با توجه به وضعیت مایوس‌کننده کشورهای عرب و شرایطی که ملت‌های منطقه درگیر جنگ‌های متعدد شده‌اند (جنگ‌هایی که بعضی آنها را زاییده یک توطئه می‌دانند، هرچند این طور نیست)، اسرائیل از فرصت استفاده می‌کند و می‌کوشد واقعیت جدیدی را بر مسجدالاقصی تحمیل کند. اسرائیل به دنبال برنامه‌ای است تا بعد از به بن‌بست کشاندن روند صلح و در حالتی که جهان نظاره‌گر است و تنها به یک ابراز نگرانی بسنده می‌کند قواعد درگیری را تغییر دهد و با تشدید مجازات در حق کسانی که سنگ پرتاب می‌کنند، اجازه ندهد مسلمانان در مسجدالاقصی معتکف شوند.
کد خبر: ۸۴۰۱۴۶
قدس تنهاست

همزمان با اعلام شهرک‌نشینان برای اشغال دوباره مسجد الاقصی، دولت نتانیاهو نیز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرک‌سازی را در این شهر مقدس شروع کرد. بلافاصله به دنبال آن، بولدوزرها عملیات حفر و کندن در زیر دیوارهای قدس را شروع کردند تا به گفته خودشان‌، آثار مربوط به معبد سلیمان را کشف کنند. همه این طرح‌ها و برنامه‌ها حساب شده است و به منظور یهودی‌سازی این شهر و تغییر ترکیب جمعیتی آن انجام می‌شود.

آنها می‌خواهند قدس با اکثریتی یهودی باشد و تمام آثار عربی را از آن محو کنند؛‌ طرحی که قرار است در نهایت به گفته خودشان پایتخت ابدی دولت یهودی باشد و فلسطینی‌ها را در گفت‌وگوهای صلح در برابر یک واقعیت تلخ قرار دهد که چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت نداشته باشند؛‌ واقعیتی که دولت‌های عربی نیز لاجرم باید آن را بپذیرند.

اسرائیل با خودخواهی و تکبری آشکار‌، مرزها را نقض می‌کند و می‌داند دولت‌های عربی مشغول جنگ‌های داخلی خود یا مجبور به مقابله با تروریسم هستند.

برای مثال،‌ دولت اردن نیز که مسئولیت سنگین‌تری نسبت به قدس داشت تنها به مکالمات تلفنی با رهبران عرب و غربی اکتفا کرد و خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی موضع قاطعی در برابر این تجاوزات اتخاذ کند. پیامد همه اینها چیزی جز تحمیل واقعیت‌های یهودی نخواهد بود.

پادشاهی اردن همچنین از پادشاهی عربستان خواست ضمن تماس با رهبران کشورهای غربی خواستار دخالت شورای امنیت شود و نشان دهد این گونه اعمال نقض آشکار حقوق دینی مردم است و موجب تشدید خشونت در جهان خواهد شد.

مقاومت اعتکاف‌کنندگان

تاکنون اسرائیل نتوانسته است تقسیم زمانی را بر مسجدالاقصی تحمیل کند، زیرا هنوز نتوانسته معتکفان مرد و زنی را که شبانه‌روز دراین مسجد بیتوته کرده‌اند، بیرون براند. عجیب این که عربستان سعودی در پیام خود از این معتکفان خواست به خانه‌هایشان بروند تا مبادا در معرض آسیب قرار گیرند.

به دنبال این مساله بود که دولت نتانیاهو معتکفان را گروهی خارج از قانون معرفی کرد که به گفته او می‌کوشند دست به عملیاتی تروریستی بزنند. بهانه اسرائیل این است که می‌گوید این افراد مانع رفت و آمد زوار و گردشگران می‌شود و بنابراین سعی می‌کند هر طور شده آنها را از مسجد اخراج کند، اما مقاومت اعتکاف‌کنندگان تاکنون فراتر از تصورات رژیم اسرائیل بوده است و همین موجب شد اسرائیل تعداد نیروهای امنیتی خود را بیشتر کند و بکوشد هر طور شده با زور برنامه‌های خود را پیش ببرد. مساله‌ای که راه را برهرگونه احتمال جدیدی باز می‌گذارد.

با این حال باید گفت برخلاف همه شعارهایی که در حمایت از مسجدالاقصی داده می‌شود هنوز هیچ کاری عملی صورت نگرفته و اسرائیل همچنان برنامه خود را پیش می‌برد.

به گفته برخی، تقسیم زمانی مسجدالاقصی هم‌اکنون درحال انجام است و اسرائیل مانند مسجد ابراهیم خلیل دارد چنین وضعیتی را بر فلسطینی‌ها تحمیل می‌کند.

امروزه تنها اهالی قدس هستند که دربرابر طرح‌ها و برنامه‌های اشغالگران ایستادگی می‌کنند. در این میان هیچ اثر یا عملی از سوی سازمان‌ها و تشکل‌های معروف فلسطینی مشاهده نمی‌شود. از این رو نبرد سرنوشت قدس و مسجدالاقصی و مقدسات این شهر همچنان استمرار دارد. با سیطره گروه‌های افراطی راست در اسرائیل و تقویت نفوذ شهرک‌نشینان در دولت و محافل تصمیم‌سازی حکومت، این برنامه‌ها یکی بعد از دیگری به پیش خواهد رفت.

بیهوده نیست که اسرائیل بر یهودی بودن دولتش تاکید دارد و می‌خواهد تمام این منطقه را یهودی کند. به همین دلیل باید گفت نبرد بر سر قدس توقف‌ناپذیر است و با برخی اظهارات از قبیل آنچه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در عمان بیان کرد و تعهدات اسرائیل را نسبت به نظارت اردن هاشمی بر این مقدسات یادآور شد، نمی‌تواند متوقف شود.

بیانیه‌ها کافی نیست

سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درگیری‌ها در مسجد الاقصی موجب شعله‌ور شدن اعمال خشونت‌آمیز در کل منطقه خواهد شد. اتحادیه اروپا نیز نسبت به بی‌ثباتی منطقه هشدار داد و خواستار حفظ وضعیت موجود در این مسجد شد. در این میان، رئیس شورای ملی فلسطین از اتحادیه پارلمان‌های جهان خواست جلسه‌ای فوق‌العاده دراین باره برگزار کنند. کما این که موسسه تفکر عربی که زیر نظر پادشاهی اردن فعالیت می‌کند نیز خواستار آن شد که مسلمانان به این مسجد سفر کنند.

بارها از طریق بیانیه‌هایی که درباره تجاوز اخیر شهرک‌نشینان صادر شد، نسبت به گسترش نزاع‌های دینی و تکثیر اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی هشدار داده شده است، اما صدور بیانیه‌ها کافی نیست.

فراتر از همه اینها باید یک واقعیت تلخ را درک کرد و آن این که تنها ساکنان قدس هستند که در نبردی سرنوشت‌ساز برای حراست از مقدسات دینی‌شان مبارزه می‌کنند. آنها انتظار هیچ کمکی از سوی سران عرب یا ملت‌های منطقه ندارند. ملت‌هایی که خود درگیر جنگ بوده و حتی برای یافتن سرپناهی در سراسر جهان آواره شده‌اند.

منبع: الصباح چاپ عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها