آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

بهتر بود آقای روحانی در سازمان ملل جواب اراجیف کامرون را می‌داد

خطیب جمعه تهران گفت:پاسخ اظهارات سخیف کامرون توسط سخنگوی وزارت امور خارجه جواب داده شد و توسط آقای رئیس‌جمهور محترم در بازگشت از سفر روسیه و نیویورک جواب دادند اما مردم انتظار به جایی داشتند که در نطق خود در سازمان ملل جواب اراجیف نخست‌وزیر انگلیس را می‌دادند اما با اینکه قدری دیر شد ما از این که این اظهارات سخیف، محکوم شد تشکر می‌کنیم.
کد خبر: ۷۲۳۹۴۴
بهتر بود آقای روحانی در سازمان ملل جواب اراجیف کامرون را می‌داد

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: انتظار ما از این مذاکرات رعایت چارچوبی است که مقام معظم رهبری فرمودند و ما از آن حمایت می‌کنیم. خط ما خط ولایت است.

وی افزود: خدا قوت هم به مسئولان مذاکره‌کننده می‌گوییم و امیدواریم که بتوانند آن را به جایی برسانند. خطوط قرمز ما چند مورد است، اول ظرفیت غنی‌سازی به اندازه‌ای که نیاز کشور ما است باید حفظ شود و نیاز خودمان را نیز نظام تعیین می‌کند و کسان دیگر حق چنین کاری را ندارند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: بحث تحقیق و توسعه باید ادامه پیدا کند و فناوران هسته‌ای ما باید در این زمینه تلاش کنند. ظرفیت غنی‌سازی سایت فردو حفظ شود و ماهیت آب سنگین اراک محفوظ شود. خروجی مذاکرات نیز باید رفع تمام تحریم‌ها باشد و اینها خطوط قرمز ما در این مذاکرات است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تصریح کرد: حرف یک کلمه است و آن یک کلمه این است که عزت ایران اسلامی باید حفظ شود، حرفی که برخی گفته‌اند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است این نامش پذیرش ذلت است. توافقی که همراه با پذیرش ذلت باشد توافقی است که ننگین و غیرقابل قبول از سوی این ملت است. عدم توافق با عزت شرافت بر توافق ننگین اینچنینی دارد.

دروغ اندر دروغ

وی در ادامه با اشاره به اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس آن را دروغ اندر دروغ توصیف کرد و گفت: به دروغ برنامه هسته‌ای ما را متهم و ما را متهم به حمایت از تروریسم کرد به دروغ ما را به این متهم کرد که با مردم خود بد تا می‌کنیم و همه آنچه در خودشان بود به ما نسبت داد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران،‌ ادامه داد: نباید انتقاد از اظهارات سخیف نخست‌وزیر انگلیس سبب شود تا سخنان و اظهارات مفید رئیس‌جمهور در سازمان ملل نادیده گرفته شود. اقدامات مفیدی داشتند و این اظهارت و اقدامات جای تشکر و سپاس دارد.

وی افزود:‌ پرونده انگلیس پیش ملت ما بسیار سیاه است. از اول اشغال سرزمین فلسطین تا هم‌اکنون پرونده ننگین حمایت از این رژیم کودک‌کش و جلاد را دارد، دوم آنکه لندن پایه‌گذار گروه‌های تروریستی است که می‌توان به گروهک القاعده، داعش و منافقین اشاره کرد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد:‌ در انحراف نهضت مشروطیت اینها در خط مقدم بودند و در تحریک رژیم بعث صدام اینها نقش اول را داشتند، گاز سارین را اینها به صدام جنایتکار دادند که تعداد زیادی از رزمندگان ما را شهید و مجروح کرد و هم‌اکنون نیز گریبانگیر این گاز هستند.

وی افزود:‌ کیست که پرونده ننگین رژیم سیاه انگلیس را در حمایت از تروریست‌های منافق که 17هزار نفر را ترور کردند نبیند. این رژیم سیاه در خط مقدم حمایت از تروریست‌ها و حمایت از فتنه سال 88 است. هیچگاه ملت ایران خواهان ارتباط با این دولت مکار نیست و نخواهد بود و شما هستید که به ایران احتیاج دارید.

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد:‌ من از این تریبون تأسف خودم را از ذوق‌زدگی برخی روزنامه‌نگاران از ملاقات رئیس‌جمهور با روباه پیر استعمار ابراز می‌کنم. به کجا می‌روید به گونه‌ای تیتر زدند که تمام سال له له می‌زدند که با این دولت استعمارگر ارتباط برقرار شود.

وی با اشاره به تیتر برخی از این روزنامه‌ها افزود:‌ آدم احساس می‌کند که اینها بی‌قرار هستند برای رابطه با این استعمارگران و پس از این اظهارات سخیف آن را سانسور کردند به جای اینکه دلبسته به دین و استکبار ستیزی باشید دلبسته این جنایتکاران هستید.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد:‌ من مقاله‌ای در یکی از این روزنامه‌ها دیدم که آقایی با همین شیفتگی گفته است که ما باید حرف‌های نخست‌وزیر انگلیس را فراموش کنیم چرا که تحت فشار صهیونیست‌ها چنین حرفی را زده است، غلط کرده است مگر قرار است هر وقت تحت فشار قرار می‌گیرند فحش به ایران بدهند. این اظهارات در حقیقت همراهی با این اظهارات موهن است. راه درست این است که اینقدر این اعتراضات ادامه پیدا کند که انگلیسی‌ها مجبور به عذرخواهی شوند.

مشکل آب در کشور

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به مشکل آب در کشور گفت: همه می‌دانیم که در عرصه آب در کشور مشکل داریم و به وضعیت قرمز می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه مردم ما مسلمان و پیرو قرآنند، اظهار کرد: خداوند مسرفان را دوست ندارد و آنان را در قرآن برادران شیطان خوانده و به ویژه در روایات از اسراف آب نهی شدید شده است.

آیت‌الله خاتمی پرهیز از اسراف آب را تکلیف شرعی و میهنی همگان خواند و گفت: در این زمینه اقداماتی را می‌توان صورت داد. به عنوان مثال اصلاح سیستم آبیاری کشور که اگر اصلاح شود از اسراف آب در بخش کشاورزی که 90 درصد آب ما صرف آن می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

وی نتیجه اصلاح مصرف در بخش کشاورزی را افزوده شدن 10 درصد به آب شرب مردم عنوان کرد و با یادآوری اینکه بسیاری از آب‌های ما از کشور خارج می‌شوند، گفت: خوشبختانه از سوی دولت کارهای مهمی در این عرصه انجام شده است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در مورد کمبود آب ما از عوامل معنوی در مشکلات‌مان غافل شده‌ایم؛ به ما گفته‌اند بروید به در خانه خدا و استغفار کنید که خدا بارانش را می‌فرستد؛ صادقانه بروید و از گناهانتان توبه کنید خداوند باران فراوان بر شما فرو می‌ریزد.

فراموشی نماز باران

وی با ابراز تاسف از فراموشی نماز باران در جامعه ما که در روایات به آن سفارش شده است،‌گفت: از همه مومنین، علمای بلاد و ائمه جمعه درخواست می‌کنم که نماز باران را در جامعه زنده کنند که البته آدابی دارد که باید 3 روز روزه گرفت و با وضعیتی خاص متضرعانه به در خانه خدا رفت.

آیت‌الله خاتمی به نگرانی عده‌ای در مورد باران نیامدن پس از خواندن نماز آن اشاره کرد و خاطرنشان کرد:‌ ما وظیفه داریم متضرعانه نماز باران بخوانیم، خداوند اگر مصلحت ما بداند باران می‌فرستد و اگر صلاح نداند باران نمی‌فرستد و این حجت شرعی نیست که دست از وظیفه خود بکشیم.

وی در ادامه با تشکر از مدال‌آوران ورزشی در بازی‌های آسیایی که موجب غرور ملی شدند، گفت: امیدوارم همانطور که در عرصه ورزشی قهرمان شدند بتوانند در عرصه معنوی هم قهرمان شوند.

وی به فرا رسیدن عید سعید قربان اشاره کرد و حضور در نماز عید را تعظیم شعائر خواند و تصریح کرد: به ویژه شرکت در نماز عید سعید قربان در تهران که ام‌القرای جهان اسلام است، جلوه‌ای برجسته از دین‌مداری خواهد داد.

جشن‌های عید سعید غدیر

خطیب جمعه تهران همگان را به آماده بودن برای برگزاری جشن‌های عید سعید غدیر فرا خواند و گفت: قربان عید امامت حضرت ابراهیم خلیل‌الرحمان و غدیر عید امامت امیرالمومنین علی (ع) است و خیلی مناسب است در این چند روز سخن از امامت و ولایت گفته شود.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که سفارش شده در عزای امام حسین (ع) محزون باشیم روز عید غدیر را روز شادی قرار داده و به هم تبریک گوییم و عیدی دهیم.

آیت‌الله خاتمی با گرامیداشت روز آتش‌نشان به حضور تعدادی از پرسنل خدوم آتش‌نشانی در نماز جمعه امروز تهران اشاره کرد و گفت: خدمت به آنان هنگام بحران خدمت بزرگی است و مردم قدر آنان را می‌دانند.

وی همچنین با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) به روز نهم ذیحجه که روز عرفه است اشاره و خاطرنشان کرد: ظهر تا غروب فردا برابری می‌کند با تمام ماه مبارک رمضان در استجابت دعا؛ فردا برای رفع مشکلات کشور و رفع شر دشمنان از سر مسلمانان دعا کنید.

خطیب نمازجمعه تهران، در ادامه مبحث سبک زندگی خود گفت: مشروعیت همه قوانین به خدا برمی‌گردد لذا باید از ولی فقیه اطاعت کرد چرا که منصوب امام زمان (عج) است و خود حضرت فرموده‌اند که در پیشامدهای روزگار به راویان احادیث ما مراجعه کنید.

وی با تاکید بر اینکه از قوانین نظام اسلامی به دلیل اینکه پشتوانه تائید ولایت فقیه را دارند، باید اطاعت کرد، افزود: برای ترویج قانونگرایی باید مسئولان در خط مقدم اجرای قوانین باشند و وابستگان خود را مستثنی ندانند.

خطیب جمعه تهران با استناد به خطبه 175 نهج‌البلاغه گفت:‌امام علی (ع) می‌فرمایند هیچ دستوری به شما نمی‌دهم مگر اینکه خود اول آن را انجام می‌دهند.

وی از لزوم به وجود آوردن فضای قانونمداری در جامعه سخن گفت و تصریح کرد: وقتی فضای قانونمداری شکل گرفت خود به خود اجرا و ترویج قانون آسان می‌شود.

آیت‌الله خاتمی قانونمداری را از مظاهر بارز «بر» و قانون‌شکنی را از مظاهر بارز «اثم» خواند و گفت: اولین کسانی که پارتی‌بازی نهی از منکر کنند همراهان هستند؛ باید عرصه را بر قانون‌شکنان تنگ کرد همانگونه که پیامبر در مورد قانون‌شکنان جنگ تبوک این کار را کرد.

وی تاکید کرد:‌ نباید قانون‌شکنان فضای باز پیش روی خود ببیند چرا که در قانون‌شکنی خود جری می‌شوند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به فرا رسیدن روز ملی نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی از نیروهای خدمتگزار است که در عالی‌ترین سطح یعنی توسعه امنیت تلاش می‌کند و در عرصه مبارزه با جرائم و حوادث می‌کوشد.

ائتلاف ضد داعش

وی در ادامه با اشاره به ائتلاف ضد داعش افزود: ائتلافت ضد داعش ائتلافی فریبکاران و ریاکارانه است و اهداف شیطانی زیادی را دنبال می‌کند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد:‌ اول آنکه این گروه‌های تروریستی تولید خود شماست، خود شما روزی بن‌لادین را قهرمان ملی نامیدید و وزیر خارجه آمریکا به صراحت گفت که ما داعش را برای مقابله با جهان اسلام درست کردیم. سرکرده گروهک داعش توسط موساد تربیت شده است.

وی افزود: هدف، براندازی نظام سوریه است که یک نظام قانونی است، هدف دست انداختن در استقلال و تمامیت عراق است و تا کنون بارها به زیرساخت‌های اساسی سوریه حمله شده است. در عراق به جای اینکه داعش را بزنند ارتش عراق را زدند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد:‌ اینها سه سال در سوریه هزینه کردند تا بتوانند نظام سوریه را سرنگون کنند اما نتوانستند و هم‌کنون می‌خواهند با این ائتلاف آن را به دست بیاورند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: این مسئله تجاوز آشکار به عراق و سوریه است. نام این مسئله اشغالگری است. بی‌اجازه کشوری وارد آن شدن و کشور را بمباران کردن از جهت تمام اصول اساسی حقوق بین‌المللی محکوم است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
۰
۰
ایشون رییس جمهور كشوره و دفاع از كشور و مردم كشور وظیفه ایشونه و نباید اجازه بده بیگانگان هر چی لایق خودشونه نثار كشور و مردم بكنن.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها