جام جم سرا: ‌مواد لازم- گندم سالم: یک کیلو، آرد: ۳ کیلو، گلاب: یک لیوان، بادام و مغز گردو: به میزان لازم.
کد خبر: ۷۷۹۲۸۵

طرز تهیه:

برای تهیه سمنو دقت داشته باشید که گندم سالم بوده و شکسته نباشد چون باعث ترشی سمنو می‌شود. ابتدا گندم را تمیز بشویید و خیس کنید و منتظر شوید تا جوانه‌ای سفید بزند ولی سبز نشود چراکه سبز شدن از شیرینی گندم می‌کاهد. برای اینکه خوب و به موقع جوانه بزند لازم است که گندم‌ها را در یک ظرف بریزید به طوری که روی آن‌ها را آب بگیرد.
در این مدت هر روز آب جوانه گندم را عوض کنید. بعد از دو روز آنها‌ را در سبد ریخته و رویشان را پارچه بکشید تا نور به آن‌ها نرسد. این گندم‌ها را در جای گرم قرار دهید و هر روز ۲ تا ۳ بار زیر آب بگیرید تا شسته شوند. در این مدت گندم از یک طرف جوانه می‌زند و از یک طرف ریشه می‌کند. در این حالت گندم جوانه زده را دو بار چرخ کنید.
سپس آن را در ظرفی ریخته و روی آن را حدود ۳ تا ۴ لیتر آب بریزید. از یک پارچه نازک برای صاف کردن آن استفاده کنید و آرد را کم‌کم به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید و مرتب به هم بزنید که به جوش بیاید ولی ته نگیرد.
این کار را آنقدر ادامه دهید تا آب آن تبخیر شود و تغییر رنگ بدهد و کم‌کم به سمنو تبدیل شود. بادام و گردو را هم قبلا با گلاب خیس کنید و در انتهای پخت بادام و گردو را به سمنو اضافه کنید. عده‌ای معتقدند که این بادام یا گردو‌ها در ظرف هر کسی بیفتد، برایش نشانه شگون است. وقتی سمنو رنگ قهوه‌ای به خود گرفت و قوام آمد و به صورت مالت درآمد، آن را از روی حرارت بردارید و تا سرد شدن کامل، آن را با پارچه تمیزی دم بگذارید و وقتی سرد شد در ظرف بکشید. سمنو را می‌توانید تا چند هفته در یخچال نگهداری کنید. سمنو بسیار مقوی و مغذی و سین مهم سفره هفت‌سین شماست. (جام جم سرا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهرانگیز ص
United States
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۰
موفق باشید ،،،، نوروزتان خجسته باد

نیازمندی ها