی بالاتر از رده جدید آیفون‌های اپل است. درواقع می‌توان گفت گوگل به‌طور جدی وارد بازار گوشی‌های رده‌بالای گران‌قیمت شده و احتمالا در آینده شاهد به‌کارگیری فناوری‌های جدید بیشتری در محصولات این شرکت خواهیم بود.

خانه برخط

گوگل قصد دارد حضور پررنگ‌تری در خانه‌های کاربران داشته باشد و شاهد آن عرضه نسل جدیدی از بلندگوهای هوشمند Nest است.

دو محصول در این رده پرطرفدار معرفی شده که نخستین آنها Nest Wi-Fi نام دارد و شامل یک مودم مرکزی و چند «مرکز تقویت سیگنال» متصل به آن است که کارکرد بلندگوهای هوشمند را هم دارند.

البته برای داشتن یک مجموعه Nest Wi-Fiبا سه نقطه دسترسی باید 350 دلار هزینه کنید که قیمت بالایی است.

گوگل به کسانی که تنها دنبال یک‌بلندگوی هوشمند هستند هم فکر کرده و نسل جدید بلندگوهای Google Mini به نام Nest Mini با قیمت فوق‌العاده مناسب 49 دلار را برای آنها درنظر گرفته است. این بلندگوهای زیبا اکنون قابلیت اتصال به دیوار را هم دارند، به‌لطف میکروفن سوم بهتر می‌توانند صدای شما را تشخیص دهند و تا دو برابر مدل‌های قبلی باس بیشتری تولید می‌کنند.

همچنین افزوده شدن یک پردازنده اختصاصی به این معنی است که هربار داده‌ها برای بررسی به فضای ابری ارسال نمی‌شوند و در نتیجه سرعت پاسخ‌گویی فوق‌العاده بهتری دارند.

بی‌سیم واقعی

دیگر محصول معرفی شده، نسل جدید هدفن‌های هوشمند گوگل بود که Pixel Buds 2 نام دارند و به‌عنوان یک هدفن بی‌سیم واقعی می‌تواند رقیبی جدی برای AirPods اپل محسوب شود. اینجا هم شاهد تغییر طراحی، استفاده از سخت‌افزارهای اختصاصی و البته افزایش قیمت نسبت به سال پیش هستیم.

خوشبختانه دیگر خبری از سیم اتصال‌دهنده دو گوشی نیست و خود هدفن آن‌قدر کوچک شده که به‌راحتی می‌تواند در گوش شما فرو‌برود. البته این تمام داستان نیست و علاوه بر مقاومت در برابر آب، تقویت‌کننده سیگنال این هدفن به شما اجازه می‌دهد از فاصله‌ای نزدیک به صد متر به گوشی خود وصل شوید.

همچنین وجود میکروفن‌های جهتی به‌همراه حسگر حرکت فک به کاربر اطمینان می‌دهد می‌تواند در هر شرایطی به تلفن جواب دهد یا از دستیار صوتی هوشمند استفاده کند.

عمر باتری این هدفن‌ها هم بهتر شده و به‌گفته سازنده می‌توانند تا پنج ساعت دوام بیاورند. البته درصورت استفاده از کیس شارژر، این زمان می‌تواند تا 24 ساعت هم افزایش پیدا کند.

در کنار تمام اینها، قابلیت ویژه نسل قبلی این محصول یعنی امکان استفاده از ترجمه همزمان در این نسل هم حفظ شده و در آینده باید شاهد افزوده شدن قابلیت‌های بیشتر براساس کاربرد حسگرهای مختلف و هوش مصنوعی باشیم. با تمام این ویژگی‌ها، شاید قیمت 179 دلار این هدفن- که 20 دلار بیشتر از هدفن‌های بی‌سیم اپل است- خیلی هم زیاد نباشد.

بازی روی ابرها

دیگر زمینه در حال توسعه این روزها، اجرای بازی‌های رایانه‌ای در فضای ابری و نمایش تصویر به کاربر با استفاده از اینترنت پرسرعت است که اختصارا بازی ابری نامیده می‌شود. گوگل در این کنفرانس بالاخره تاریخ شروع به کار پلتفرم بازی ابری خود را که Stadia نامیده می‌شود، مشخص کرد.

بنابر آنچه اعلام شد، این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از یک کنترلر اختصاصی ساخت خود گوگل و خرید بازی‌ها یا پرداخت اشتراک ماهانه برای آنها به عناوین متنوعی از ناشران معروف دسترسی داشته باشند یا آنها را روی دستگاه‌های ساخت گوگل از جمله گوشی‌های پیکسل اجرا کنند.

گوگل با عرضه حداقل 31 عنوان بازی در 14 کشور نشان داده قصد جدی برای ورود به بازار عرضه، تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای دارد و باید ببینیم می‌تواند با توسعه یک اکوسیستم پیوسته از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای سازگار، انقلاب بعدی را در زمینه بازی‌های ویدئویی ایجاد کند یا خیر؟ هرچند با توجه به پهنای باند بسیار بالای مورد نیاز و هزینه بالای اشتراک این سرویس برای اکثر کشورهای جهان، بعید است شاهد فراگیری آن در مدتی کوتاه باشیم. ولی شاید این سرویس بتواند باعث افزایش محبوبیت گوشی‌های پیکسل بین کاربران و گسترش سهم بازار گوگل شود.

خشایار مریدپور - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها