ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت ضروری است، اما مصرف مقادیر بیشتر آنها به معنای تاثیر بیشتر بر سلامت نیست و حتی می‌تواند مضر باشد.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۷۴
مصرف این مکمل‌ها، اتلاف پول و حتی خطرناک است

به گزارش جام جم، این موارد، برخی مکمل‌هایی است که به مصرف آنها نیازی نیست:

فولیک اسید

نیاز روزانه بدن به 400 میکروگرم فولیک اسید با مصرف مواد غذایی مانند غلات صبحانه، حبوبات، مرکبات، سبزیجات سبز و گوجه‌فرنگی تامین می‌شود. از آنجا که فولیک اسید از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می‌کند، برخی زنان در دوران بارداری مکمل فولیک اسید مصرف می‌کنند، اما پزشکان هشدار می‌دهند مصرف این مکمل در غیر از دوران بارداری می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. بنابراین مصرف این مکمل فقط به زنان باردار توصیه می‌شود.

ویتامین B6

بزرگسالان 19 تا 50 سال می‌توانند 1/4 میلی گرم ویتامین B 6 مورد نیاز روزانه بدن را از موادی مانند سیب زمینی پخته، موز و نخود تامین کنند. برخی افراد مکمل این ویتامین را به منظور جلوگیری از کاهش عملکرد مغزی یا برای کاهش سطح هموسیستئین (آمینواسیدی که با بیماری‌های قلبی مرتبط است) مصرف می‌کنند اما برخی مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین تاثیری بر عملکرد شناختی ندارد و تاثیر آن بر کاهش خطر حمله قلبی مشخص نیست. بهتر است این مکمل را در صورت توصیه پزشک مصرف کنید.

ویتامین B12

مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل تخم‌مرغ، شیر، پنیر، گوشت گاو، گوشت بره، ماست و مرغ، نیاز روزانه 2/4 گرم به این ویتامین را تامین می‌کنند. از آنجا که کمبود این ویتامین از عوامل ایجاد کم خونی و زوال عقل است، مصرف مکمل می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما تاثیر مصرف دوزهای بالای این ویتامین در جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی تایید نشده است. بهتر است مکمل ویتامین B12 را با توصیه پزشک مصرف کنید.

ویتامین E

این ویتامین که در بادام، تخمه آفتابگردان، گوجه‌فرنگی، کیوی و سبزیجات سبز وجود دارد، از بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر جلوگیری می‌کند. بهتر است نیاز روزانه به 15 میلی‌گرم از این ویتامین با مصرف این مواد غذایی تامین شود. تحقیقات دانشمندان، نه‌تنها تاثیر مصرف مکمل‌های این ویتامین در جلوگیری از حملات قلبی یا سرطان را تایید نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد دوزهای بالای آن خطر سکته را افزایش می‌دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند از مصرف مکمل ویتامین E خودداری شود.

زینک

نیاز روزانه به این ویتامین برای زنان، هشت میلی‌گرم و برای مردان 11میلی گرم است. حبوبات، سبزیجات، آجیل‌ها و مغزها، غلات کامل و شیر و لبنیات از منابع تامین‌کننده این ماده معدنی هستند. برخی افراد، از مکمل روی برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کنند، اما تاثیر روی بر جلوگیری از سرماخوردگی به طور قطع تایید نشده است. افزون بر این، مصرف دوزهای بالای این ماده می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی منجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها