سمنو یکی از هفت‌ سین سفره هفت‌سین است؛ خوراکی بسیار خوشمزه که به سبب استفاده از گندم در آن، ماده‌ای بسیار مقوی محسوب می‌شود. شیرین است و شکر ندارد. برای تهیه و طبخ آن هم باید صبور بود. با نزدیک شدن به بهار و عید نوروز طرز تهیه آن را در خانه آموزش داده‌ایم.
کد خبر: ۵۴۷۱۹۸

 

این خوراک از گندم پوست نگرفته و بسته به میزان گندم، از سه یا چهار برابر آن نیز آرد گندم تهیه میشود.

ابتدا لازم است گندم‌ها را بدقت پاک کرده و خوب بشویید. مراقب باشید سنگریزه‌ای در میان آنها باقی نمانده باشد. گندم‌ها را به مدت یک روز خیس کنید. پس از این مدت گندم‌های خیس‌خورده را میان پارچه بپیچید و مراقب باشید که پارچه همیشه نمدار باشد. اگر پارچه خشک شود، گندم‌ها جوانه نخواهد زد. وقتی گندم‌ها ریشه زد، آنها را درون یک ظرف یا سینی بزرگ بریزید و در جای گرمی قرار دهید. یک پارچه نمدار روی آن پهن کرده و آن را مرتب خیس کنید. در عین این‌که پارچه باید نمدار باشد، مراقب باشید گندم را زیاد آب ندهید که بوی بد نگیرد و خراب نشود. بعد از مدتی گندم‌ها جوانه‌زده و ریشه سفید و ساقه سبزی خواهد داد. گندم‌های جوانه‌زده نرم است و می‌توانید آنها را خام هم مصرف کنید. از این گندم برای تهیه انواع سالاد نیز می‌توانید استفاده کنید، ولی یادتان باشد که گندم‌های جوانه‌زده باید داخل یخچال نگهداری شود.

اما برای طبخ سمنو باید شیره گندم‌های جوانه‌زده را بگیرید. برای این کار گندم‌های جوانه‌زده را درون چرخ گوشت بریزید و چرخ‌شان کنید. سپس گندم‌های چرخ شده را در یک آبکش ریخته و آنها را درون قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید. آب را به آرامی روی گندم‌ها بگیرید و گندم‌ها را زیر آب بخوبی چنگ بزنید تا شیره آنها درون قابلمه ریخته شود. گندم‌ها بعد از گرفتن شیره دیگر چسبناک نیستند. چیزی که می‌ماند فقط تفاله گندم است.

حالا نوبت آرد است، آرد را درون شیره گندم بریزید و هم بزنید تا حل شود. البته باید مراقب باشید که گندم‌ گلوله نشود. بعد این مواد را روی حرارت بگذارید، ولی اگر می‌خواهید شعله گاز متوسط باشد، حتما باید مرتب سمنو را هم بزنید تا سر نرود و ته نگیرد. در غیر این‌صورت شعله را کم کرده و بهتر است از شعله پخش‌کن هم استفاده کنید.

سمنو باید یک روز تمام روی حرارت باشد و مرتب هم زده شود و در تمام این مدت هم باید حواستان باشد که ته نگیرد و گلوله نشود. همچنین هر چه مدت زمان بیشتری بگذرد، رنگ سمنو تیره‌تر و مزه آن شیرین‌تر خواهد شد. هنگام شب نیز می‌توانید هر گاه که از خواب بیدار شدید، شما یا یکی از اعضای خانواده سراغ سمنو رفته و آن را هم بزنید. بعد از این‌که سمنو یک روز روی حرارت بود، آماده می‌شود و می‌توانید آن را میل کنید و روی سفره هفت‌سین بگذارید.

مرضیه عالمی /  چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها