نقش یک ژن در ایجاد سرطان پوست

جام جم آنلاین: یک ژن ممکن است تقریبا در همه موارد یکی از شایع ترین سرطان ها نقش عمده ای داشته باشد. به گزارش بی بی سی یک گروه تحقیقاتی از دانشکده پزشکی مری کوئین لندن برای تشخیص ژن مهم سرطان پوست ، از یک تکنولوژِی ژنتیکی استفاده کردند.
کد خبر: ۷۶۶۷۴

فناوری فوق به دانشمندان این امکان را می دهد که هزاران ژن را خیلی سریع بررسی کنند و بنابراین نقش هریک از ژنها را بطور مفصل تر نشان می دهد.
متخصصان می گویند تکنیک فوق می تواند منجر به کشفیات مشابهی در زمینه دیگر سرطان ها شود. بیش از 200 نوع مختلف سرطان وجود دارد که هر یک بوسیله مجموعه ای از تغییرات ژنتیکی ایجاد می شود.
این تکنولوژِی جدید آزمایش ژن محققان را قادر خواهد ساخت همه این تغییرات را تشخیص داده و بزودی روشهای درمانی موثری را بیابند.
در این تکنیک هزاران ژن روی یک لام مخصوص قرار داده می شوند. سپس ژنها با یک میکروسکپ ارزیابی می شوند تا نقش کلیدی ایفا شده توسط ژنی بنام پچد (patched) مشخص شود.
از تکنیک فوق برای مطالعه تومورهای سینه ، مثانه و پروستات و نیز تشخیص بیماری هایی همچون ایدز و بیماری کرون نیز استفاده می شود.
محققان دریافته اند که 70 درصد تومورهای سرطانی سلول پایه جهش هایی را در ژن " پچد " داشتند که آنها را بر آن داشت تا چنین نتیجه گیری کنند که این احتمالا در اکثر موارد اولین ضربه است.
سرطان سلول بازال نوعی از سرطان غیر ملانومایی پوست و یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست است که گرچه درمان پذیر است سالانه منجر به مرگ 500 نفر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها