حادثه حمله به نشریه فرانسوی شارلی ابدو در پاریس و کشته شدن 12 تن از جمله 4 کاریکاتوریست این نشریه که در سوابق خود توهین به مقدسات اسلامی را دارد با محکومیت گسترده ای روبرو شد و همزمان موج اسلام هراسی جدیدی را به راه انداخت؛ اقدامی که راست افراطی اروپا در کنار رژیم صهیونیستی بزرگترین سود را از آن می برند.
کد خبر: ۷۵۸۰۹۴
راست افراطی و تل آویو بر شانه های شارلی ابدو

به گزارش جام جم آنلاین، اگرچه القاعده و همچنین داعش در بیانیه های جداگانه ای مسئولیت حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس را بر عهده گرفتند و از این اقدام تمجید کردند اما حوادث این روزهای پاریس تداعی کننده حملات سال 2011 یک عضو حزب راست افراطی نروژ به اعضای نوجوان حزب کارگز این کشور و کشتار حدود 77 نفر بود.

آندرس برینگ بریویک عامل حملات نروژ در ۲۲ ژوئیه۲۰۱۱ ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ادارات اسلو منفجر کرد که منجر به کشته شدن ۷ نفر شد و سپس به جزیرهٔ اوتوئیا محل برگزاری اردوی هواداران حزب کارگر نروژ رفت و در یک تیراندازی گسترده ۶۹ تن از شرکت‌کنندگان را اکثراً نوجوان بودند به قتل رساند. او عقاید حامی جریان صهیونیسم و ضد جامعهٔ چندفرهنگی از جمله ترکیب مسلمانان در ملیت های اروپایی و تفکرات راست افراطی خود را در یک بیانیهٔ ۱۵۱۶ صفحه‌ای تحت نام مستعار اندرو برویک در روز انجام حمله منتشر کرد.

او در بیانیه خود گفته بود که اسرائیلی ها حق دارند مسلمانان را به قتل برسانند و کشورهای اروپایی نیز نباید به مسلمانان اجازه حضور در جوامع خود را بدهند.

اکنون نیز همان کارکرد ضد اسلامی و صهیونیستی در حمله تروریستی به دفتر نشریه شارلی ابدو دیده می شود.

این درست است که شارلی ابدو به عنوان یک نشریه موهن به مقدسات ادیان الهی از جمله اسلام و شخص رسول اکرم (ص) با انتشار مجموعه ای از کاریکاتورهای جنجالی معروف است اما حمله به آن نیز دقیقا با همین کارکرد یعنی ترویج اسلام هراسی محقق شد به بیان دیگر زندگی و مرگ کاریکاتوریست های شارلی ابدو مورد استفاده جریان هایی قرار گرفت که در ستیز با اسلام همگرایی قابل ملاحظه ای دارند؛ دو جریان صهیونیسم و راست افراطی اروپا که نمونه همکاری ضد اسلامی این دو جریان در سطور بالا با اشاره به حوادث سال 2011 نروژ ذکر شد.

این در حالی است که روزنامه اینترنتی آمریکایی اینتر نشنال بیزنس تایمز سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد ) را عامل پشت پرده حمله به ساختمان مجله ' شارلی ابدو ' و کشتار 12فرانسوی دانست.

این روزنامه اینترنتی تاکید کرد که موساد چند مسلمان عربی تبار را برای انجام این حمله اجیر کرد تا این گونه باعث افزایش دشمنی با مسلمان در جهان نیز بشود.

نشریه آمریکایی مذکور بر این باور است که موساد اسرائیلی با این اقدام تلاش کرد انتقام رای فرانسه به طرح فلسطین در سازمان ملل و تایید لزوم تشکیل کشور فلسطینی از سوی پاریس را بگیرد تا با یک تیر دو نشان را بزند: اول انتقام این اقدام فرانسه در سازمان ملل را بگیرد و سپس مسلمانان را مسئول این اقدام معرفی کند.

همچنین نمایندگان پارلمان فرانسه 12 آذر به شکل نمادین به فلسطین به عنوان کشور مستقل، رای مثبت دادند. دراین رای گیری 339 نماینده رای مثبت و151 نماینده رای منفی دادند.

جالب اینجاست که حادثه سال 2011 نروژ نیز چند روز بعد از محکوم سازی اسرائیل و تایید فلسطینیان از سوی دولت نروژ صورت گرفت.

همان زمان، پایگاه خبری نروژی «پلیتالسک» (politalesk) در گزارشی، احتمال دست داشتن موساد را در دو حمله تروریستی اخیر در این کشور مطرح کرده بود.

این پایگاه خبری نروژی اعلام کرد: «جوانان حزب حاکم چهارشنبه گذشته در جزیره اوتویا یعنی دو روز قبل از کشتار، خواستار تحریم اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین شد ه بودند.»

صحت این روایت ها می تواند از نگاه برخی ناظران محل تردید باشد اما این اولین بار نیست که جریان های تروریستی مانند القاعده و داعش در راستای اهداف جریان های ضد اسلامی فعالیت می کنند.

در همین حال، استفاده جریان راست افراطی از عملیات اسلام هراسانه اخیر امری انکارناپذیر است.

نتایج انتخابات سال 2014 اروپا مشخص کرد که احزاب افراطی راست‌گرا که وجه مشترک آنها، خارجی ستیزی و مخالفت با اتحادیه اروپاست، در تمامی کشورها رشد داشته‌اند. این احزاب با مهاجرپذیری اتحادیه اروپا شدیدا مخالفند و پذیرش غیراروپایی ها به ویژه مسلمانان را تهدیدی برای موجودیت ملل اروپایی می دانند به همین دلیل هم با کلیت اتحادی اروپا و همچنین پیوستن کشورهایی مانند ترکیه مسلمان به این اتحادیه مخالفت می کنند.

در سال های گذشته پیامد منفی و افراطی این مخالفت هارا در قالب بحران مناره ها در سوئد، مسئله حجاب در فرانسه،مخالفت با حضور پاکی ها و ترکها در انگلستان و آلمان و همچنین حوادث تروریستی نروژ تجربه شد و نام گروه های موسوم به راست افراطی را دیگر باره در رسانه ها مطرح کرد.

به این ترتیب، قدرت گرفتن راست افراطی و مخالفت با اسلام گرایی در اروپا به ویژه پس از تحریم کالاهای اسرائیلی در برخی کشورهای اروپایی و تایید تشکیل کشور فلسطینی می تواند زمینه های همگرایی تل آویو با قدرت های نوظهور در اروپا را افزایش دهد و اقداماتی از قبیل حمله به شارلی ابدو در این چارچوب قابل تامل است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها