از سوی دیگر، بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت راه را برای ورود برندهای بیشتر باز کرده،گشایش نمایندگیهای رسمی را تشویق و در نهایت عرضه پوشاک قاچاق و تقلبی را میگیرد. در این بخشنامه ضرورت ثبت واردکنندگان پوشاک خارجی مورد تاکید قرار گرفته و به توزیعکنندگان هم هشدار داده شده که باید به طرح ساماندهی بپیوندند. بر مبنای آن واردکنندگان پوشاک خارجی باید نمایندگیهای رسمی خود را در مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت برسانند.
چندی پیش هم محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت به واردکنندگان و توزیعکنندگان پوشاک هشدار داد اگر بخواهند راه قبلی را ادامه دهند، حتما باید منتظر برخوردهای جدی این وزارتخانه و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشند. این یک واقعیت است که اکنون برخی پوشاک داخلی با اتیکتهای خارجی به فروش میرسد، اما با اعمال نظارت بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت این تخلفات هم محدود خواهد شد که بازهم به نفع مصرفکننده ایرانی است.
از سوی دیگر، ورود نمایندگیهای رسمی پوشاک باعث سرمایهگذاری آنان در بازار ایران واجرای برنامههای بازاریابی و فروش خواهد بود که در رقابت با دیگر برندها باعث میشود در کوتاهمدت کاهش قیمتها را شاهد باشیم. بهعبارت دیگر ورود برندهای بزرگ و رقابت آنها برای تصاحب سهم بازار باعث میشود کالاهای خود را با حداقل سود به فروش برسانند. همه این موضوعات به نفع مصرفکننده نهایی خواهد بود که از جنگ قیمتی برندها بهترین بهره را خواهد برد.
در این شرایط برندهای داخلی هم میتوانند با قدرت بیشتری رقابت خود را با برندهای خارجی ادامه دهند. اگر برندهای خارجی بهطور رسمی وارد شود هزینه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده که 9 درصد است را باید بپردازند که اعمال چنین شرایطی قدرت رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی یکسان میکند.
محمد مروج حسینی
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد