روزهای زیادی در سال است که از خوردن وعده صبحانه، سرسری گذشته‌ایم. اما می‌شود با یک چیدمان زیبا کاری کرد که کسی نتواند به این راحتی‌ها از کنار میز صبحانه کنار برود. بازی با ترکیب رنگی خوراکی‌ها، قرار دادن آنها در ظروف چوبی یا سفالی و تزئین میز با یک رومیزی با طرح گل‌های بهاری همه را به اشتها می‌آورد.
کد خبر: ۸۲۰۱۱۲
چیدمان جذاب میز صبحانه

می‌توانید با یک چیدمان هیجان‌انگیز یک ‌مهمانی خانوادگی به باشکوهی یک میز شام ترتیب دهید و همه افراد خانواده را به وجد بیاورید. این‌طوری کسی نگران رژیم نخواهد بود و با لذت فراوان تمام آن چیزی که برای ‌مهمانی‌تان تدارک دیده‌اید، خورده می‌شود چون همه کالری‌های دریافتی در صبح را می‌‌شود تا شب سوزاند. پس دست‌به‌کار شوید و همراه با بهار یک صبحانه‌خوران تمام‌عیار راه بیندازید.
انواع مرباها، عسل، گردو و کنجد را در ظرف‌های شیشه‌ای بریزید. روی هرکدام یک تکه پارچه گلدار یا چهارخانه بگذارید و دورش را با یک روبان پاپیون بزنید. به جای پارچه می‌توانید از کاغذهای کاهی و به جای روبان می‌توانید از طناب‌های کنفی هم استفاده کنید. می‌توانید قاشق‌ها را در ظرف‌های اصلی بگذارید و مربا‌ها را در همین ظرف‌ها سرو کنید.



میز صبحانه را کنار پنجره رو به آفتاب بچینید. دو، سه گلدان ریحان و نعناع کنار پنجره قرار دهید و هرازچندگاهی، چند برگ از آن را کنار ظرف نیمروی‌تان بگذارید. چندتایی از ظروف قدیمی که سال‌هاست دم‌دست‌تان نبوده را بیرون بیاورید. بشقاب‌‌های گل‌سرخی جان می‌دهد برای سرو املت. اگر حیاط خلوت یا بالکن دارید، یک‌دست میز پلاستیکی با پایه‌های جدا‌شونده دست‌وپا کرده و مراسم صبحانه‌خوری را در آنجا برگزار کنید. از پارچه‌های چهارخانه نخی یک رومیزی و چند بالشتک دورچین‌دار بدوزید.


به لبه بالشتک‌‌ها دو نوار اضافه کنید تا بتوانید آنها را به دسته‌های صندلی گره بزنید و ثابت نگه‌ دارید. اگر در خانه گلدانی دارید، آن را به کنار میز صبحانه منتقل کنید. یک گلدان گل وحشی یا یک شاخه گل روی هر دستمال سفره، حال هر بیننده‌ای را خوش می‌کند.
در وعده صبحانه از میوه‌های تازه استفاده کنید. ظرف میوه‌ها را کنار هم بگذارید و هر میوه را داخل یک ظرف بریزید. از مخلوط کردن اجزای صبحانه بپرهیزید. تفاوت و تضاد رنگی را در میزتان رعایت کنید؛ مثلا ظرف کیوی خرد شده و خیار را کنار هم نگذارید.


اگر فصل هلو و زردآلوست، هسته آنها را بگیرید و هر دانه را به دو قسمت تقسیم کنید. از هندوانه هم غافل نشوید. تکه‌های مثلثی هندوانه را در یک ظرف مستطیل پشت هم بچینید و چشم ‌مهمانان‌تان را به میز زیبای‌تان خیره کنید.
میز نوشیدنی‌های گرم و سرد را از میز صبحانه جدا کنید. انواع شربت‌ها، چای و قهوه و همین‌طور لیوان‌ها را روی آن در طرف دیگری از فضا بچینید تا مهمان‌تان موقع سرو غذا به‌هم برخورد نکنند و با خیال راحت لیوان‌های‌شان را پر کنند. روی میز نوشیدنی، حداقل دو سایز لیوان قرار دهید. برای نوشیدنی‌های گرم، شعله‌پخش کن کوچک یا چند شمع بزرگ در نظر بگیرید تا زود سرد نشوند.


بهتر است از رومیزی کتان سفید برای میز ‌مهمانی رسمی استفاده کنید. در این حالت، تمام اجزای میز خودشان را نشان می‌دهند. مرباها را در ظرف‌های شبیه به‌ هم، در یک گوشه بگذارید. نان را داخل یک دستمال سفید، روی تخته چوبی قرار دهید و اگر لازم است، چاقوی برش نان را کنار آن بگذارید. اگر نان‌ها را از قبل تکه کرده‌اید، آنها را در سبد‌های چوبی یا حصیری قرار دهید. کیک و انواع شیرینی‌ها را هم در نزدیکی نان‌ها بگذارید. بهتر است حداقل از دو نوع نان حجیم و سنتی در پذیرایی‌تان استفاده کنید.


بشقاب‌، کاسه، چاقو، چنگال و قاشق‌ها را در دو بخش و در دو طرف میز تقسیم کنید تا دسترسی به آنها راحت باشد. ظرف‌های املت، عدسی و خوراک‌ها را در وسط قرار دهید. بهتر است هرکدام از این غذاها در ظرفی که امکان گرم شدن دارد، سرو شود. البته این ظرف‌ها حتما باید در داشته باشند.
اگر می‌خواهید ‌مهمانان‌تان دور میز بنشینند و میز را در این حالت تدارک ببینید، بهتر است از یک رانر که فقط بخش میانی میز را می‌پوشاند، استفاده کنید. در انتخاب رنگ رومیزی، ذوق و سلیقه به خرج دهید. اگر رومیزی‌تان شلوغ است، ظرف‌های رنگی و پرزرق و برق را فراموش کنید. بشقاب‌ها را مقابل هر صندلی قرار دهید.


برای هر نفر کارد، چنگال و چاقو بگذارید. قسمت وسط میز را خالی بگذارید و بشقاب و کاسه یا پیش‌دستی و فنجان را از قسمت بیرونی میز بچینید. بهتر است نوشیدنی‌ها را در لیوان‌ سرو کنید اما مراقب باشید زیاد میز را شلوغ نکنید. برای اینکه بتوانید از فضای روی میز به‌خوبی بهره‌مند شوید، از یک ظرف سه طبقه استفاده کنید. می‌توانید در بخش بالایی شیرینی، در وسط میوه و در بخش بزرگ‌تر آن نان‌ها را بگذارید؛ درست مثل میز صبحانه جناب ظریف!
مطمئن باشید اگر ‌مهمانان‌تان را به یک مراسم صبحانه‌خوران سنتی به صرف کله‌پاچه و هلیم دعوت کنید، کسی دست رد به سینه‌تان نمی‌زند و همه رأس ساعت در ‌مهمانی حاضر می‌شوند. رومیزی قلم‌کاری اصفهان و ظرف‌های سفالی آبی‌لاجوردی جان می‌دهند برای این وعده.

دستمال سفره‌ها تنوع و ویژگی خاصی به میز یا سفره‌تان می‌دهند. می‌توانید آنها را با رنگ گل‌هایی که روی میز قرار می‌دهید، هماهنگ کنید. گل‌ها را در تنگ‌های شیشه‌ای گرد بگذارید تا شاخه‌های‌شان هم قابل رویت باشند. بلندی گل‌ها را طوری اندازه کنید که هنگام برداشتن بشقابی از روی میز، به آستین گیر نکنند.

(مجله منزل)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها