در حالی هر روز تبلیغ‌های متعدد برای تست خوانندگی از سوی شرکت‌های مختلف در صفحه‌های تبلیغی رسانه‌های رسمی، پیامک‌ها یا روی دیوار خیابان‌ها به چشم می‌خورد که مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید می‌کند تاکنون مجوز قانونی برای تست خوانندگی یا کشف استعدادهای این عرصه به هیچ شرکتی داده نشده است.
کد خبر: ۷۷۷۳۹۲
خواننده‌سازی در شرکت‌های غیرقانونی

به گزارش جام‌جم، تب خواننده شدن از جمله تب‌هایی است که با گسترش فناوری روز به روز فراگیرتر می‌شود و برخلاف بسیاری از تب‌های دیگر که چندی گریبان جامعه را می‌گیرد و به فراموشی سپرده می‌شود، هنوز هم یک تب زنده و پرهیجان برای نسل جوان است که فرصت سوءاستفاده‌های زیادی را برای افراد سودجو فراهم می‌کند؛ افرادی که اغلب مبلغی را هم برای تست خوانندگی و انتشار آلبوم از جوانان دریافت می‌کنند!

انتشار عبارت «به تعدادی خواننده جهت تهیه آلبوم نیازمندیم. تست صدا رایگان خواهد بود.» و درج یک شماره تماس ـ البته شماره یک خط اعتباری ـ زیر آن در بخش آگهی‌های برخی از روزنامه‌ها نشان از فعالیت‌های آزادانه این شرکت‌ها دارد؛ آگهی‌ای که ما را بر آن داشت تا با این شرکت تماس گرفته و شرایط پذیرش خواننده‌ها و دیگر جزئیات کار را از آنها جویا شویم.

قانونمداری شرکت‌های غیرقانونی!

وقتی با شماره تلفن درج شده در آگهی تماس می‌گیرم، یک خانم جوان و کم‌حوصله که تمایلی به پاسخ دادن پرسش‌ها ندارد، گوشی تلفن را برمی‌دارد و تا صدایم را می‌شنود، خیلی سریع می‌گوید: این تست برای خانم‌ها نیست. می‌گویم چرا؟ می‌گوید برای این‌که نمی‌توانیم برای شما آلبوم منتشر کنیم. به او می‌گویم یعنی فقط در چارچوب قانون فعالیت می‌کنید؟ و او پاسخ می‌دهد: مزاحم نشوید خانم. وقتی نمی‌توانیم آلبومی را با صدای شما ضبط کنیم و بفروشیم، دلیلی ندارد برای گرفتن تست صدا وقت بگذاریم! و تلفن را قطع می‌کند.

وعده برگزاری کنسرت

در هیچ یک از آگهی‌ها نامی از شرکت مربوط به میان نمی‌آید، تنها یک شماره تماس وجود دارد که می‌تواند خیلی‌ها را برای خواننده شدن وسوسه کند. تماس بعدی را با شماره‌ای می‌گیرم که در یک پیامک برایم ارسال شده است. این بار تماس می‌گیرم و می‌گویم می‌خواهم شرایط تست خوانندگی را برای برادرم بپرسم. این بار هم یک خانم جوان و البته کمی خوش‌اخلاق‌تر پاسخ می‌دهد. او می‌گوید: بگویید برادرتان خودش تماس بگیرد. از او می‌پرسم تست رایگان است یا نه؟ که پاسخ می‌دهد تست صدا رایگان است، اما اگر قرار باشد آلبومی منتشر شود، خواننده هم باید سرمایه‌گذاری کند.

البته صحبت‌های این خانم جوان به همین جا ختم نمی‌شود و وعده‌های خوشی هم از برگزاری کنسرت می‌دهد و این‌که خواننده‌هایی که پذیرفته شوند چه شرایط خوبی خواهند داشت! بعد هم شماره تماسی را به من می‌دهد تا برادرم با آن تماس بگیرد و نشانی محل تست را دریافت کند.

وقتی همه این اتفاقات را با پیروز ارجمند، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می‌کنم، می‌گوید: تاکنون هیچ مجوزی به هیچ شرکتی برای برگزاری تست خوانندگی و کشف استعدادهای این عرصه ارائه نشده است.

او تاکید می‌کند: اساسا چنین شرکت‌هایی فعالیت غیرقانونی دارند و جوانان نباید با سودای خواننده شدن فریب چنین تبلیغاتی را بخورند.

ارجمند درباره این‌که آیا از نظر قانونی امکان ثبت این شرکت‌ها و دریافت مجوز فعالیت آنها وجود دارد یا خیر، اظهار می‌کند: به هیچ وجه امکان فعالیت شرکتی با این عنوان وجود ندارد و به هیچ شرکتی هم برای فعالیت در این عرصه مجوز داده نخواهد شد.

او درباره برخورد قانونی با این شرکت‌ها می‌گوید: ما در دفتر موسیقی این موضوع را بررسی می‌کنیم، اما تاکنون شکایتی از افرادی که با این شرکت‌ها همکاری کرده‌اند، نشنیده‌ایم و از مردم می‌خواهیم به این شرکت‌ها اعتماد نکنند و اگر هم با آنها برخوردی داشته یا متضرر شده‌اند، این موضوع را از طریق قانون پیگیری کنند تا راه این سوءاستفاده‌ها بسته شود.

هنوز صحبت‌هایم با مدیر دفتر موسیقی به پایان نرسیده است که یکی از همکارانم کاغذ بزرگی را روی میزم می‌گذارد؛ کاغذی بزرگ که با فونت بزرگ نوشته: «کشف استعدادهای خوانندگی» و زیر آن هم جملاتی با این مضمون که ما شما را به یک خواننده بزرگ تبدیل می‌کنیم و برایتان کنسرت می‌گذاریم و به قول مولانا کلی ترانه شیرین و بهانه رنگین برای جذب جوانانی که همه خواب و خیالشان خوانندگی است!

حال باید منتظر ماند و دید دفتر موسیقی وزارت ارشاد علاوه بر همه مشکلات حل نشده‌ای که این روزها دارد و در کنار کنسرت‌های لغو شده قانونی و ده‌ها مساله کوچک و بزرگ دیگر، فرصتی هم برای پیگیری و حل این موضوع غیرقانونی خواهد داشت یا خیر؟

زینب مرتضایی‌فرد‌‌ /‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها