قاچاق شترهای بیمار از سیستان و بلوچستان

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سیستان‌ و بلوچستان گفت: به دلیل شیوع بیماری در شترهای این استان، انتقال شتر از سیستان و بلوچستان به دیگر نقاط کشور ممنوع شده اما شاهد قاچاق این نوع دام هستیم.
کد خبر: ۷۶۴۲۳۶
قاچاق شترهای بیمار از سیستان و بلوچستان

محمدشریف خالقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صادرات شتر و شترداری در استان سیستان‌ و بلوچستان صنعت بزرگی محسوب می‌شود و بالاترین آمار شتر در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بالغ بر 70 هزار نفر شتر در این استان وجود دارد اما براساس نمونه‌برداری که اخیرا انجام شده آمار مثبتی مبنی بر وجود بیماری "کرونا" در شتر‌ها مشاهده شد و متعاقب آن صادراتش به سایر استان‌ها ممنوع شده است.

خالقی گفت: با توجه به این‌که گوشت شتر پس از 24 ساعت از ذبح‌، تغییر رنگ می‌دهد در نزدیک‌ترین مکان ذبح می‌شود و با توجه به خاصیت گوشت شتر و حساسیت‌هایی که در مورد آن وجود دارد باید توجه لازم در مورد مسائل بهداشتی صورت گیرد ولی ممنوعیت صادرات شتر از استان سیستان‌ و بلوچستان به دیگر استان‌ها یکی از موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سیستان‌ و بلوچستان افزود: سازمان جهاد کشاورزی این استان هیچ تصویبی برای پلاک‌گذاری دام بومی انجام نداده و دامداران دچار سرگردانی شده‌اند.

وی با بیان این‌که صنعت پرورش شتر در حال ورشکستگی است، اظهار کرد: برای انتقال شتر از استان سیستان‌ و بلوچستان به دیگر استان‌ها ممنوعیت جدی ایجاد و اعلام شده که در همین استان ذبح انجام شود و مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که در سطح کشور به این گوشت نیاز داریم.

خالقی در عین حال تاکید کرد: با توجه به این موضوع، شتر‌ها به صورت قاچاق به جاهای دیگر حمل می‌شوند که مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین پلاک‌گذاری دام بومی از جمله ضرورت‌هایی است که هرچه زودتر باید به آن رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: دامی که قرار است به سطح کشور ارسال شود باید دوره قرنطینه آن مشخص شود و اگر بیماری نداشت به سراسر کشور منتقل شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سیستان‌ و بلوچستان گفت: البته در استان‌هایی مثل سمنان، فارس یا کرمان شتر وجود دارد و در آنجا محدودیتی نیست اما استان سیستان‌ و بلوچستان به دلیل همجواری با کشور‌هایی مثل پاکستان و افغانستان با این محدودیت مواجه شده است.

خالقی تاکید کرد: باید بعد از گذراندن مراحل قرنطینه و نمونه‌برداری زمینه‌های لازم برای انتقال شتر‌ها به دیگر استان‌ها فراهم شود چون در حال حاضر شاهد قاچاق شتر هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها