در حالی سمنان طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت نیرو عنوان کم بارش‌ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است که این استان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و دامداری و مرتع داری به دلیل خشکسالی با معضلات فراوانی دست به گریبان است و خسارات زیادی را در این بخش ها متحمل شده است.
کد خبر: ۷۱۰۱۱۰

خشکسالی از مهم‌ترین عوامل تنش‌زای محیطی است که کشت محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه می‌کند.

آثار این معضل زمانی بروز می‌کند که ترکیبی از عوامل فیزیکی و محیطی باعث ایجاد تنش در فیزیولوژی رشد گیاه شده و در نتیجه باعث کاهش تولید می‌شود.

این کاهش می‌تواند در نتیجه تأخیر و عدم استقرار گیاه، تضعیف یا از بین رفتن گیاه استقرار یافته، مستعد شدن گیاه نسبت به حمله بیماری‌ها و آفات، محدود شدن ریشه و کم شدن کیفیت و کمیت محصول شود.

عوامل آب و هوایی از جمله میزان و زمان بارندگی، درجه حرارت و همچنین آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی را می‌توان از مهم‌ترین علل نوسان محصولات کشاورزی برشمرد که موجب عدم اطمینان در میزان تولید می‌شود.

بدین ترتیب در میان بخش‌های اقتصادی، بخش کشاورزی فعالیتی است که با خطر ریسک همراه بوده و طبیعی است کشاورزان به علت نامطمئن بودن نسبت به درآمد سالانه خود نگران توان بازپرداخت وام، پرداخت هزینه‌های ثابت و در بسیاری موارد، قدرت پرداخت هزینه‌های ضروری خود باشند.

کشاورزان با مسائلی چون مشکلات جوی، آفت‌ها، انواع بیماری‌های گیاهی و دامی همچنین تغییر در قیمت‌ها یا نبود اطمینان و ریسک در مورد میزان محصول و قیمت‌ها رو به رو هستند و این عوامل توانمندی‌ جلب و جذب سرمایه و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری را در بخش کشاورزی به حداقل می‌رساند.

کاهش تولید در بخش‌های زنبورداری و شیلات استان سمنان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کاهش تولید در بخش‌های زنبورداری و شیلات استان به واسطه وقوع خشکسالی خبر داد و گفت: خشکسالی در سال زراعی 92-93 خسارت‌های شدیدی به بخش کشاورزی استان سمنان وارد کرد که امروز در حوزه‌های مختلف قابل مشاهده است.

سید مجید موسوی با بیان این مطلب که در سال 91 مجموع تولیدات کشاورزی استان سمنان بالغ بر یک میلیون و 376 هزار تن بوده که در سال گذشته به بیش از یک میلیون و 447 هزار تن رسیده افزود: این آمار نشان می‌دهد که میزان تولیدات کشاورزی در استان بالای پنج درصد رشد داشته است.

وی بیشترین رشد در حوزه تولیدات کشاورزی در استان سمنان را متعلق به محصولات زراعی با هفت درصد رشد دانست و افزود: خسارت‌های شدید خشکسالی و بلایای جوی و طبیعی در سال زراعی 92-93 در استان باعث تلف شدن بالغ بر 86 هزار رأس دام سبک و 1398 راس دام سنگین در شهرهای مختلف استان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کاهش 42 تنی تولید در بخش زنبورداری و 31 تن در بخش شیلات به دلیل خشکسالی، گفت: چهار هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بحران خشکسالی در استان نیاز است و باید چهار هزار و 100 میلیارد ریال به صورت تسهیلات در نظر گرفته شود.

موسوی ضمن یادآوری اهمیت باغبانی در استان سمنان به دلیل کمبود آب، تغییر الگوی کشت و رفتن به سمت توسعه باغ ها را یک ضرورت معرفی کرد و گفت: تغییراتی در حوزه کشاورزی استان سمنان در سال‌های اخیر به خاطر توجه به همین رویه در تولید محصولات کشاورزی رخ داده است.

وی میزان خسارت ناشی از خشکسالی در بخش‌های مختلف را سه هزار و 300 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 77 طرح برای مقابله با خسارت‌های ناشی از خشکسالی در بخش‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پیش‌بینی شده است.

ضرورت اجرای برنامه مدیریت فنی و عملیات بهزراعی باغات

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان میزان خسارات به محصولات باغی به دلیل خشکسالی طی سال 1393 را 490 میلیارد ریال دانست و گفت: محصولات زراعی نیز در مجموع، 420 میلیارد ریال دچار خسارت شده و بخش آب و خاک نیز 284 میلیارد ریال از خشکسالی آسیب دیده است.

موسوی از اجرای برنامه مدیریت فنی و عملیات بهزراعی برای باغات به منظور کاهش آسیب ناشی از خشکسالی خبر داد و افزود: اعتبارات مربوط به ماده 12 به خشکسالی برای استان سمنان 100 میلیارد ریال بود که 80 میلیارد ریال آن تملکی و 20 میلیارد ریال آن هزینه ای است.

وی مشکلات ناشی از خشکسالی برای عشایر استان سمنان را بسیار شدید خواند و گفت: با وجود آب‌رسانی به عشایر به میزان 25 میلیون مترمکعب و توزیع سبوس و نیز دو هزار تن جو، این میزان هنوز جوابگوی نیاز کشاورزان نیست.

خشکسالی معضل بزرگی برای عشایر در منطقه قشلاق ایجاد کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان کاهش شیر و وزن شتر و ... را از دیگر خسارت های ناشی از خشکسالی در استان برشمرد و افزود: امسال خشکسالی معضل بزرگی برای عشایر در منطقه قشلاق ایجاد کرد که با پیگیری های انجام شده و همکاری استانداری و دیگر دستگاه های مرتبط مشکل تامین آب و علوفه در این حوزه مرتفع و عشایر به مناطق ییلاقی کوچ کردند.

موسوی عمده مشکل بعدی کوچ عشایر شهریور و در مناطق قشلاق دانست و گفت: با توجه به فقر مراتع قشلاقی به دنبال استقرار آنها تا مدتی در میان بندها و تامین علوفه با مشکل مواجه می شوند که رفع این مشکل نیازمند مشارکت همگانی است.

وی با یادآوری این مطلب که سپاه و جهاد از گذشته در دوران دفاع مقدس و سازندگی در کنار هم بودند و خدمات مهمی به نظام و مردم کردند، افزود: در حال حاضر نیز در بحث اقتصاد مقاومتی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین کارهای خوبی شروع شده و نیازمند بازنگری و بررسی در مدیریت جدید و پیگیری موضوع با رویکرد جدید است.

466 هزار هکتار از طرح‌‏های مرتعداری قشلاقی استان سمنان زیر پوشش بیمه

کارشناس مسئول رابط بیمه محصولات کشاورزی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز ضمن اشاره به اینکه 466 هزار هکتار از طرح‌‏های مرتعداری قشلاقی این استان در سال زراعی 92-93 زیر پوشش بیمه قرار گرفته، افزود: این میزان سطح بیمه شده در مقابل عرصه یک میلیون و 137 هزار هکتاری طرح‌‏های مرتعداری استان بسیار ناچیز است.

سعید الهی پناه با بیان این مطلب که مجریان طرح‌های مرتعداری در استان سمنان باید نسبت به بیمه مراتع خود اقدام کنند، گفت: با پیگیری های انجام شده و با همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان، غرامت ناشی از تنش خشکی در مراتع بیمه شده در سال زراعی 92-91 به 58 طرح مرتعداری به مساحت 283 هزار و 383 هکتار تعلق گرفت و مبلغ یک میلیارد و 323 میلیون 704 هزار ریال غرامت به مرتعداران و مجریان طرح‌ در سطح استان پرداخت شد‌.

وی سهم بیمه مرتع‏داران را 32 درصد اعلام کرد و افزود: 68 درصد مابقی حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و در صورتی که آنها مراتع خود را بیمه کنند، از مشوق‌های حمایتی از جمله تحویل نهاده‌ها – تسهیلات بانکی و... برخوردار خواهند بود.

بسیاری از مرتع‏داران توان پرداخت حق بیمه را ندارند

کارشناس مسئول رابط بیمه محصولات کشاورزی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با یادآوری این مطلب که با توجه به بالا بودن سطح مراتع، سهم مرتع‏داران در پرداخت حق بیمه بالاست و بسیاری از مرتع‏داران توان پرداخت آن را ندارند، گفت: می‌کوشیم تا پایان سال نزدیک به 500 هزار هکتار از مراتع استان سمنان زیرپوشش بیمه قرار گیرد و این امر منوط به حمایت‌ مرتع‏داران است و باید در این خصوص از سوی ارگان‌های ذیربط فرهنگ‌سازی شود.

الهی پناه با اشاره به اینکه وضعیت استان سمنان نسبت به سایر استان‌ها در پوشش بیمه‌ای مراتع نسبتا مطلوب است، افزود: باید همه طرح های مرتعداری واگذار شده زیر پوشش بیمه قرار گیرند هر چند این امر زمان ‌بر است و به مساعدت مسئولان و اشاعه فرهنگ بیمه بین مجریان طرحهای مرتعداری نیاز دارد.

اعطای وام و حواله‌ جو به عشایر منوط به عدم بدهی بانکی

مدیر امور عشایری استان سمنان نیز از تأمین سه هزار و 800 تن جو برای عشایر استان خبر داد و گفت: این مهم از طریق منابع بانکی از سوی بانک‌ها انجام و علاوه‌ بر دو هزار و 800 تن حواله‌ جو که پیشتر در اختیار عشایر استان قرار گرفته هم‌ اکنون نیز یک سهمیه‌ هزار تنی دیگر نیز برای کمک به عشایر فراهم شده است.

حشمت‌الله جدیدی با بیان اینکه اعطای وام و حواله‌ جو به عشایر منوط به عدم بدهی بانکی عشایر شده است، افزود: متأسفانه با وجود اهمیت این کمک‌ها، خسارت‌های وارده به عشایر استان آنقدر زیاد بوده که این کمک‌ها نیز کفاف مشکلات آنها را نمی‌دهد و به کمک از سوی مسئولان کشوری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه همه‌ مسئولان استانی از استاندار گرفته تا جهاد کشاورزی در این بحران به یاری عشایر آمدند، افزود: هم‌اکنون عشایر استان در مناطقی نظیر رضاآباد، طرود، خارتوران و بیارجمند شاهرود با بیشترین مشکل مواجه هستند.

توزیع شماری تانکر آب در میان عشایر طرود و بیارجمند شاهرود

مدیر امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه خوشبختانه افزایش بارندگی‌ها در اوایل سال تا حدودی به عشایر استان کمک کرد اگر چه وقوع چندین سیل نیز باعث خساراتی به عشایر ییلاق ‌نشین شد، گفت: وقوع سیل در شهرستان‌هایی نظیر مهدیشهر، شاهرود، دامغان و میامی باعث شد که راه‌های ایل‌رو که مرمت شده بودند دوباره به فاصله‌ چند روز نیازمند مرمت مجدد شوند و همین‌ها هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کرد بطوریکه 300 کیلومتر راه ایل ‌رو در شهرستان مهدیشهر در فاصله‌ سه روز دو بار مرمت شد.

جدیدی با بیان این مطلب که مشکل جدی عشایر هم ‌اکنون به زمان برگشت موکول شده و از این‌ رو باید از همین امروز برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کرد البته برای برطرف کردن این مشکلات نیازمند کمک از منابع ملی هستیم، افزود: هم‌اکنون بسیاری از چشمه‌ها و چاه‌های عشایر خشک شده و از طریق آبرسانی با تانکر به یاری عشایر استان شتافته‌ایم.

وی از توزیع شماری تانکر آب در میان عشایر طرود و بیارجمند خبر داد و گفت: برطرف کردن مشکل همه‌ عشایر در این بخش نیز نیازمند حمایت مسئولان کشوری است و با توجه به خسارت‌های وارده به عشایر استان در سال جاری انتظار می‌رود مسئولان کشوری نگاهی ویژه به عشایر این استان داشته باشند.

مدیر امور عشایری استان سمنان بازدید مسئولان کشوری از عشایر جنوب این استان را خواستار شد و افزود: بازدید مسئولان از مناطق عشایری استان خصوصا عشایر مستقر در بیارجمند، خارتوران، رشم، دامغان جنوب سمنان و گرمسار می‌تواند عمق مشکلات این عشایر و شرایط سخت و بحرانی آنها را بیش از پیش نمایان کند.

اجرای سامانه های نوین آبیاری در 13 درصد از زمین های کشاورزی استان سمنان

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز از اجرای سامانه های نوین آبیاری در 13 درصد از زمین های کشاورزی این استان خبر داد و افزود: میانگین کشوری این طرح در استانهای کشور 9 درصد است.

خدابخش عرب با اشاره به اینکه دو هزار و 300 کیلومتر از شش هزار کیلو متر انهار سنتی کشاورزی این استان بهسازی و پوشش داده شده، گفت: به منظور مدیریت نگهداری آب در استان سمنان دو هزار و 500 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب کشاورزی ایجاد شده است.

وی تغییر نوع و الگوی کشت از ارقام آب بر محصولات راهبردی متناسب با اقلیم استان سمنان را از راهکارهای موفق در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و افزود: کشت گندم بدون کاهش عملکرد در پنج سال آینده از 31 هزار هکتار به 27 هزار هکتار و میزان تولید از 105 هزار تن در هکتار به 140 هزار تن در هکتار می رسد.

150 میلیون متر مکعب کسری مخزن در سفره های آب زیر زمینی استان سمنان

معاون شرکت آب منطقه ای سمنان نیز با بیان اینکه 107 میلیمتر از 120 میلیمتر بارندگی استان تبخیر می شود، افزود: در حال حاضر 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن در سفره های آب زیر زمینی را در استان داریم.

ریاضی با تشریح اقدامات و طرح های این شرکت برای تعدیل اثرات منفی خشکسالی در بخش کشاورزی، گفت: طرح تعادل بخشی منابع آبی و مصارف در قالب 10 پروژه از هفت سال پیش در استان انجام شده است.

وی احداث حوزه تغذیه مصنوعی، کنترل و مهار آبهای سطحی و اقدامات مدیریت مصرف آب و طرحهای سازه ای و عمرانی برای تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی در کنار ساماندهی برداشت چاه های مجاز و حذف چاه های غیرمجاز از جمله این اقدمات برشمرد.

52 هسته علمی همیاری کشاورزان در روستاهای استان سمنان تشکیل شده است

رییس سازمان بسیج مهندسین استان سمنان نیز از سازماندهی سه هزار نیروی بسیجی دانش آموز، دانشجو و متخصص کشاورزی برای اجرای طرح 100 پایگاه همیار کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: برای محرومیت زدایی و کمک به کشاورزان در روستاها امسال 400 نفر بهره بردار و فعال بخش کشاورزی تحت پوشش برنامه های تخصصی و آموزش های مستمر بسیج مهندسان کشاورزی قرار می گیرند.

دهرویه به تشکیل 52 هسته علمی همیاری کشاورزان در روستاهای استان سمنان اشاره کرد و افزود: هم اکنون 520 نفر در قالب این هسته ها در بازه های زمانی 10 روزه با استقرار در روستاهای هدف، ساماندهی و آموزش کشاورزان و خانواده های آنان را بر عهده دارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها