مسئولیت نگهبانان در شرایطی که حملات شهرک‌‌نشینان صهیونیست و پلیس رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده بیش از گذشته شده است؛ حملاتی که با هدف تغییر واقعیات سرزمین اشغالی فلسطین انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۱۵۲۶۵
نگهبانان مسجدالاقصی؛ خط مقدم دفاع از قبله اول مسلمانان

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، در ماه مبارک رمضان شمار نمازگزاران در مسجدالاقصی رو به افزایش می‌گذارد و بر همین اساس وظایف نگهبانان زن و مرد مسجدالاقصی برای حفظ امنیت نمازگزاران و کمک به آنها اهمیت بیشتری می‌یابد. شیخ عمر الکسوانی، مدیرکل امور مسجدالاقصی در این باره می‌گوید: این مسجد 235 نگهبان دارد که هشت نفر از آنها زن هستند. برنامه‌ریزی حراست از مسجدالاقصی نیز به سه شیفت صبح، عصر و شب تقسیم شده که نگهبانان طی تمام این ساعات به وظایف خود عمل می‎کنند. البته بیشترین تعداد نگهبانان در شیفت صبح مشغول کار هستند که شمار آنها به 80 نفر می‌رسد. وی می‌گوید: نگهبانان در اطراف تمامی ورودی‌های مسجدالاقصی، صحن‌ها و دیگر مصلای‌های آن حضور دارند. همچنین گشتی‌های ویژه‌ای برای حراست از «باب‌المغاربه» وجود دارد و نگهبانان برای جلوگیری از تجاوزات شهرک‌نشینان صهیونیست، به‌صورت برنامه‌ریزی شده در این مناطق حضور دارند.

شیخ الکسوانی تاکید کرد: وظیفه اصلی نگهبانان تامین امنیت نمازگزاران در مسجدالاقصی و دیگر اماکن مقدس این حریم امن الهی است. همچنین آنها به نمازگزاران و حاضران در مسجد کمک می‌کنند تا مشکل خاصی در انجام اعمال مذهبی نداشته باشند. وی گفت: کل کارمندان اداره اوقاف اسلامی فلسطین که شامل نگهبانان نیز می‌شود 780 نفر است که براساس توافقی که چند دهه پیش نوشته شده، حقوق ماهانه خود را از اردن دریافت می‌کنند.

شیخ‌الکسوانی افزود: اداره اوقاف اواخر سال گذشته به علت افزایش شمار تجاوزات و حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی تصمیم گرفت شمار نگهبانان خود را افزایش دهد و با درخواستی که شیخ عزام الخطیب، مدیرکل اوقاف و امور مسجدالاقصی از دولت اردن داشت 70 نگهبان مرد و هشت نگهبان زن به جمع نگهبانان مسجدالاقصی اضافه شد. همچنین امسال درنظر داریم بر شمار نگهبانان بیفزاییم.

وی با اشاره به این که نگهبانان زن به صورت شیفتی در داخل قبه الصخره و مصلای قدیمی مسجدالاقصی فعالیت می‌کنند، افزود: علت اصلی به کار گرفتن نگهبانان زن در مسجدالاقصی کمک به بانوان نمازگزار و فراهم کردن شرایط مناسب برای آنهاست.

شیخ الکسوانی با ابراز خرسندی از فعالیت بانوان نگهبان در مسجدالاقصی، افزود: آنها توانستند به برخی مسائل ناشایست نظیر دزدی و تکدیگری در مسجدالاقصی خاتمه دهند.

مدیرکل امور مسجدالاقصی افزود: اداره اوقاف اسلامی و همه مسئولان، نگهبانان و کارکنان آن تحت فشارها و حملات صهیونیست‌ها قرار دارند. فعالیت آنها در صحن‌های مختلف مسجدالاقصی آنها را با مشکلات متعددی از جمله حمله صهیونیست‌ها، ضرب و شتم، بازداشت و بعضا تبعید از مسجد مواجه می‌کند. البته طی هفته‌های اخیر پس از اعتراضات دولت و سفارت اردن و اداره اوقاف، این فشارها کمتر شده و در حال حاضر فقط ایوب ابوهدوان، از نگهبانان مسجدالاقصی در تبعید چهارماهه به سر می‌برد. وی تاکید کرد: برخی نگهبانان مسجدالاقصی کارت‌های هویتی مربوط به کرانه باختری دارند و در بعضی اوقات صهیونیست‌ها اجازه ورود به آنها نمی‌دهند و صدور این مجوزها بعضا یک ماه به طول می‌انجامد. وی با اشاره به این که مجوز فعالیت نگهبانان در مسجدالاقصی شش ماهه است، افزود: هر فرد نمازگزار یک نگهبان برای مسجدالاقصی به شمار می‌رود و این تنها وظیفه افرادی خاص نیست بلکه هر مسلمان وظیفه نگهبانی و حراست از قبله اول مسلمانان را دارد.

وظیفه دشوار

ماهر القیسی، رئیس امور نگهبانان مسجدالاقصی نیز که 68 سال دارد و 33 سال از عمر خود را در نگهبانی از این مسجد شریف گذرانده است، می‌گوید: مسجدالاقصی جزئی از زندگی من شده است. نگهبانی از الاقصی مسئولیتی بسیار مهم و امانتی الهی در شرایطی است که قبله اول مسلمانان با تهاجم و تجاوزات شدید صهیونیست‌ها مواجه است. القیسی درباره وظایف خود در مسجدالاقصی اظهار کرد: مسجدالاقصی تنها مکان آرامش و نیایش ساکنان فلسطینی محله قدیمی قدس است. همچنین کودکان زیادی هرروزه به این مسجد می‌آیند. من از زمان کودکی با مسجدالاقصی ارتباط پیدا کردم و از همان زمان دوست داشتم زمانی در آن به کار مشغول شوم، چون آن را بهترین جا برای کار یافته بودم. زینات ابوصبیح، رئیس امور بخش بانوان نگهبان مسجدالاقصی نیز با اشاره به این که نگهبانان زن، به کار خود افتخار می‌کنند، افزود: این انجام وظیفه اجر و ثواب بالایی دارد و ما از خدمتگزاری به نمازگزاران در مسجدالاقصی بسیار احساس خرسندی می‎کنیم. وی عنوان کرد: از اواخر سال گذشته فعالیت خود را در مسجدالاقصی آغاز کردم و همواره احساس خوبی نسبت به کار خود دارم. البته بانوان نگهبان با دشواری‌هایی برای ورود به مسجدالاقصی از سوی پلیس رژیم صهیونیستی مواجهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها