جام جم سرا: به گفته یک متخصص بیماری‌های داخلی، رفلاکس معده به مری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های داخلی است که به دنبال برگشت ترشحات و محتویات معده به مری رخ می‌دهد اما با چند راهکار می‌توان این برگشت ترشحات را کاهش داد.
کد خبر: ۷۶۷۰۴۰
رفلاکس معده و توصیه‌هایی به آن‌ها که ترش می‌کنند

سعید قریب افزود: ترش کردن یا رفلاکس معده یکی از بیماری‌های شایع میان مراجعه‌کنندگان است که از برگشت ترشحات و محتویات معده به مری بوجود می‌آید. این بیماری به دلیل عدم کفایت دریچه تحتانی مری که اجازه برگشت اسید معده به سمت بالا را خواهد داد، ایجاد می‌شود و برخی غذا‌ها باعث افزایش اسید معده یا شل کردن عضله دریچه تحتانی مری شده و رفلاکس را افزایش می‌دهد.

وی گفت: برخی از این مواد خوارکی قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و با کافئین و بدون کافئین، انواع نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای چرب و ادویه‌دار، شکلات، نعناع، مشروبات الکلی و پیاز و گوجه فرنگی است.

قریب اضافه کرد: استعمال دخانیات می‌تواند باعث تشدید رفلاکس شود و ترک سیگار در درمان این بیماری تاثیر چشمگیری دارد. استرس یکی از عوامل موثر در بروز رفلاکس معده است که با کاهش آن علائم این بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند. چاقی نیز یکی دیگر از عوامل رفلاکس است که در این حالت فرد با رژیم غذایی مناسب و ورزش و کاهش وزن می‌تواند بروز این بیماری را کم کند.

این متخصص بیماری‌های داخلی اظهارکرد: با رعایت مواردی مانند تغییر در سبک زندگی، کوچک کردن حجم وعده‌های غذایی و افزایش تعداد وعده‌ها، خودداری از دراز کشیدن و مصرف انواع مایعات دو تا سه ساعت بعد از وعده‌های غذایی و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی دو تا سه ساعت قبل از خواب می‌توان علائم این بیماری راکاهش یا کنترل کرد. مبتلایان به این بیماری می‌توانند در حالت نیمه نشسته در طول روز استراحت کنند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهروز نصراله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
۰
۰
مطلب خوبی بود.متشكرم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها