رئیس انجمن تحقیقات سرطان ایران گفت: شایع ترین و کشنده ترین سرطان در میان مردان ،سرطان معده محسوب می شود و علاوه بر آن سرطان های چون سرطان مری ، سرطان پانکراس ، سرطان پروستات ، سرطان مثانه و سرطان روده بزرگ جز سرطان های شایع و کشنده در کشور اعلام شده اند .
کد خبر: ۹۹۵۷۳۴
شایع ترین سرطان در میان مردان چیست؟/هر سال 90 هزار ایرانی سرطانی می شوند

دکتر اسماعیل اکبری در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : ایران از جمله کشور هایی است که در آینده معضل سرطان برایش معضل بزرگ تری خواهد شد و علت اصلی این مشکل بالا رفتن سن جمعیت و امید به زندگی شناخته شده است زیرا کشورهایی که آمار مبتلایان به سرطان در آنها بیش از انتظار است اغلب کشور هایی هستند که سن جمعیت بالایی دارند و همان طور که می دانیم سرطان در افراد مسن بیشتر شایع است .

وی در ادامه افزود : کودکان و نوجوانان حدود 2 درصد یا کمتر از 2 درصد از سرطان های کشور را تشکیل می دهند و 98درصد مابقی مربوط به افراد در سنین بالاست ، با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران افزایش یافته است و از اوایل انقلاب سن جمعیت از 56 سال به حدود 74 سال در حال حاضر ارتقا داشته لذا آمار سرطان نیز آمار صعودی را طی کرده است و با همین روند این آمار همچنان رو به افزایش باقی می ماند .

اکبری اظهار کرد : ایران جز کشور هایی است که آمار سرطان در آن پایین است و همچنین ایران تقریبا یک پنجم در میان کشور های غربی بیماران سرطانی را در خود جای داده است و به عبارتی فعلا سرطان چهره خود را در ایران نمایان نکرده است .

رئیس انجمن تحقیقات سرطان ایران متذکر شد : در حال حاضر حدود 90هزار نفر در سال دچار سرطان می شوند و قریب 48هزار نفر از مبتلایان سالیانه بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند اما اگر ما به این موضوع حساسیت نشان ندهیم و خوب کار نکنیم ممکن است در چند سال آینده آمار ابتلا به سرطان در کشور ما بیشتر هم شود.

وی در رابطه با شایع ترین سرطان های کشور گفت : شایع ترین و کشنده ترین سرطان در میان مردان ،سرطان معده محسوب می شود و علاوه بر آن سرطان های چون سرطان مری ، سرطان پانکراس ، سرطان پروستات ، سرطان مثانه و سرطان روده بزرگ جز سرطان های شایع و کشنده در کشور اعلام شده اند . شایع ترین سرطان در خانم های ایرانی سرطان پستان است و بعد از سرطان پوست شایع ترین سرطان میان زنان و مردان ایرانی شناخته شده است اما لازم به ذکر است سرطان پستان سرطان کشنده ای نیست لذا این سرطان پنجمین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران به حساب می آید .

اکبری ادامه داد : سالیانه حدود 3هزار نفر به علت سرطان پستان جان خود را از دست می دهند و حدود 10هزار نفر در سال دچار سرطان پستان نیز می شوند .اختلافی که با دنیا در رابطه با سرطان پستان داریم آمار بسیار پایینی است اما نکته ای که باید ذکر شود این است که سرطان جزء یکی از گران ترین و پیچیده ترین بیماری ها قرار دارد لذا ضرورت دارد در رابطه با سرطان و کنترل آن بحث های فنی و علمی بیشتری صورت گیرد و تنها گفتن بخور نخور هایی که مانع ار ابتلا به این بیماری مهلک شود اساسا فایده ای ندارد و رفتار درستی در مقابله با سرطان نیست بلکه سرطان بیماری جامعی است و همچنین نیاز به یک برنامه جامع برای کنترل آن داریم که در این خصوص تمامی ساختار های حکومتی در کشور باید آمادگی علمی خود را برای مقابله با این بیماری اعلام کنند .

این متخصص خاطرنشان کرد : آمار سرطان های کودکان در ایران همانند آمار بین المللی است اما از نظر بقاء هنوز از کشور های غربی در سرطان کودکان عقب تریم در صورتی که حدود 80 درصد از سرطان های کودکان قابل درمان است .

به گفته او سن شیوع سرطان در ایران کاهش نیافته است بلکه سن جمعیت به دلیل جوان بودن باعث افزایش این آمار در کشور شده و این بدان معنا نیست که سن شیوع در کشور کاهش یافته است .

رئیس انجمن تحقیقات سرطان ایران گفت : 70درصد از دلایل ابتلا به سرطان مربوط به سن است و حدود 30 درصد دیگر مربوط به عوامل خطری چون قلیان، سیگار ،مواد مخدر ، تغذیه نامناسب ، مصرف الکل ، عدم فعالیت و ... بشمار می آید .

اکبری یادآور شد: همان طور که گفتیم سرطان بیماری پیچیده ای است و تنها با رعایت رژیم غذایی نمی توان آن را از ابتلا به آن پیشگیری کرد البته تغذیه نقش به سزایی دارد چرا که نمک و چربی زیاد از عوامل و فاکتور های خطر محسوب می شوند اما نکته ای که وجود دارد این است که عامل خطر اصلی در ایران عامل روانی اعلام شده است .استرس هاس مزمن و کاهش فاکتور های معنوی در ابتلا به سرطان دخالت بسیاری دارد لذا این فاکتور باید به عنوان فاکتور اساسی شناخته شود .

وی در پایان خاطرنشان کرد : افرادی که از نظر اقتصادی دچار استرس های مزمن هستند بیشتر از افراد دیگر دچار این گونه از بیماری ها می شوند هرچه میزان استرس های روانی کاهش یابد این آمار بی شک به مراتب کاهش میابد .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
افرادی كه از نظر اقتصادی دچار استرس های مزمن هستند بیشتر از افراد دیگر دچار این گونه از بیماری ها می شوند .هرچه میزان استرس های روانی كاهش یابد این آمار بی شك به مراتب كاهش میابد .
این جمله آخر متن شما بسیار زیباست . اما ما ملت ایران استرس را دوست نداریم . دوست داریم كار باشه قسط و قرض كم باشه --تو مملكتی كه منابع زیرزمینی فراوان داره راحت زندگی كنیم.
علی
Germany
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
احسن بر قسمت متن اخر مطالبتان اگر اقتصاد درست باشد ومردم اینقدر از بانكها ی مملكت كه خود مان سرمایه گذار ان هستیم وامهای با سود بالاكه استرس را بالا میبرد وباعث انواع واقسام مریضی كه ذكر گردیده میشود ظاهرا هم چیز را خودتان میدانید ولی بازهم مطالب را انطور كه هست منعكس نمیكنید میلیار دها تومان توی این مملكت اختلاس میشود انوقت ما نبایستی استرس داشته باشیم ودیگر... وشاید وقت دیگر...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
بسیار خوب فرمودیدقسمت اخرو اگر اقتصاد باشه ومردم از نظر مال در مضیقه نباشند لبخند روی لبها میاد وقتی خنده باشه شادی باشه تمام مریضیها از ادمی دور میشن پس تا میتوانید با كارهای خوب استرس را از ادمی دور كنید كه دیگر بیمار نداشته باشید بقول فرمایش سركار خانم مریم منابع كشور را با عدالت بین مردم تقسیم كنید .

نیازمندی ها