با تشریح سه علامت «کرونا ویروس» عنوان شد

«وبا» در عراق طغیان کرد + توصیه‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع وبا در عراق با ارائه توصیه‌هایی در این باره به خانواده‌های حجاج ایرانی نیز برای ۱۴ روز پس از بازگشت حاجی‌هایشان جهت جلوگیری از بیماری کرونا توصیه‌هایی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۳۹۴۴۰
«وبا» در عراق طغیان کرد + توصیه‌ها

محمدمهدی گویا در نشست خبری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با تسلیت به خانواده‌های حجاج ایرانی کشته‌شده در حادثه خونبار منا اظهار کرد: نشست خبری امروز درباره موضوع همه‌گیری کرونا ویروس در عربستان و خاورمیانه است.

وی افزود: موج این رویداد از سال 1391 یعنی سال 2012 شروع شد و بیشترین ابتلا به این بیماری نیز در فصل سرما اوج می‌گیرد ولی امسال در فصل گرما شاهد افزایش این بیماری در عربستان به خصوص در شهر ریاض و همچنین شهرهای جده و مدینه هستیم که گزارشاتی از ابتلای این بیماری در داخل بیمارستان‌ها و بین کارمندان بهداشتی سعودی به ثبت رسیده است.

گویا ادامه داد: دیگر مانند گذشته نمی‌توان فقط انتقال این بیماری را منوط به مسئله گوشت یا شیر حیواناتی مانند شتر دانست بلکه انتقال از انسان به انسان نیز در حال گسترش است. بیماری کرونا ویروس هم‌اکنون در ریاض بیشتر گزارش شده است؛ به طوری که 2 بیمارستان نظامی سعودی‌ها را در این شهر نیز درگیر کرده است.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون در بین حجاج ایرانی و حتی مابقی حجاج کشورهای اسلامی گزارشی از این کرونا ویروس ارائه نشده است، در عین حال افزود: بیشترین نگرانی ما به دلیل حادثه پنجشنبه در رمی جمرات است که برخی مجروحان ایرانی را به بیمارستان سعودی منتقل کردند که این افراد در آستانه بازگشت به کشور قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: براین اساس حجاج از زمانی که وارد هواپیما می‌شوند تا 14 روز باید مراقب 3 علامت تب بالای 38 درجه، سرفه، تنگی نفس و اسهال باشند و اگر حجاجی در هواپیما دچار این علائم بودند، از مسافران تفکیک و در مسیر دیگری به بیمارستان‌های ویژه‌ای که در نظر گرفتیم منتقل می‌شوند.

گویا ادامه داد: در تمام شهرهایی که پرواز مستقیم از عربستان به آنها وجود دارد و استان‌هایی که حاجی بیشتری دارند آمادگی‌های لازم در این باره صورت پذیرفته است تا بتوانیم در کمتر از 24 ساعت افراد مشکوک به این بیماری را تشخیص داده و تحت مراقبت قرار دهیم.

وی در توصیه‌هایی به خانواده‌های حجاج افزود: حجاج و خانواده‌های آنها تا 14 روز پس از بازگشت حاجی‌ها باید مراقبت‌های بهداشتی را لحاظ کنند؛ از جمله از دیده‌بوسی خودداری کنند و حتی‌المقدور مراسم خود را کمی به تعویق بیاندازند بنابراین رعایت بهداشت فردی و آداب تنفسی برای یک حاجی تا 14 روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: براین اساس قبل از حادثه منا نیز سعی شده بود حجاجی که به خدمات درمانی نیاز دارند به بیمارستان‌های هلال‌احمر کشورمان در عربستان منتقل شوند و کمتر به بیمارستان‌های سعودی اعزام شوند ولی پس از حادثه روز پنجشنبه در رمی جمرات برخی از حجاج به دلیل شرایط ویژه‌ای که این حادثه داشت، به بیمارستان‌های سعودی منتقل شدند که وجود کرونا ویروس در آنها امکان‌پذیر است.

گویا درباره شیوع بیماری وبا در عراق نیز توضیح داد: از 5 روز قبل در عراق بیماری «وبا» طغیان کرده است و در برخی استان‌های این کشور از جمله بغداد، نجف، بابل و قادسیه شیوع بیماری وبا افزایش یافته است؛ به طوری که 130 نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا شدند و این در حالی است که زائران ایرانی به این کشور سفر می‌کنند.

گویا در خاتمه با ارائه توصیه‌هایی در این باره خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد در چنین شرایطی حتما با کاروان‌های رسمی برای زیارت به عراق سفر کنند. همچنین از آب بطری استفاده کنند و در زمینه تغذیه‌ای نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهند. بنابراین با توجه به اعلام آماده‌باش کشور عراق درباره بیماری وبا استان‌های غربی ایران نیز به صورت آماده‌باش درآمدند ولی با وجود امکان انتقال بیماری به ایران اما خوشبختانه هنوز موردی از این بیماری در ایران گزارش نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها