در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سرهنگ تورج کاظمی با بیان اینکه مجرمان همواره راههایی را برای انجام رفتارهای مجرمانه خود پیدا می کنند اظهار کرد: از روشهای انجام جرم در فضای مجازی که یکی از روشهای رایج انجام جرم در این فضا است ساختن لینک و صفحاتی تحت عنوان فیشینگ است که طی آن فرد مجرم با ارسال ایمیل یا پیامی در شبکه های اجتماعی، آدرسی را به کاربر معرفی می کند. بزهکاران فضای سایبر با ارسال پیام به کاربران و معرفی لینکهایی، از کاربر می خواهند تا یک سری اطلاعات هویتی و یا مالی خود را طی فرم هایی در آن سایت ارائه کند و پس از این تکمیل این عمل از سوی کاربران، کلاهبرداران اقدام به سرقت اطلاعات وارد شده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه مجرمان این سایتها و درگاههای بانکی را به صورت جعلی طراحی می کنند، تاکید کرد: کاربران برای جلوگیری از اینکه طعمه این افراد شوند باید آدرس این درگاهها را با دقت بررسی کنند، چرا که بزهکاران فضای سایبری با استفاده از لوگوها و تیترهای رسمی از بانک ها و موسسات مالی معتبر به دنبال به دست آوردن اطلاعات بانکی افراد از طرف آنها هستند که در این صورت به راحتی می توانند ازحساب بانکی شان سرقت کنند.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه فیشینگ ممکن است از سوی افراد آشنا و دوستان نیز ارسال شود، گفت: لینکهای فیشینگ ممکن است در قالب پیغامی در شبکههای اجتماعی تحت پوشش وب، سایتهای خیریه، برنامه های پیغام فوری و اجناس و کالا با قیمت مناسب، به صورت رایگان یا از طریق پیام کوتاه برای کاربران ارسال شود؛ شیوههای دیگری هم از این طریق توسط مجرمان انجام میگیرد که میتوان به کلاهبرداری با ربات هدایت کننده به صفحات شبیه سازی شده بانک اشاره کرد.
سرهنگ کاظمی با بیان اینکه بر اساس پروندههایی که به پلیس اطلاع داده میشود، متهمان ابتدا اقدام به طراحی ربات یا اپلیکیشن ارائه دهنده خدمات مختلفی از جمله افزایش فالوور، دوست یاب، همدم یاب، ردیاب، مکان یاب و ... می کنند گفت: انجام کلاهبرداری از طریق انجام طراحی این ربات ها به صورتی است که ربات پس از نصب برنامه به منظور فعالسازی اپلیکیشن از کاربر درخواست واریز مبلغ اندکی، هدایت به صفحه جعلی می کند. این رباتهای راه اندازی شده، به صورت مستقیم اطلاعات و رمز کارت را طی چند مرحله از کاربر می گیرد و در تمامی موارد پیام عدم ارتباط با بانک و یا تراکنش ناموفق نشان می دهد.
به گفته وی، مجرمان اقدام به تبلیغ ربات یا اپلیکیشن های جعلی در کانالهای پر بازدید شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام با چند صد هزار اعضاء می کنند و به این ترتیب برنامه مورد نظر در دسترس تعداد بسیار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی قرار می گیرد. شهروندان، مراقب رباتهایی که کاربر را به صفحات جعلی درگاههای بانکی هدایت می کنند باشند تا از وقوع اتفاقات غیر مترقبه بعدی در امان بمانند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد