بررسی وضعیت دریاچه های استان فارس نشان می دهد که تالابهای استان همچنان در خشکی به سر می برند و این شرایط بر اقلیم فارس نیز اثر گذاشته است.
کد خبر: ۷۴۸۹۹۹
۶ تالاب استان فارس همچنان خشک است + عکس

۹ ماه از سال گذشته و بارش های امسال نیز باعث نشد که وضعیت دریاچه های استان فارس نیز بهبود یابد.

تالاب های فارس همچنان خشک هستند و عملا جز یکی دو مورد که اندک آبی را در خود جای داده اند مابقی در بی آبی بسر می برند.

عواملی نظیر خشکسالی های مداوم، عدم مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی و وجود چاه های غیر مجاز کشاورزی 6 دریاچه مهم استان نظیر پریشان، بختگان، ارژن کافتر، طشک و مهارلو را ظرف این سالها به خشکی کشانده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اظهار نگرانی از خشک بودن تالاب های این استان گفت: در حالی شش دریاچه مهم استان فارس وارد هفتمین سال خشکسالی می شوند که تاکنون اقدام مناسبی برای احیای این دریاچه ها انجام نشده است.

علمدار علمداری با اشاره به بارشهای مناسب برف و باران در سال گذشته، اظهار داشت: با وجود بارشهای مناسب برف و باران در استان اما هیچکدام از دریاچه های استان احیا نشد که این امر بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه هرچقدر زمان بیشتری از خشک شدن دریاچه های استان بگذرد احیاء آن دشوارتر است، افزود: متاسفانه به دلیل خشک شدن دریاچه های استان وضعیت اقلیمی در فارس به طور کامل تغییر کرد به گونه ای که حتی شاهد ورود کویر به این استان هستیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: خشکی دریاچه های استان بر روی مناطق مختلف فارس تاثیر گذاشت به گونه ای که حتی انجیرستانهای شهرستان استهبان به دلیل خشکی دریاچه بختگان و تغییر اقلیم خشک شدند.

علمداری در ادامه سخنان خود به آخرین وضعیت دریاچه پریشان اشاره کرد و اظهار داشت: این دریاچه که از مهمترین دریاچه های آب شیرین کشور است به دلیل خشکسالی با مشکلات عدیده ای روبه رو شد به گونه ای که آبزیان این دریاچه و پرندگان به طور کامل از بین رفتند.

وی افزود: در بارش اخیری که در شهرستان کازرون شاهد آن بودیم قسمتی از برکه این دریاچه در اطراف چشمه بنگ آبدار شد اما این میزان آب قابل توجه نیست.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه پریشان نسبت به دیگر دریاچه های استان بهتر است زیرا به دلیل جاری شدن سیلاب تا میزان قابل توجهی سفره های آبهای زیرزمینی آبدار شدند.

وی در خصوص دریاچه بختگان که یکی از بزرگترین دریاچه ایران محسوب می شد، افزود: این دریاچه طی هفت سال گذشته حتی برای یک بار هم آبگیری نشده و کاملا خشک است و اکنون به یک شوره زار تبدیل شده است.

علمداری گفت: این دریاچه همچنان خشک است اما کماکان خطر گنبدها و سونامی نمک نیز بختگان را تهدید می کند و باید هرچه سریعتر نسبت به اختصاص حقابه این دریاچه اقدام کرد.

این کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: دریاچه بختگان شامل دو بخش بختگان و طشک است که قسمت بختگان به طور کامل خشک شده و فقط دریاچه طشک که حدود ۵۰ هزار هکتار است مقدار بسیار کمی از آن در قسمت شمالی آبدار است.

وی در خصوص وضعیت دریاچه کافتر نیز گفت: این دریاچه نیز مانند دیگر دریاچه های استان همچنان خشک است زیرا این دریاچه فقط با بارش برف و جاری شدن سیلاب پرآب می شود.

علمداری افزود: در حال حاضر شرایط این دریاچه به گونه ای است که خودروها از داخل آن به راحتی عبور می کنند و حتی معیشت مردم نیز با مشکل روبه رو شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست در رابطه با دریاچه مهارلو گفت: این دریاچه به دلیل ورود فاضلاب شهر شیراز همیشه به میزان بسیار کمی آبدار بوده است البته عمق این دریاچه بسیار کم است و به حدی است که فقط به میزان کمی آب دارد.

علمداری در ادامه خواستار اتخاذ تدابیری به منظور احیاء دریاچه های استان شد و گفت: در این راستا ضروری است که هر چه سریعتر مسئولان امر برای احیای دریاچه های استان اقدام کنند زیرا در صورت ادامه این روند خشکی در آینده برای احیای دریاچه ها با مشکل روبه رو خواهیم شد.

این کارشناس حوزه محیط زیست افزود: یکی از راهکارهای احیای دریاچه اختصاص حقابه و دیگری مدیریت الگوی مصرف آب برای کشاورزی است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها