نوری المالکی نخست وزیر عراق در حالی مامور شدن حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید این کشور را «نقض هولناک قانون اساسی» دانست که العبادی گفت مالکی شریک اصلی در روند سیاسی عراق باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۷۰۴۸۲۱
مالکی از«نقض هولناک قانون» می گوید، زیباری از کودتا

به گزارش پایگاه سومریه نیوز عراق، نوری مالکی، نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون در سخنرانی تلویزیونی خود با بیان اینکه مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید نقض هولناک قانون اساسی است، گفت: من اسناد و مدارک معتبری در اختیار دارم که نشان می‌دهد ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

وی گفت: تمامی اسناد و مدارک موجود از جمله تعداد رای‌ها و کرسی‌ها به نفع ماست. دولت قانون در واقع 103 کرسی و بیش از سه میلیون رای در اختیار دارد.

مالکی خاطرنشان کرد: تصمیمات دادگاه عالی فدرال روشن و آشکار بود و آنچه اتفاق افتاد نقض هولناک قانون اساسی بود.

زیباری : ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نتوانست اکثریت را در پارلمان به دست آورد و ائتلاف اتحاد ملی که توانست اکثریت را به دست آورد نامزد خود را برای تصدی پست نخست وزیری انتخاب کرد.

مالکی همچنین از موضع آمریکا نسبت به مکلف کردن حیدر عبادی به تشکیل دولت جدید، انتقاد کرد و گفت: حمایت واشنگتن نقض قانون اساسی است.

پیشتر جو بایدن، معاون باراک اوباما‌ رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق، اقدام وی را در مکلف کردن حیدر العبادی به تشکیل دولت جدید ستود و بر تمایل اوباما بر تقویت همکاری با دولت جدید عراق تاکید کرد.

در همین راستا عواطف نعمه، نماینده ائتلاف دولت قانون فواد معصوم را به رهبری کردن «توطئه‌ای آشکار» متهم کرد.

وی گفت: ما به خاطر این اقدام رئیس جمهور به دادگاه عالی فدرال شکایت خواهیم کرد چرا که ما بزرگترین فراکسیون هستیم.

نعمه خاطرنشان کرد: ما خواهان سرعت بخشیدن به تشکیل دولت بودیم و علیه گروه داعش با نیروهای مسلح همکاری کردیم. ما نیاز شدیدی به یکپارچگی داریم اما اولویت‌ ما در اختیار داشتن سمت نخست وزیری است.

زیباری از احتمال توسل مالکی به خشونت گفت

هوشیار زیباری، وزیر خارجه برکنار شده دولت مالکی در مصاحبه با شبکه الحرة اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که نوری مالکی، نخست وزیر کنونی عراق که دوران ریاستش پایان یافته در اعتراض به مکلف کردن حیدر العبادی، برای تشکیل دولت جدید از طریق ارتش و نیروهای امنیتی متوسل به خشونت شود و این احتمال یک فاجعه و کودتا خواهد بود.

وی افزود: مالکی اعتماد نزدیکترین همپمانان و دوستان خود در داخل و همچنین اطمینان دیگر طرف‌های خارجی از جمله آمریکا، ایران، سازمان ملل و مرجعیت شیعه را از دست داده است.

زیباری با بیان اینکه نقض قانون اساسی درخصوص تعیین حیدرالعبادی برای تشکیل دولت رخ نداده است، گفت: ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نتوانست اکثریت را در پارلمان به دست آورد و ائتلاف اتحاد ملی که توانست اکثریت را به دست آورد نامزد خود را برای تصدی پست نخست وزیری انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه دولت جدید در مقابل ماموریت‌های دشوار و چالش‌های بسیاری قرار دارد، افزود: اگر مالکی دولت را به چالش بکشد و اجازه ندهد دیگران کشور را اداره کنند، کودتایی رخ خواهد داد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها