اکبر رستمی: با کتاب، دنیا مثل بهشت است

چوپان آبدانانی کتابخوان حرفه‌ای است

رسانه ملی و یار مهربان

کتاب و کتابخوانی موضوعی است که همواره در جوامع مختلف بشری اهمیتی بسزا داشته و در طول تاریخ تمدن‌های دیرپا با عنایت وافر به آن برای ملت خود وجهه و افتخار کسب کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۷۶۱۸
رسانه ملی و یار مهربان
بودند حکومت‌هایی که در کنار توسعه افزایش قدرت نظامی و قلمرو، با اهمیت به کتاب و تاسیس کتابخانه‌های بزرگ و گردآوری آثار باارزش و دانشمندان بزرگ، مشروعیت و محبوبیت حکومت خود را بیش از پیش جلوه‌گر کردند و منشا حرکت‌های عظیم علمی در جهان شدند.

از گذشته‌های دور خصوصا با ورود دین مبین اسلام به کشور عزیزمان، این رویه تداوم داشته و همواره کتاب و کتابخوانی شاخصه و آذین حاکمیت‌های شکل گرفته در این سرزمین بوده است.

امروزه که دنیا در دامنه تغییرات وسیع و در مسیر پرسرعت تحولات قرار گرفته و هر روز در زمینه‌های مختلف شاهد دگرگونی‌های بزرگ و ظهور و بروز پدیده‌های گوناگون هستیم، کتاب و مطالعه مفید بیش از پیش اهمیت و ارزش می‌یابد، به گونه‌ای که هم‌اکنون یکی از شاخص‌های اصلی توسعه جوامع به شمار می‌رود. هر کتاب مملو از دانش و آگاهی‌هایی است که بر اثر پژوهش، تجربه و یافته‌های جدید نگارنده یا نویسندگان آن شکل گرفته و خواننده با مطالعه و تتبع در آن می‌تواند بخش زیادی از نیازهای خود را برطرف کند.

مسائل و مقتضیات زندگی امروزی ایجاب می‌کند تا مردم با افزایش آگاهی و دانش خود نسبت به مسائل جاری، بهتر بیندیشند و فکر کنند و با تصمیمات خردمندانه بتوانند از موانع مختلف در مسیر زندگی به سلامت عبور کرده و خود را در جریانی صحیح و مطلوب قرار دهند و کتاب خوب، عنصری موثر و قابل اطمینان در این خصوص است.

وجود کتب متنوع و متعدد، آموزنده و پنددهنده که هر ذائقه‌ای را اشباع می‌کند و سبب انتقال تجربیات ارزنده به خوانندگان می‌شود، فرصتی است گرانبها که باید به آن توجه وافر مبذول داشت.

با توجه به گستره نفوذ رسانه ملی و فراگیری آن در کل کشور همچنین قدرت اثرگذاری آن بر مخاطبان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی درخصوص معرفی کتاب‌های مختلف و مورد نیاز مردم در برنامه‌های متعدد صداوسیما می‌تواند کمک شایانی به آشنایی مخاطبان با کتاب و تازه‌های نشر باشد و آنها را بیشتر به مطالعه مفید ترغیب و علاقه‌مند کند.

خوشبختانه توجه به این مقوله را در اکثر برنامه‌های شبکه‌های سراسری و استانی صداوسیما شاهد هستیم. هم‌اینک پردازش به کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه مفید که مورد تاکید رهبر فرزانه و خردمندمان است جزو اصول برنامه‌سازی قرار گرفته و ناظر به تعمیم آن در ساختارهای مختلف برنامه‌سازی هستیم.

اما پیشنهاد به برنامه‌سازان محترم این است که با اقدامات نوآورانه خود و ایجاد جذابیت و گنجاندن نشانه‌های کوچک و بزرگ از کتاب در برنامه‌ها، نسبت به معرفی کتب مطلوب و غنی و ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه مخاطبان کمک نمایند تا از این طریق شاهد گرایش طیف وسیعی از مردم به این عمل متعالی و فرهنگ غنی باشیم. ان‌شاءالله

احمد مهدوی

مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان شمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها