هشدار محیط زیست

خزر را به سمنان نبرید!

معاون دریایی سازمان محیط زیست اظهارات قائم مقام وزارت نیرو مبنی بر تأیید محیط زیست برای اجرای انتقال آب از خزر به سمنان را تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۲۶۴۸۵
خزر را به سمنان نبرید!

دکتر محمد رضا کرباسی در واکنش به اظهارات قائم مقام وزارت نیرو گفت: سازمان محیط زیست بارها مخالفت خود را با طرح انتقال آب از خزر به سمنان به دلیل آسیبهای زیست محیطی که این اقدام برای اکوسیستم خزر دارد عنوان کرده و به هیچ عنوان تأییدیه ای برای اجرای هیچیک از روش های اجرای این طرح صادر نکرده است.

وی با بیان اینکه اسراف و هدر دادن منابع آب برای کشور اسلامی ایران که از مناطق خشک کره زمین است  غیر قابل توجیه است اظهار داشت: وزارت نیرو با سرمایه سه میلیارد دلاری که برای این طرح هزینه می کند می تواند از هدر رفت میلیونها متر مکعب آب در بخش کشاورزی با سرمایه گذاری در پروژه آبیاری تحت فشار جلوگیری کند.

کرباسی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری در کشور هم اکنون کمتر از 30 درصد است تصریح کرد : با سرمایه گذاری در این بخش سالانه می توان بیش از 250 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی کرد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به آسیبهای زیست محیطی که این انتقال آب برای محیط زیست خزر به بار می آورد گفت: در صورت استفاده از آب شیرین‌کن‌ها میزان نمک دریای خزر در طول یکسال 32 میلیون تن افزوده می شود، که این میزان شوری برای اکوسیستم خزر فاجعه زیست محیطی به بار می آورد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست پیش از این گفته بود، بر اساس توافق جدید با با وزارت نیرو و با توجه به اینکه استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در دریای خزر موجب افزایش غلظت نمک در این دریاچه به میزان 32.5 میلیون تن در سال می شود، قرار شده است  تا زمانیکه دستورالعمل های علمی برای این اقدام مصوب نشود، ساخت آب شیرین‌کن‌ها متوقف شود.

هم اکنون میزان شوری دریای خزر 13 گرم نمک به ازای هر لیتر است و از آنجایی که قرار است 250 میلیون متر مکعب آب در سال از این دریاچه به سمنان منتقل شود، لذا با توجه به اینکه به ازای شیرین کردن هر لیتر آب 13 گرم نمک به دریاچه بازگردانده می شود، در طول سال و برای 250 میلیون متر مکعب میزان نمک چیزی حدود 32.5 میلیون تن خواهد شد که برای اکوسیستم خزر چنین شوری فاجعه به بار می آورد.

این در حالیست که قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام شده است، گفت: انتقال 200 میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب و صنعت در این طرح مدنظر قرار دارد.

ستار محمودی با بیان اینکه به صورت کلی موضوع انتقال آب بین حوضه ها در تمام دنیا انجام می شود افزود: هم اکنون فاز اول مطالعاتی طرح برای تایید در اختیار شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار گرفته است.

وی با تاکید بر وجود مباحث زیست محیطی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران تصریح کرد: ابتدا باید آب دریا شیرین و سپس منتقل شود و این روش اجرای طرح هم اکنون مورد تایید سازمان محیط زیست نیز است. ( مهر )

newsQrCode
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یك كارشناس اكوسیستم
Switzerland
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
۰
۰
تنها راه نجات كشور از خشكسالی ، انتقال آبهای آزاد به داخل كشور است

نیازمندی ها