لقب بازیگر مولف برازنده پریوش نظریه است. بازیگری که سال ها در سطح اول بازیگری و سایرهنرها فعالیت می کند و آثار درجه یکی خلق کرده است .ساخت فیلم کوتاه ، برگزاری نمایشگاه عروسکی ، کارگردانی تئاتر عروسکی و عضویت در هیات های مختلف داوری و انتخاب جشنواره های مهم از جمله فعالیت های هنری نظریه محسوب می شود . بازیگری که به خاطر همکاری با کارگردان هایی مثل بهمن فرمان آرا ، احمد رضا درویش ، مجید مجیدی و ایرج کریمی کارنامه پرباری را برای خودش رقم زده است . نظریه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم ˝پدر˝ را به دست آورده است .نظریه با بازی در نقش زنی میانسال به عنوان شخصیت محوری سریال ˝مدینه˝ بازی قابل تحسینی از خود ارائه می کند .با نظریه در باره این حضور و ویژگی های نقش ˝مدینه˝ گفت وگویی انجام داده ایم.
بر اساس چه شرایطی در اولین کارمناسبتی کارنامه کاریتان بازی کردید؟
نقش ، نقش خوب و کاملی بود و نویسنده و کارگردان درجه یک و توانایی پشت ساخت "مدینه" حضور داشتند. آدم هایی که کارشان را بلد بودند و می دانستند باید چه کاری را بسازند .پس زمینه کاری سیروس مقدم واقعا درخشان است واغلب کارهای ماندگار و درخشان تلویزیون را سیروس مقدم در این سال های اخیر ساخته است.
آیا با فیلم نامه کاملی در ابتدا روبه رو بودید ؟
نه ، در حدود شش قسمت متن نوشته سریال در شروع آماده بود و از سبک نوشتار و فضای فیلم نامه خوشم آمد.
به نظر شما نوع نگاهی که در شخصیت پردازی زنان در سریال "مدینه" انجام شده چقدر می تواند برخلاف تصویر رایج و کلیشه ای در سریال های تلویزیونی باشد ؟
مسائلی وجود دارند که باعث پررنگ شدن کلیشه ها می شوند . زنی که قرار است در سریال های تلویزیونی نشان داده شود،طبق یک قانون نانوشته باید حتما چادری باشد .طبق همین قانون نانوشته همه شخصیت های زنان تلویزیونی باید یک شکل باشند و اگر زنی لباس رنگی بر تن داشته باشد نقش منفی کار است . کل بازیگران زن سینما و تلویزیون بازیشان محدود به یک قاب از چهره شان و دو مچ دست شده است !. البته هیچ مخالفتی با چادر ندارم .اما نگاه کلیشه ای ارزش های چادر را کم رنگ می کند.ممکن است زنی در یک قصه آدم خوب و مثبتی باشد و پوشش او هم چادر نباشد . باید این دیدگاه ها را وارد ساختارسریال ها کرد .
برای مخاطبی که زنان را با انواع و اقسام پوشش های مختلف در جامعه می بیند این نوع برخورد دوگانگی به وجود می آورد؟
بله ، تماشاگر با این پرسش در ذهنش روبه رو می شود که آیا یک زن با مانتو و روسری نمی تواند آدم خوب و متعهدی باشد؟
شما با این محدویت ها در ایفای نقشتان چگونه کنار آمدید؟
چاره ای نیست . باید من بازیگر در میان پیشنهادات کار بهتر را قبول می کنم. در گذشته کارهای خوب سینما بیشتر بود وبیشتر در سینما فعالیت می کردم . الان وضعیت تغییر پیدا کرده است و کیفیت برخی از فیلم های سینمایی از کارهای تلویزیونی پائین تر است . به همین دلیل من بازیگر به سمتی می روم که کار بهتری را بازی کنم .
آیا مدینه را می توانیم زنی معتقد و مومن بدانیم؟
مدینه زنی اخلاق گرا است و اخلاق گرایی اش باعث می شود که هر چیزی را با دید انسانی نگاه کند .
آیا این اخلاق گرایی با اصول گرایی تفاوت دارد؟
می تواند در هم آمیخته شود وبرای یک انسان فرهیخته اخلاق گرایی اش مهم است و تعهد به مسائلی دارد که برای خیلی ها عادی و معمولی به نظر می رسد . باید به سمت انجام خیلی از مسائل رفت که قبلش تجزیه و تحلیل کنیم که آیا این کار از نظر انسانی درست است. این رویه را هر آدمی با هر مسلک و دینی می تواند انجام بدهد. در تمام ادیان اخلاق گرایی در راس امورات قرار دارد .
آیا اخلاق گرایی مدینه در جامعه ای که به اخلاق چندان بهایی داده نمی شود باعث تنش او با جامعه نمی شود؟
بله ، در سریال دقیقا چنین اتفاقی رخ می دهد و مدینه بر سر پایبندی به یک سری از اصول است که با اطرافیانش دچار درگیری می شود و خیلی طبیعی است که آدم های دیگرنیز باید به این اصول و اخلاق پایبند و مقید باشند . آدم ها در شرایط سخت و دشوار واکنش های متفاوتی بروز می دهند و اخلاق گرایی را فراموش می کنند . برای مدینه اصول اخلاقی ثابت و بدون تغییر و تفسیر است .
مدینه در شرایط سختی که دچارش می شود چه تغییر و تحولاتی پیدا می کند؟
تغییراتی که برای خیلی از آدم های دیگر می تواند رخ بدهد . سعید نعمت الله با هوشمندی حین نوشتن فیلم نامه به سمت قهرمان سازی نرفته است . بلکه آدمی را ترسیم کرده که شامل تمام نقاط ضعف و قوت انسانی است و تلاش می کند نقاط قوتش را پر رنگ تر کند .
آیا مدینه شخصیت خاکستری دارد ؟
مدینه دارای ویژگی های شخصیتی است که جاهایی بر اثر مصائب زندگی به اصطلاح کم می آورد و شاید اشتباهاتی هم مرتکب بشود .
در جاهایی با نسل جوان تر مثل هانیه و بهمن دچار اختلاف عقیده می شود؟
ریشه اصلی این اختلافات به دلیل فاصله سنی آنها است . مدینه در ارتباط با جوان ها دچار تنش حاد و جدی نمی شود . باید در نظر داشت دیدگاه های اخلاقی نسل جوان دارای تغییراتی نسبت به گذشته شده است و جامعه در این تغییرات بی تقصیر نیست و بی هویتی بین نسل جوان زیاد شده است .
آیا مدینه به لحاظ سطح تحصیلات زن تحصیل کرده ای است ؟
مدینه تحصیلات بالایی دارد اما در سریال بر روی آن تاکیدی نمی شود . مدینه زن روشنفکری است که برای رسیدن به خواسته اش همت عالی دارد و برای رسیدن به آن تلاش می کند .
جنس روشنفکریش با جنس روشنفکرهایی که در سینما وجود دارد خیلی تفاوت دارد؟
بله ، به شدت متفاوت است و حتی با برخی از معیارهای روشنفکری در جامعه هم تفاوت دارد. روشنفکریش جنبه اعتقادی و دلی دارد . نمونه ای از زنان ایرانی است که روشن و شفاف فکر می کنند . بنابراین مدینه تلاش می کند درست عمل کند و اهل پز روشنفکری و توجه به ارائه تیپ های روشنفکری نیست . برای خیلی از مردان هضم این موضوع که زنی بتواند مستقل زندگی کند دشوار و سخت است. متاسفانه این دیدگاه در جامعه خیلی زیاد وجود دارد و بیشتر مردان اعتقادی به مدیریت خانم ها در صحنه خانه و اجتماع ندارند. زنانی هم وجود دارند که بدون حمایت شاید نتوانند زندگی و اموراتشان را پیش ببرند . ممکن است مردی هم چنین خصلتی داشته باشد و این تعریف تنها شامل زنان نمی شود . (هنر آنلاین)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد