معرفی نرم‌افزار Windows 7 Boot Updater

صفحه‌ بوت دلخواه در ویندوز 7

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اندروید با سیستم‌‌عامل iOS متن باز بودن آن است. این ویژگی سبب می‌شود کاربران و توسعه‌دهندگان بتوانند تا حد زیادی آن را شخصی‌سازی کنند.
کد خبر: ۷۷۵۵۴۵
تبدیل تلفن همراه به ابزاری همه‌کاره با نصب رام‌های اندرویدی

یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن سیستم‌عامل اندروید را شخصی‌سازی کرد، کاستوم‌رام یا رام غیررسمی است. در واقع برای گوشی‌های اندرویدی دو نوع رام وجود دارد؛ Custom ROM و Stock ROM.

استاک‌رام، رام اصلی گوشی شما محسوب می‌شود و هنگام خرید گوشی روی آن نصب بوده است، اما Custom ROM یا رام سفارشی و شخصی‌سازی شده یک نسخه مستقل و سفارشی‌شده از سیستم‌عامل است که توسعه‌دهندگان آن را نوشته و شخصی‌سازی کرده‌اند.

رام‌های سفارشی و شخصی‌سازی شده نسبت به Stock ROM یا رام پیش‌فرض اندروید، مزایایی مثل امکان استفاده از اندروید خالص، سرعت بالا‌تر در انجام فرآیند‌ها، دریافت سریع‌تر آپدیت‌ها و تغییر رابط کاربری دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای کاستوم رام‌ها یا رام‌های شخصی‌سازی شده، استفاده از آخرین نسخه اندروید روی گوشی شماست. در حالت عادی اگر بخواهید از Stock ROM کارخانه استفاده کنید، معمولا باید ماه‌ها برای به‌روزرسانی به آخرین نسخه صبر کنید، اما در صورت استفاده از کاستوم رام یا رام غیررسمی می‌توانید بسرعت این کار را انجام دهید.

در ادامه پنج کاستوم رام بر‌تر اندروید را به شما معرفی می‌کنیم. البته فراموش نکنید هر یک از این رام‌ها برای گوشی‌های خاصی طراحی شده است و لزوما روی تمام گوشی‌های اندروید قابل نصب نیست.

CyanogenMod

سیانوژن مود یکی از مشهور‌ترین و محبوب‌ترین رام‌های اندروید است. این کاستوم رام از نسخه‌های ابتدایی اندروید وجود داشته و یکی از پایدار‌ترین کاستوم رام‌ها محسوب می‌شود. محبوبیت سیانوژن مود در حدی است که در حال تلاش برای رقابت با رام‌های کارخانه‌ای اندروید است و بسیاری از کاربران آن را به رام اصلی گوشی خود ترجیح می‌دهند. به‌روزرسانی سریع، رابط کاربری جذاب و اضافه شدن امکانات بیشتر نسبت به رام اصلی از مزایایی است که سیانوژن مود به گوشی شما خواهد آورد. نکته مهم دیگر پشتیبانی بسیار قدرتمند از این رام است.

این رام با یک کلیک راه‌اندازی و نصب می‌شود. بنابراین برای نصب آن به دانش و اطلاعات فنی زیادی نیاز ندارید. اگر اولین بار است، قصد نصب یک رام شخصی‌سازی شده دارید، سیانوژن مود بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

سیانوژن مود بسیار شبیه اندروید خالص طراحی شده است. ظاهر و تنظیمات منو‌ها در نگاه اول تقریبا یکسان است. البته مواردی مثل فایل منیجر و اپلیکیشن مجهز‌تر دوربین باعث جذابیت بیشتر آن شده است. اندروید خالص در اصطلاح به اندرویدی گفته می‌شود که رابط کاربری آن دقیقا مانند رابط کاربری اندروید گوگل است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از نسخه‌ای از اندروید بهره ببرند که روی گوشی‌های نکسوس دیده می‌شود. این نسخه بسیار سریع‌تر و سبک‌تر است و سیانوژن مود دقیقا رابط کاربری مشابه این نسخه دارد. پس انتخاب اول شما قطعا سیانوژن مود خواهد بود که رابط کاربری اندروید خالص و امکاناتی بیشتر نسبت به این نسخه دارد.

Paranoid Android

اگر به طراحی تخت یا فلت علاقه دارید، رام پارانوید مخصوص شماست. طراحی فلت یا تخت به‌نوعی از طراحی گفته می‌شود که اپل در آن پیشگام است. در این نوع از طراحی، رابط کاربری تخت شده و آیکون‌ها طراحی صاف و تخت دارند. این طراحی برای کاربر به مراتب جذاب‌تر است. این کاستوم رام قابلیت‌هایی مشابه با سیانوژن مود را در اختیار کاربر می‌گذارد، اما یک برتری بزرگ نسبت به سیانوژن مود دارد و آن Hybrid Mode یا حالت ترکیبی است. با این ابزار می‌توانید ابعاد عناصری را که در صفحه ‌نمایش و منو‌ها قرار دارند تغییر داده و تمامی المان‌ها و آیکن‌ها را به دلخواه کوچک یا بزرگ کنید.

علاوه بر این می‌توانید نوار بالا و پایین صفحه را حذف کنید تا برنامه‌ها به ‌صورت تمام صفحه اجرا شوند. همچنین قابلیت تغییر رنگ را در منوی تنظیمات در اختیار کاربر قرار می‌دهد که به ‌وسیله آن می‌توانید رنگ رابط کاربری گوشی خود را با لباس‌هایتان تنظیم کنید.

همچنین قابلیت چند پنجره‌ای یا مولتی‌ ویندوز در نسخه آزمایشی این رام باعث می‌شود یکی از بهترین کاستوم رام‌های اندرویدی برای کاربران فبلت‌ها باشد. با کمک این قابلیت در دستگاه‌های اندرویدی که صفحه‌نمایش بزرگی دارند، می‌توانید صفحه‌نمایش را به دو بخش مجزا تقسیم کرده و در هر بخش کار مجزایی انجام دهید. برای مثال در بخش نیمه بالایی صفحه نمایش وبگردی کرده و در بخش نیمه پایانی ویدئوی دلخواه خود را ببینید. این قابلیت در بعضی از رام‌های کارخانه‌ای اندروید وجود دارد، اما اگر گوشی شما از چنین ویژگی پشتیبانی نمی‌کند، این رام گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود.

AOKP custom ROM

AOKP یاAndroid Open Kang Project هم از رام‌های مشهور اندرویدی است که بسیار ساده است. این کاستوم رام نیز از نظر ظاهری شباهت زیادی به اندروید خالص و سیانوژن دارد. تا حدی که تمام امکانات رام در گزینه‌ای به اسم ROM Control، در منوی تنظیمات پنهان شده و دیگر بخش‌های سیستم ‌عامل با رام اصلی گوشی تفاوت چندانی ندارد.

اما AOKP امکانات و قابلیت‌هایی دارد که آن را نسبت به رام‌های دیگر منحصر‌به‌فرد می‌کند. یکی از قابلیت‌های جذاب این رام، قابلیت الگوهای لرزشی آن است. به‌ وسیله این الگو‌ها بدون نگاه کردن به گوشی و با توجه به ریتم ویبره متوجه می‌شوید چه کسی در حال تماس گرفتن با شماست. از آنجا که رام AOKP بر پایه‌ اندروید خالص طراحی شده، بنابراین بسیار سبک بوده و می‌توانید تجربه‌ای سریع از اندروید را با این کاستوم رام روی گوشی خود داشته باشید. اگر از کسانی هستید که علاقه‌مندند بدون نگاه به گوشی متوجه شوند کدام یک از مخاطبان در حال تماس گرفتن با شما هستند، این رام گزینه خوبی برایتان محسوب می‌شود.

Slim Bean

Slim Bean یکی از ساده‌ترین کاستوم رام‌های اندروید است. این سادگی هم در رابط کاربری این رام و هم در نحوه استفاده از آن صدق می‌کند. یکی از مثبت‌ترین ویژگی‌های این کاستوم رام این است که باعث کندی یا ایجاد باگ یا حفره در گوشی شما نمی‌شود و می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از هنگ کردن گوشی یا کند شدن آن، از این رام بهره ببرید. بخشی از این رام طوری طراحی شده که با شخصی‌سازی تنظیمات کرنل پردازنده باعث می‌شود کارایی گوشی شما بالا رفته و در عین حال مصرف باتری کاهش پیدا کند. در ‌‌نهایت Slim Bean از بهترین کاستوم رام‌های اندرویدی است که شما را نسبت به آخرین نسخه از اندروید به‌روز نگه می‌دارد و نسبت به دیگر رام‌های شخصی‌سازی شده مصرف باتری پایین‌تری دارد.

MIUI

MIUI نیز یکی از رام‌های پرطرفدار اندرویدی است که ظاهر بسیار زیبایی دارد و کمی شبیه iOS است. این کاستوم رام به ‌وسیله شرکت چینی شیائومی که یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان تلفن هوشمند در چین محسوب می‌شود، ساخته شده است.

کاستوم رام MIUI رابط کاربری را بکلی تغییر داده و آن دگرگون می‌کند. در MIUI مانند آیفون همه اپلیکیشن‌ها در صفحه خانگی جای می‌گیرند و از قابلیت App Drawer اندروید خبری نیست. البته با وجود شبیه بودن رابط کاربری این رام به آیفون، امکان قرار دادن ویجت‌ها هنوز وجود دارد و ویجت‌های خوبی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.آیکون‌های منحصر‌به فرد و جذاب، تنظیمات بسیار پیشرفته، پوسته‌های متنوع و زیبا، ارائه آپدیت‌های زیاد و سریع، قابلیت‌های نرم‌افزاری فوق‌العاده، امنیت بالا و نرم‌افزارهای کاربردی مانند آنتی‌ویروس، پاک‌کننده حافظه Cache از ویژگی‌های کاستوم رام MIUI محسوب می‌شود که باعث شده این رام در فهرست بهترین کاستوم رام‌های اندرویدی قرار بگیرد. اگر از ظاهر گوشی خود راضی نیستید، این کاستوم رام چینی برای شما بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ زیرا ظاهر گوشی شما را زیر و رو خواهد کرد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که این رام شخصی‌سازی شده به منابع سخت‌افزاری قدرتمندی در گوشی شما نیاز دارد. بنابراین اگر از گوشی استفاده می‌کنید که رم ۵۱۲ مگابایتی داشته و پردازنده آن یک گیگاهرتزی است، نصب این رام توصیه نمی‌شود، زیرا باعث کندی گوشی شما خواهد شد.

جمع‌بندی

در پایان این نکته را فراموش نکنید نصب رام یک کار نسبتا سخت و حساس محسوب می‌شود. حتما قبل از نصب رام، آموزش‌های لازم برای نحوه نصب آن روی گوشی خود را مطالعه کنید. توصیه کلی ما برای نصب رام‌های شخصی‌سازی شده، سیانوژن مود است. سیانوژن مود نسبت به رام‌های دیگر پشتیبانی قوی‌تری دارد و کاربران بیشتری در سطح اینترنت پاسخگوی مشکلات شما خواهد بود. فراموش نکنید نصب یک رام شخصی‌سازی شده در صورتی که به راه و روش آن آشنا نباشید، ممکن است باعث از دست رفتن همیشگی گوشی شما شود.

زهرا دیاله‌آبادی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها