تخفیف های عجیب و غریب در فروشگاه‌های تهران

یکی بخر، دوتا ببر!

جام‌جم از تغییر آرام یک بازار پرمشتری گزارش می‌دهد

تخفیف برندها؛ جنگ زرگری یا حراج واقعی

درحالی که این روزها به‌دلیل پایان فصل، تخفیف‌های گوناگون بر سر در فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کند، کارشناسان از تغییر آرام وضعیت بازار پوشاک از طریق ورود برندهای جدید و آغاز یک جنگ قیمتی خبر می‌دهند که نتیجه آن کاهش قیمت‌ها و برنده احتمالی‌اش مصرف‌کننده ایرانی است.
کد خبر: ۸۳۷۴۵۲
تخفیف برندها؛ جنگ زرگری یا حراج واقعی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، بازار پوشاک ایران این روزها به آرامی در حال پوست انداختن است. برندهای جدید با محصولات جدید و قیمت‌های ارزان چمدان‌ها را به سوی ایران بسته و یا به ایران رسیده‌اند؛ به طوری که در کنار اسامی قدیمی این روزها نام برندهای جدید پوشاک به گوش می‌خورد.

حال به گفته کارشناسان و فعالان صنف پوشاک، حضور برندهای تازه‌وارد یا ورود برندهای در راه، بازار پوشاک ایران را دستخوش تغییر خواهد کرد؛ تغییری از جنس افزایش کیفیت، تنوع محصولات و سرانجام کاهش قیمت.

به گفته آنان، ورود رقبای جدید، فعالان فعلی بازار پوشاک را مجبور به کاهش قیمت، افزایش تخفیف‌ها و به رسمیت شناختن بیشتر حقوق مشتری خواهد کرد و در نهایت باعث تامین رضایت بیشتر حقوق مردم خواهد شد.

به‌خصوص آن‌که اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از ورود برندهای بی‌نام و نشان و بی‌کیفیت اقدام به صدرو بخشنامه‌ای برای احراز هویت آنان کرده است. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از این پس به نوعی شاهد رقابت شدید برندها برای قرار گرفتن محصولاتشان در سبد خرید خانوارهای ایرانی خواهیم بود و دور از ذهن نیست که بگوییم «رقابت برندها به نفع مصرف‌کننده‌های ایرانی خواهد شد.»

برندهای خارجی پشت دروازه‌های ایران

پیمان شگفتی، مدیر توسعه فروش یک شرکت تجاری واردکننده چند برند معروف پوشاک، کفش و کیف با تائید حرکت برندهای خارجی به سمت بازار ایران به خبرنگار جام‌جم گفت: شاید تا یکی دو سال پیش بیشتر پوشاک‌ها و برندهای مختلف به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد اما امروز با توجه به تغییرات ایجاد شده در فضای سیاسی ایران احتمال این‌که دروازه‌های ایران به روی برندهای خارجی گشوده شود و مشکلی برای تجارت با ایران نباشد اوضاع را کاملا تغییر داده و برندهای خارجی را مشغول بررسی بازار داخلی ایران کرده است.

وی افزود: برخی برندهای کشور ترکیه در زمینه پوشاک که از گذشته در بازار ایران حضور داشتند اطلاعات کامل‌تری نسبت به دیگر رقبای خود دارند در حالی که برندهای معتبر اروپایی مجبور هستند بازار ایران را از نزدیک رصد کنند چون اطلاعات کمتری نسبت به سلیقه و البته توان اقتصادی بازار ایران دارند.

این فعال صنفی با تاکید بر این‌که بازار پوشاک ایران یکی از بکرترین بازارهای منطقه‌ای است، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم بحث استفاده از پوشاک یا به‌طور کلی برند در میان اقشار مختلف کشورمان کاملا محسوس است که به‌عنوان «تب برند» شناخته شده است و این موضوع برای مسئولان بازاریابی و بازرگانی برندهای بین‌المللی جالب است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. وی در ادامه گفت: مهم‌ترین دستاورد این روند و حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک بحث کیفیت محصولات است که از این پس مشتریان کشورمان تجربه خواهند کرد چون دیگر کمتر خبری از قاچاق و تقلب خواهد بود.

سیاست‌های فروش جدید؛ کاهش قیمت‌ها

از سوی دیگر، مجید نامی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره حضور برندهای خارجی در کشورمان گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های امروز در بازار پوشاک ایران و حضور برندهای خارجی مربوط به از بین رفتن واسطه‌ها و قاچاقچیان است چون برندها پس از رفع تحریم‌ها به‌صورت مستقیم وارد بازار ایران خواهند شد.

وی افزود: برندهای مطرح بین‌المللی در هر صنفی که باشند برای خود سیاست فروش مشخص و قابل دفاع تعیین کرده‌اند که این سیاست فروش براساس آمار و اطلاعات از بازار هدف و متناسب با توان تولیدی آنها تعیین شده است؛ بنابراین هنگامی که این برندها وارد بازار جدیدی می‌شوند استراتژی فروش متناسبی برای آن بازار تعیین کرده‌اند و این استراتژی در نهایت به کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد.

نامی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه صنعت پوشاک از جمله بهره‌وری پایین، تصریح کرد: مشکلات متعددی اکنون باعث شده صنعت پوشاک ایران زمینگیر شده و توان رقابت با دیگر برندهای خارجی را نداشته باشد درحالی که برندهای خارجی با تمام توان درحال بررسی بازار و ورود به بازارهای نوین هستند.

این مقام صنفی گفت: امروز برندهای معتبر بین‌المللی پوشاک با استفاده از سیاست‌های نوین بازاریابی و فروش می‌توانند حجم قابل توجهی از نیاز بازارهای هدف را در بخش‌ها و قشرهای مختلف اجتماعی تامین کنند که همین موضوع می‌تواند پس از رفع تحریم‌ها به نوعی جنگ میان برندهای خارجی برای ورود به خاک ایران تبدیل شود؛ از این‌رو برندهای ایرانی باید آمادگی این موضوع را داشته باشند تا بتوانند با تغییر مسیر سنتی خود زمینه رقابت با آنها را برای خود متصور شوند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به کاهش قیمت برخی محصولات در برندهای متوسط تصریح کرد: هرچند هنوز روند ورود برندها به بازار‌های ایران جدی نشده اما اگر تصور کنیم تحریم‌ها رفع و برندها وارد بازار ایران شده‌اند رقابت ایجاد شده میان برندها می‌تواند به میزان قابل ملاحظه از قیمت محصولات بکاهد و باعث پایین آمدن قیمت‌ها شود. البته این کاهش قیمت را نمی‌توان برای برندهای خاص مدنظر داشت اما برندهای متوسطی که اکنون راهی بازار ایران شده‌اند، می‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار داده و حتی برندهای ممتاز را مجبور به کاهش قیمت محصولات خود کنند.

قیمت و کیفیت دو عامل اصلی فروش

از سوی دیگر معصومه کردبچه یکی از فعالان بازار تولید و فروش پوشاک زنانه در بازار ایران به خبرنگار جام‌جم گفت: گرچه اکثر برندهای معتبر اروپایی در ذهن خریداران ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد اما برندهای متنوع ترکیه می‌تواند پس از رفع تحریم‌ها جایگاه پررنگ‌تری را نسبت به گذشته ایفا کند. چون اکنون هم که ایران درشرایط تحریم است پوشاک ترکیه در بخش‌های مختلف در بازار ایران حضور ویژه‌ای دارد.

وی به بازار 80 میلیون نفری کشورمان که بخش بزرگی از آن علاقه‌مند به استفاده از برندهای خارجی هستند نیز اشاره کرد و گفت: پوشاک هیچ‌گاه پایانی به خود نمی‌بیند و همواره تنوع‌طلبی مردم باعث رونق آن بوده اما فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در میزان فروش صرفا دو موضوع کیفیت و قیمت است. بنابراین حجم انبوه تولید محصولات مختلف پوشاک که امروز در بازار ایران موجود است، هنوز هم کشش فروش فراوانی دارد و می‌تواند نیازهای جدیدی را به خود جلب کند.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها