از پریشان فقط یک چشمه مانده است

تالاب های استان فارس خشک شدند + عکس

دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز نیز بالاخره پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با خشکسالی و کم‌آبی، به‌طور کامل خشک شد و اکنون بستر دریاچه به پهنه‌ای باتلاقی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۰۶۱۶
دریاچه مهارلو هم خشک شد

به گزارش مهر، مهارلو تنها دریاچه استان فارس بود که به دلیل ورود فاضلاب شیراز تا پیش از این کمی آب داشت، اما حالا از تمام وسعت ۲۵ هزار هکتاری‌اش چیزی جز یک مساحت بزرگ باتلاقی و نمکی باقی نمانده است.

دریاچه مهارلو یا نمک تا پیش از خشکسالی، کمک شایانی به مرطوب نگه داشتن هوای شیراز می‌کرد و علاوه بر ارزش‌های زیست‌محیطی‌اش، فرصت مناسب طبیعت‌گردی را در کمترین فاصله از کلانشهر شیراز فراهم کرده بود، اما اکنون یک پهنه خالی از آب در بستر دریاچه وجود دارد که از نمک پوشیده شده است.

یک کارشناس حوزه محیط‌زیست با بیان این که این دریاچه برای اولین‌بار طی هشت سال گذشته به‌طور کامل خشک و به باتلاق تبدیل شده است، گفت: مهارلو هم‌اکنون به نمکزار تبدیل شده و وضعیت آن بسیار نگران‌کننده است، از این رو باید هر چه سریع‌تر برای احیای آن اقداماتی انجام گیرد.

علمدار علمداری با بیان این که این دریاچه در خشکسالی‌های اخیر همواره آب‌دار بوده است، افزود: در این مدت به دلیل وارد شدن فاضلاب‌های شهر شیراز این دریاچه در عمق بسیار کمی آب داشت، اما طی چند روز گذشته به طور کامل خشک شده و نگرانی‌هایی به همراه داشته است.

وی با تاکید بر این که تداوم خشکسالی این دریاچه می‌تواند تهدیدی برای مردم شیراز به شمار رود، وارد نشدن آب به دریاچه به دلیل مصرف بی‌رویه از سطح سفره آب‌های زیرزمینی طی چند سال اخیر را مهم‌ترین دلیل خشک شدن آن عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز با بیان این که خشکسالی‌های اخیر منطقه حداقل در ۹۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: ورود آب به دریاچه در گذشته باعث می‌شد میزان آلاینده‌های وارد شده به آن به حد خطرناک نرسد، اما متاسفانه اکنون چهار چشمه اطراف دریاچه از جمله چشمه برم دلک و برم جعفرخانی که از چشمه‌های مهم دریاچه بوده و آب آن وارد مهارلو می‌شد، به طور کامل خشک شده که در افزایش میزان آلاینده‌ها تاثیرگذار بوده است.

عزت‌الله رئیسی با بیان این که متاسفانه طی چند سال گذشته با پمپاژ آب از این چشمه‌ها به سمت زمین‌های کشاورزی یا حوضچه‌های پرورش ماهی، این چشمه‌ها به‌طور کامل خشک شد، افزود: این امر موجب خشک شدن دریاچه شد و خشک شدن دریاچه نیز باعث از بین رفتن رطوبت شده است. از همین رو پوشش‌های گیاهی اطراف دریاچه مهارلو نیز طی چند سال آینده و در صورت ادامه این روند از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر این که نمک‌های کف دریاچه در زمان وزش باد روی مزارع می‌نشیند، تصریح کرد: با توجه به خشک شدن دریاچه، این نمک‌ها پس از وزش باد از کف دریاچه بلند می‌شوند و روی مراتع اطراف می‌نشینند و این مساله می‌تواند باعث از بین رفتن حاصلخیزی مراتع شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
۰
۰
تو این مملكتتتتتتتت مدیریت نیس اون روز داشت شمال و كرج سیل میومد اگه مكانیزم درست باشه مدیریت میشد اون همه هدر نمیرفت خودتون یواشكی آب صادر میكنین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها