کارشناسان دریافتند خالکوبی می‌تواند سبب ورود فلز‌های سنگین به غدد لنفاوی بدن و واکنش آلرژیک شدید شود.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۹۶
خالکوبی سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان در جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند انجام خالکوبی به ویژه با رنگ‌های درخشان می‌تواند سبب ورود فلز‌های سنگین به غدد لنفاوی بدن و بروز شوک و واکنش آلرژیک شدید شود.

دانشمندان بقایای فلز‌های نیکل و کروم را در غدد لنفاوی افرادی که سابقه خالکوبی داشته مشاهده کرده اند. به ویژه اگر جوهر خالکوبی حاوی دی اکسید تیتانیوم باشد، می‌تواند سبب تولید رنگ‌های درخشان برسطح پوست شود.

حدود ده درصد از افرادی که خالکوبی انجام می‌دهند دچار عارضه‌های جانبی از جمله واکنش آلرژیک شدید می‌شوند. بنابر جدید‌ترین مطالع‌های انجام شده، ذره‌های ریز جوهر‌های رنگی خالکوبی می‌توانند وارد پوست شده و به گره‌های لنفاوی برسند.

این مطالعه به وسیله محققان فرانسوی انجام شده و کارشناسان به ویژه نقش دو فلز نیکل و کروم را درایجاد واکنش آلرژیک دربدن اثرگذار دانسته اند. رنگدانه‌ها حاوی دی اکسید تیتانیوم هستند که در خالکوبی به رنگ‌های روشنی، چون آبی، سبزو قرمز تبدیل می‌شوند. این مطالعه نشان می‌دهد چرا برخی افراد به شدت به انجام خالکوبی و تاتو روی پوستشان حساسیت نشان می‌دهند. سوزن‌های خالکوبی معمولاً به شدت درون پوست بدن فرو می‌روند و سبب ورود ذره‌های فلز‌های سنگین به درون بدن می‌شوند.

طبق آمار‌ انجام خالکوبی به شدت درسال‌های اخیر در دنیا شایع شده است و بیشترین طرفداران آن جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال هستند. انجام تاتو هم مشابه خالکوبی است و بین افراد در رده‌های سنی مختلف به ویژه سالمندان برای جوان سازی صورت رواج دارد و می‌تواند سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.

از اصلی‌ترین عارضه‌های خالکوبی می‌توان قرمز شدن پوست، ایجاد تورم یا بثورات جلدی در کنار محل خالکوبی را نام برد. تا پیش از این مطالعه دانشمندان علت بروز واکنش آلرژیک پس از خالکوبی را به دلیل وجود مواد شیمیایی درجوهر‌ها می‌دانستند، اما مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند ورود فلز‌های سنگین به غده‌های لنفاوی سبب واکنش آلرژیک می‌شود. در این مطالعه دانشمندان جوهر خال کوبی را تحت اشعه ایکس مورد بررسی قرارداده اند. زمانی که جوهر خالکوبی حاوی دی اکسید تیتانیوم، (رنگدانه سفید که پایه برای تولید دیگر رنگ ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد ، باعث بروز واکنش آلرژیک بیشتر می‌شود.

زمانی که فرد آشنا به هنر خالکوبی از رنگ جوهر کربن سیاه استفاده می‌کند بروز واکنش آلرژیک بسیار کمتر می‌شود. کارشناسان اعلام کرده اند هنوز اثر‌های انجام خالکوبی بربدن انسان به طور کامل مشخص نیست و باید درطول سال‌ها اثرگذاری جوهر و فلز‌های به کار رفته درآن مورد ارزیابی قرارگیرد.

محققان به افراد توصیه می‌کنند با توجه به خطرناک بودن ورود فلز‌ها به درون غده‌های لنفاوی از انجام خالکوبی خودداری کنند تا کمتر درمعرض ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه حساسیت قرار گیرند.
نتیجه‌های این مطالعه درمجله Particle and Fiber Toxicology منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها