ترویج سبک زندگی سیدالشهدا و فرهنگ حسینی، معرفی معیارهای خانواده عاشورایی، زنان حاضر در کربلا و قیام حسینی رویکرد صدای رسانه ملی در ایام محرم است و شبکه‌های مختلف رادیو 371 عنوان برنامه برای این ماه تدارک دیده است.
کد خبر: ۷۳۰۱۷۴
ترویج زندگی عاشورایی در رادیو

به گزارش جام‌جم، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های ماه محرم و صفر و هفتـه امر به معروف و نهی از منکر رادیو دیروز با حضور حجت‌الاسلام محمد لطفی‌نیاسر دبیر شورای معارف معاونــــت صدا و مدیر رادیو معارف در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

وی با اشاره به شعار معاونت صدای رسانه ملی در ماه محرم گفت: شعار ما زندگی و حرکت جهادی به سبک سیدالشهدا است. انتخاب این شعار نشان می‌دهد ماه محرم و حوادث مربوط به این ماه به عنوان یکی از مناسبت‌های اصلی مورد توجه ما قرار دارد و رادیو با برگزاری اجلاس پیرغلامان به پیشواز ماه محرم رفت.

حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر ادامه داد: امسال هفتمین دوره طرح ملی بوی سیب را برگزار خواهیم کرد. شرکت‌کنندگان می‌توانند از ابتدا تا انتهای محرم آثارشان را برای ما ارسال کنند و مراسم اختتامیه این همایش 25 صفر (27 آذر ماه) در حرم عبدالعظیم حسنی برپا می‌شود. اهداف این جشنواره شناسایی و معرفی توانایی‌ها و استعدادهای جوانان، غنی‌سازی محتوای شبکه‌های مجازی و افزایش سطح سوادرسانه‌ای مخاطبان است. این طرح ملی در دو بخش مسابقه رادیویی و مکتوب (مجازی) برگزار می‌شود.

مدیر رادیو معارف از تعیین 21 رویکرد کلان برای تولید و پخش برنامه‌های محرم در معاونت صدا خبر داد و گفت: رویکردهای معاونت صدا در این ماه تبیین و تکریم سبک زندگی حسینی، معرفی معیارهای خانواده عاشورایی، زنان و قیام حسینی، تبیین ویژگی‌های جوان عاشورایی، اعتلای امر به معروف و نهی از منکر، تبیین جلوه واقعی قرآن کریم در سیره سیدالشهدا، فرهنگ و روحیه جهادی و عبرت‌های عاشورایی است.

وی افزود: با توجه به این‌که قیام عاشورا و سیدالشهدا تاثیر زیادی در فرهنگ جهان دارد، به همین دلیل تلاش داریم در قالب موضوعات و برنامه‌های متنوع پاسخگوی سوالات مردم درباره قیام امام حسین (ع) باشیم، حتی به شیوه‌های صحیح عزاداری هم توجه خواهیم کرد و آسیب‌های وارده به شیوه‌های عزاداری هم بررسی می‌شود. همچنین در شبکه‌های مختلف برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده تا پاسخگوی شبهات دینی باشیم.

راه‌اندازی رادیو نینوا

لطفی‌نیاسر با اعلام برنامه‌های شاخص شبکه‌های مختلف رادیو در ایام محرم گفت: برنامه‌های اشراق و قرآن کربلا از رادیو قرآن، قصیده غربت و خورشید و نی از رادیو معارف، اینجا کربلاست و هنگامه معرفت از رادیو ایران، تکیه شبانه و منظومه عاشقی از رادیو جوان، خط خون و دیباچه از رادیو کتاب، اهل بیت آفتاب از رادیو خانواده، حماسه جاوید و نغمه سوگ از رادیو فرهنگ، از جنس عشق از رادیو سلامت، عرش در سوگ از رادیو اقتصاد، شرح بی‌نهایت و روشنا از رادیو تهران، باران عطش از رادیو دانش، روایت گل‌سرخ از صدای آشنا، رسم عاشقی از رادیو ورزش، سقاخانه از رادیو فصلی، از آسمان و حسینیه از ندای اسلام و شرح بی‌نهایت از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شوند.

حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر با اشاره به راه‌اندازی رادیو اینترنتی نینوا در ایام محرم گفت: این شبکه رادیویی در صفحه رادیو اینترنتی ایران صدا، بارگذاری شده است و در این ایام برنامه‌های خاصی پخش می‌کند. ضمن این‌که برنامه‌های شاخص محرم که از شبکه‌های مختلف رادیو پخش می‌شود در این رادیو بارگذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: بیش از 400 سخنرانی از واعظان مختلف در نظر گرفته شده است و رادیو در ایام محرم و صفر میزبان بیش از 50 ذاکر و مداح اهل بیت خواهد بود.

مدیر رادیو معارف عنوان کرد: در بخش مجموعه‌های نمایشی هم مرکز هنرهای نمایشی رادیو بیش از 9000 دقیقه نمایش برای پخش از شبکه‌های مختلف آماده کرده است که در این باره می‌توانم به لشکر خوبان از رادیو معارف، شب‌های تردید روزهای تاریک از رادیو ایران، خادم‌الفقرا از رادیو تهران، کاروان زیارتی از رادیو فرهنگ، زندگی پهلوان اکبر خراسانی از رادیو ورزش، نای نی از صدای آشنا، شبیه‌خوانی و گمگشته از رادیو نمایش پخش می‌شوند. در این ایام نمایش‌های تک قسمتی رادیوهای جوان و سلامت هم پخش خواهند شد.

نیاسر درباره نماز ظهر عاشورا هم گفت: نماز ظهر عاشورا از شبکه‌های مختلف رادیو از میادین و حرم‌های مطهر و امامزادگان پخش می‌شود.

وی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر که مصادف با هفته اول محرم است، گفت: معاونت صدای رسانه ملی بیش از 30 هزار دقیقه برنامه برای این هفته تولید کرده است. پرداختن به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در جامعه و ترویج صحیح این فرهنگ در قالب‌های مستند، خبر، گزارش، نمایش و گفت‌وگو برای شنوندگان شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود.

غفاری مدیر رسانه‌های نوین رادیو معارف در این نشست با اشاره به تولید نرم‌افزارهایی با موضوع محرم برای گوشی‌های همراه گفت: سعی می‌کنیم در فضاهای مجازی هم حضور گسترده‌ای داشته باشیم. به همین دلیل در سال 93 نرم‌افزارهایی با محتوای دینی برای گوشی‌های اندروید طراحی و آماده کرده‌ایم. برای ایام محرم هم ده نرم‌افزار آماده کرده‌ایم که 9 تای آنها رایگان است که شامل روضه، سخنرانی علما، سینه‌زنی، نمایش رادیویی با موضوع محرم، شعرخوانی محرم و... است.

وی در پایان گــفت: از ابتدای محرم این نرم‌افزارها در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها