برنج های پلاستیکی که پیش از این در چند کشور جنوب شرق آسیا کشف شده بود این بار وارد سفره مردم فقیر فیلیپین در این منطقه آسیا شد.
کد خبر: ۸۱۳۹۴۱
برنج های پلاستیکی وارد سفره مردم فقیر فیلیپین شد

مرکز توسعه غذایی سازمان ملی مواد غذایی فیلیپین روز شنبه پس از انجام آزمایش هایی، آلوده بودن چند نمونه از برنج هایی که به وسیله مصرف کنندگان در شهر 'داوائو' ارائه شده است را تایید کرد.

اوایل خردادماه گذشته کشف برنج های مصنوعی که با استفاده از نوعی پلاستیک ساخته شده بود در مالزی و اندونزی خبرساز شد و واکنش وزیران این کشورها را بدنبال داشت.

به نوشته روز شنبه تارنمای روزنامه های 'سان استار' و 'فیل استار' فیلیپین، یک آلاینده پلاستیکی در نمونه برنج های کشف شده مصنوعی در شهر دادائو به دست آمده است.

'فرانسیس پانگیلینان' رئیس بخش امنیت غذایی فیلیپین، گفت که نمونه برنج ها حاوی 'دی بوتیل فتالات' بوده که در تولید لوازم آرایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما آزمایش های بیشتری مورد نیاز است.

وزارت بهداشت فیلیپین مصرف این ماده را برای انسان مضر اعلام کرد.

فیلیپین در حال انجام آزمایش های بیشتری است تا نشان دهد نشاسته موجود در این برنج در واقع برنج یا دانه های دیگر مانند ذرت و سیب زمینی است که در برنج های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

گفته می شود برنج مصنوعی با استفاده از سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، رزین و مواد شیمیایی در چین تولید شده است و تا سه هفته پس از پخت خراب نمی شود.

با وجود افزایش سرانه درآمد در فیلیپین همچنان برنج غذای اصلی در میان فیلیپینی های کم درآمد است و به دلیل فقر تلاش دارند از برنج هایی با پایین ترین قیمت استفاده کنند.

متوسط سرانه مصرف برنج در فیلیپین در سال های 2009 – 2010 حدود 119 کیلوگرم بود.

پیش بینی شده است در فیلیپین با 100 میلیون نفر جمعیت امسال 13 میلیون و 200 هزار تن برنج مصرف شود.

کشورهای فیلیپین، تایلند، ویتنام، مالزی و اندونزی از تولیدکنندگان برنج در جنوب شرق آسیا هستند و میلیون ها تن برنج در انبارهای تایلند پس از اجرای طرح یارانه برنج 'یینگلوک شیناواترا' نخست وزیر سابق این کشور در حال فاسد شدن است.

دولت فیلیپین پس از انجام آزمایش ها بر روی برنج های مصنوعی برای آرامش مردم اعلام کرد همه چیز تحت کنترل است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها