هافینگتون پست منتشر کرد

۱۵ رقم شوک آور درباره داعش

عراق این روزها شاهد تحولاتی بس مهم است که محور آن را تکمیل روند سیاسی این کشور تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۷۰۵۰۹۱
راهکار نهایی عراق چیست؟

سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی فراکسیون همپیمانی ملی برگرفته از جریان‌های شیعه، العبادی را به عنوان مسئول تشکیل کابینه و تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کردند و فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز بر این امر مهر تأیید زد. در این میان برخی اختلافات میان جریان‌های سیاسی بر سر نحوه و شخص معرفی شده برای سمت نخست‌وزیری ایجاد شد که از آن جمله مخالفت ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی نخست‌وزیر کنونی عراق بود که تشکیل دولت را حق خود می‌دانستند.

فضای سیاسی عراق در حالی نمایانگر چالش​ها و نابسامانی‌های احتمالی است که عراق از چند محور با چالش​های قابل تأملی مواجه است. مهمترین مسئله استمرار جنایات گروهک تروریستی داعش است که با همکاری بعثی‌ها روزهای خونینی را در عراق رقم زده‌اند که اکنون محور آن را منطقه سنجار و کشتار مسیحیان و ایزدیان تشکیل می‌دهد.

نکته بسیار مهم آن است که این جنایات پای اسلام نوشته شده که تخریب چهره مسلمانان در جهان اسلام است لذا مقابله با آن امری ضروری است تا ترفند دشمنان برای تخریب چهره اسلام ناکام بماند.

دومین نکته مهم در تحولات عراق دخالت‌های گسترده کشورهای غربی است.اکنون غرب با محور آمریکا و انگلیس در حوزه سیاسی و نظامی در پی دخالت در عراق هستند. آنها با موضع‌گیری جناحی میان گروه‌های سیاسی عراق و نیز اقدامات هدفمند در قبال داعش ـ زمانی که کشتار شیعیان و اهل سنت است سکوت و در برابر کشتار مسیحیان با رایزنی‌ها موضع تهاجمی می‌گیرند- سعی در ایجاد شکاف و گسست در عراق هستند.

طرح آمریکا چنان است که عراق در حوزه سیاسی و نظامی تضعیف و در نهایت وابسته به آمریکا و انگلیس گردد. به عبارتی آنها برآنند با کمترین هزینه سلطه بر عراق را محقق سازند. حال این سئوال مطرح است که راهکار عراق برای مقابله با این تهدیدات که امنیت و یکپارچگی آن را تهدید می‌کند چیست و چه راهکاری برای مقابله با آن وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش در چند محور قابل توجه است. نخست آنکه همه مطالبات و خواسته‌های سیاسی باید براساس قانون اساسی صورت گیرد و از آوردن مطالبات به کف خیابان‌ها خودداری شود چرا که رویکرد به تقابل‌های خیابانی همان اصلی است که آمریکا و داعش به دنبال آن هستند.

دوم آنکه شیعیان عراق باید همچون گذشته وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده و از گرفتار شدن در بازی تفرقه و جدایی خودداری کنند دشمنان برآنند تا اتحاد سنتی شیعیان را هدف قرار داده تا با این حربه در ساختار سیاسی و اجتماعی عراق نفوذ کرده و مانع از حضور فعال آنان در عرصه‌های مختلف گردند.

سوم آنکه عراق به صورت یکپارچه باید در برقراری امنیت و ثبات سیاسی گام بردارد و دیدگاه‌های ملی‌گرایانه به جای نگاه فردی، قومی و جناحی حاکم باشد تا ضمن مبارزه فراگیر با داعش و تحرکات غرب ثبات سیاسی در کشور حاکم و مطالبات مردم برای رسیدن به پیشرفت و توسعه اجرایی گردد.

قاسl غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها