وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام هایی انتخاب « حیدر العبادی« را به عنوان نخست وزیر جدید عراق، به وی ، مرجعیت، مردم و گروه های سیاسی عراق تبریک گفته اند.
کد خبر: ۷۰۴۹۳۹
معنای تبریک ایران به نخست وزیر جدید عراق

به گزارش شبکه خبری «العربیه»، عربستان ، ترکیه و امریکا نیز از انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق استقبال کرده اند، موضوعی که برخی کارشناسان آن را به معنای درک کشورهای منطقه و جهان از خطر تهدید تروریستی عراق برای این کشور و تمام منطقه و اجماعی بین المللی برای لزوم عبور این کشور از بحران جاری تلقی می کنند.

تبریک ایران به العبادی

وزارت امور خارجه عصر امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران موفقیتهای بدست آمده در تحقق انتخاب روسای سه گانه عراق و طی شدن روند تکمیل مراحل تشکیل دولت جدید بر اساس زمانبندی پیش بینی شده در قانون اساسی این کشور را به مردم , حکومت و مرجعیت عراق تبریک می گوید .

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در این بیانیه افزوده شده است: جمهوری اسلامی ایران از مجموعه گام های برداشته شده در مسیر تکمیل روند سیاسی در عراق و برگزاری موفق سومین دوره انتخابات پارلمانی این کشور حمایت می کند.

بیانیه می افزاید: اصول و مبانی مورد توجه و تاکید جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق از ابتدا بر مولفه های قانون اساسی و قانون انتخابات , رهنمودهای مرجعیت عالی و توافق در هم پیمانی ملی مبتنی بوده است .

در بیانیه وزارت امورخارجه تصریح شده است: بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران از تعیین هرچه سریعتر اعضای کابینه توسط نخست وزیر و طی شدن مراحل اخذ رای اعتماد در مجلس ملی عراق حمایت می کند.

شورای عالی امنیت ملی از روند قانونی عراق حمایت کرد

همچنین علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت می کند.

شمخانی روز سه شنبه در همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگی های خارجی جمهوری اسلایم ایران درباره تحولات سیاسی اخیر عراق، انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر به وی، مرجعیت ، مردم و گروه های سیاسی عراق تبریک گفت.

وی افزود: چارچوب های قانونی پیش بینی شده در قانون اساسی عراق به عنوان میثاق ملی مبنای انتخاب نخست وزیر توسط فراکسیون اکثریت در پارلمان ملی عراق است.

شمخانی با دعوت از همه گروه ها و ائتلاف های عراق به اتحاد و رعایت چارچوب های وحدت ملی به منظور حفظ منافع ملی و در نظر گرفتن حاکمیت قانون، توجه به شرایط حساس کشور عراق به منظور مقابله با تهدیدات خارجی را خواستار شد.

ولایتی: ایران حامی هر تصمیمی از سوی مردم عراق است

علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از برقراری دموکراسی در عراق خرسند بوده و از هر تصمیمی که ملت عراق برای اداره کشورشان بگیرند، پشتیبانی خواهند کرد.

علی اکبر ولایتی پس از دیدار با نخبگان، نمایندگان و اصحاب رسانه سوری که عصر امروز (سه شنبه) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت در جمع خبرنگاران، در رابطه با مواضع ایران در قبال انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق گفت: آن چه که مردم عراق تصمیم می‌گیرند و آن چه که در مجلس این کشور تصویب می‌شود مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

او ادامه داد: تعیین رییس‌جمهور، رییس مجلس و نخست‌وزیر عراق از وظایف مردم این کشور بوده و جمهوری اسلامی ایران حامی هر تصمیمی است که مردم عراق آن را گرفته باشند و ما هم امیدوار هستیم که تمام تدابیر به سمتی پیش برود که همه چیز بر اساس دموکراسی باشد زیرا این دموکراسی حاصل خون شهدای ملت این کشور بوده و از طریق برقراری چنین حکومتی بتوانند آن را محفوظ بدارند .

ولایتی تصریح کرد: ما هم خوشحال هستیم این دموکراسی در عراق پایدار مانده و مردم این کشور مجال این را دارند که بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کرده و همین نمایندگان هستند که رییس مجلس، رییس‌جمهور و نخست وزیر را انتخاب می‌کنند. بنابراین هر تصمیمی که ملت عراق بگیرند مورد تأیید ما نیز هست.

واکنش نوری المالکی به ماموریت العبادی

این در حالی است که نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون در سخنرانی تلویزیونی خود با بیان اینکه مکلف کردن حیدر العبادی به تشکیل دولت جدید نقض هولناک قانون اساسی است، گفت: من اسناد و مدارک معتبری در اختیار دارم که نشان می دهد ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

از سوی دیگر، العبادی گفت: مالکی شریک اصلی در روند سیاسی عراق باقی خواهد ماند.

ضرورت توجه به مصلحت عراق به جای اشخاص

این سوال مطرح شده است که در وضعیت فعلی عراق و تنش بر سر حق تشکیل دولت جدید عراق، معنای تبریک مقام های ایرانی به حیدر العبادی چیست؟

در پاسخ باید گفت: با وجود آنکه نوری المالکی می گوید ائتلاف دولت قانون برنده اکثریت نسبی آرای مردم عراق در انتخابات پارلمانی است و او قانونا باید مامور تشکیل کابینه جدید عراق باشد، اما این برداشت او مورد قبول سایر بازیگران سیاسی عراق از جمله ائتلاف ملی نیست زیرا این ائتلاف تاکید دارد که کرسی های آن بیش از ائتلاف دولت قانون است و این ائتلاف، بخشی از ائتلاف ملی را تشکیل می دهد.

در چنین شرایطی، توجه به چند نکته در درک پیام جمهوری اسلامی ایران ضروری به نظر می رسد.

در واقع پیام ایران در تبریک گویی به العبادی به معنای تقابل با نوری المالکی و ائتلاف وی نیست، اما در شرایطی که تهدید گروه تروریستی داعش به عنوان اولویت اول امنیتی عراق مطرح می شود باید گفت مصلحت عراق بر حق هر شخص یا جریانی مقدم است.

داعش در حال حاضر تمامیت ارضی و امنیت عمومی عراق به عنوان همسایه مهم ایران را به چالش جدی کشیده است و این امر ایجاب می کند که جریان ها، گروه ها و طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی عراق صرف نظر از جناح بندی های سیاسی و مذهبی، اتحاد و دوشادوشی را سرلوحه کار خود برای تقابل با تهدید بزرگ عراق و منطقه قرار دهند. و لازمه این اقدام، ترجیح دادن این یکپارچگی بر هر مصلحت شخصی و جریانی دیگری است.

این نکته ای است که آیت الله سیستانی مرجع شیعیان عراق نیز از زبان شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده وی و خطیب جمعه کربلای معلا بارها و هر بار با صراحت بیشتر از پیش بر آن تاکید و اشخاص را به در نظر گرفتن مصالح کلی کشور در مقابله با تهدید اصلی توصیه کرده است.

تردیدی نیست که این توحش ویرانگر داعشی، شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی، عرب و عجم نمی شناسد و به هیچ قاعده اخلاقی و انسانی پایبند نیست. لذا در چنین شرایطی تمسک به توافق فراگیر و وحدت ملی تکلیف بزرگ زمامداران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بهروز
United States
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
۰
۰
تفسیر جمهوری إسلامی ایران كاملا منطقی است
مرتضی 64
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
۰
۰
مطمئنا نوری مالكی با ایران رابطه ی نزدیكتر از این نخست وزیر داشته است.اما مالكی آنقدر دررابطه با داعش بی خردی و كم تجربگی نشان داده كه ایران حاضر است فقط یك ناجی برای ملت عراق پیدا شود ولو اینكه رابطه ازگذشته سردتر شود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها