استان بوشهر به عنوان یکی از استان‌های نخست کشور در زمینه ابتلای به بیماری دیابت محسوب می‌شود و افراد زیادی در استان به این بیماری مبتلا هستند.
کد خبر: ۸۰۲۸۳۹
خطر دیابت در کمین بوشهری‌ها است

دیابت یک بیماری متابولیکی است که در این بیماری در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد می‌شود.

در این بیماری یا انسولین مورد نیاز وجود ندارد، یا ناکافی است و یا اینکه سلول‌ها نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند.

بیماری دیابت ‌می‌تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا ایجاد کند؛ بالا بودن قند خون و عدم کنترل آن در دراز مدت می‌تواند در همه اندام‌‌های بدن از جمله چشم، کلیه، قلب و عروق خونی ایجاد اختلال کند.

دیابت در سال‌های اخیر به صورت وسیعی در بین مردم گسترش یافته است و افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده‌اند و افراد زیادی نیز در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند که استان بوشهر نیز یکی از استان‌های پرخطر در زمینه دیابت است.

۱۴درصد جمعیت استان بوشهر دیابت دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از مهمترین بیماری‌های استان بوشهر می‌توان به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد که تلاش داریم تا زمینه کنترل این بیماری‌ها را فراهم سازیم.

علیرضا رئیسی با بیان اینکه استان بوشهر به عنوان دومین استان کشور در زمینه بیماری دیابت شناخته می‌شود، افزود: ۱۴ درصد از افرادی بالای ۳۰ سال سن استان بوشهر مبتلا به دیابت هستند و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

وی اضافه وزن، چاقی و کم‌ تحرکی را به عنوان مهمترین عوامل دیابت عنوان کرد و گفت: مردم استان بوشهر کم‌تحرک هستند و ۲۵ درصد از جمعیت استان بوشهر مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اجرای طرح تشخیص و شناسایی بیماران دیابتی استان خبر داد و افزود: طرح بیماریابی دیابتی و طرح غربالگری بیماری دیابت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود و بیماران دیابتی استان بوشهر شناسنامه‌دار می‌شوند.

راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماران دیابتی در بوشهر

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور نیز گفت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور کنترل و مقابله با دیابت صورت گرفته است و طرح‌های مختلفی در این زمینه در سطح استان‌ها اجرا می شود.

شکور امیدی از راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماران دیابتی در استان‌ها خبر داد و افزود: شناسایی و پیشگیری و درمان بیماران دیابتی به صورت جدی از سوی انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود هشت میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت باشند، گفت: ۳.۶ میلیون نفر بیمار دیابتی تاکنون در سطح کشور شناسایی شده است که اقدامات اساسی برای مقابله با این بیماری دنبال می‌شود.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور با بیان اینکه شناسایی زودهنگام دیابت نقش مهمی در کنترل آن دارد، افزود: ۷۰ درصد افراد دیابتی از بیماری خود مطلع نیستند و این موضوع باعث مشکلات بیشتری برای آنها می‌شود.

وی از راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماران دیابتی در بوشهر خبر داد و گفت: فروشگاه‌های مواد غذایی رژیمی با محصولات تولید داخل ویژه دیابتی‌ها نیز در سطح کشور راه‌اندازی می‌شود.

مراقب دیابت باشیم

دیابت یک بیماری کم درد است که افراد باید با انجام آزمایشات مورد نیاز، وضعیت خود در قبال این بیماری را بسنجند و در صورتی که از طریق آزمایش و یا اینکه در صورت مشاهده علائم این بیماری از جمله خستگی و پرادراری و... متوجه بیماری شوند، برای مقابله با آن اقدام کنند.

کم‌تحرکی و اضافه وزن به عنوان یکی از عوامل بروز این بیماری محسوب می شود که باید مراقبت بیشتری در تغذیه خود داشته باشیم و با انجام ورزش‌های مستمر، زمینه ابتلای به این بیماری را کاهش دهیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها