وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق تحقیقات انجام شده یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضای خانواده‌ کنیم حدوداً بین 5 و نیم الی 6 میلیون نفر به طور ‏مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند، که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است، همچنین با توجه به 63 درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقریبا حدود یک میلیون و چهار صد هزار فرزند در خانواده‌های پر خطر زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۷۸۶۰
یک میلیون و 400 هزار کودک در خانواده های پرخطر زندگی می کنند

جام جم سرا:دکتر رحمانی‌فضلی در این دیدار که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و با حضور مدیران و مسولان این ستاد برگزار شد، گفت: مسئله مبارزه با مواد مخدر در ایران به واسطه همسایگی با کشور افغانستان متفاوت‌تر از سایر کشورهاست، چرا که 90 درصد تریاک دنیا در آن کشور تولید می‌شود.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر این تعداد معتاد را ضرب در تعداد اعضای خانواده‌ کنیم حدوداً بین 5 و نیم الی 6 میلیون نفر به طور ‏مستقیم با مواد مخدر درگیری دارند، که این رقمی قابل توجه و نیازمند بسیج عمومی برای حل این مسئله است، همچنین با توجه به 63 درصد تاهل معتادان، و داشتن دو فرزند در هر کدام از آنان، تقریبا حدود یک میلیون و چهار صد هزار فرزند در خانواده‌های پر خطر زندگی می‌کنند.

دبیرکل ستاد با اشاره به اعتیاد زنان بیان کرد: در طول چهارسال گذشته اعتیاد زنان از 5.2 درصد (پنج و دو دهم) به 9.3 درصد (نه و سه دهم) افزایش یافته است این موضوع با توجه به نقش زنان در اجتماع، خانواده، تربیت فرزندان نگران‌کننده است.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: طبق آمار قوه قضاییه، 65 درصد از زندانیان کشور مستقیم و غیر مستقیم به دلیل ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها محبوسند، همچنین علت 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها، اعتیاد است.

وی افزود: در این راستا ستاد توجه به حوزه‌های پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را با توجه به رویکرد اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است، ما معتقدیم اگر مردم و جامعه در سه حوزه درمان، پیشگیری و صیانت حساس نشوند و مشارکت نکنند موفق نخواهیم شد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در حوزه درمان، بخش خصوصی و NGO ها فعال شدند و در سال گذشته سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص 53 درصد رشد داشتند، به گونه‌ای که اکنون 86 درصد درمان توسط درمانگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: پیشگیری از اعتیاد، از حوزه‌های مهم در مبارزه با مواد مخدر است که تاکنون در این حوزه، جلسات مختلفی را با روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، اهالی رسانه، خانه خیرین ایران، مددکاران تشکیل داده و موافقتنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم و قصد داریم با همراهی رسانه‌ها سطح آگاهی‌های عمومی مردم در حوزه مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهیم، چرا که هر کس با کسب آگاهی می‌تواند امر پیشگیری را در درون خانواده خود نهادینه کند و از اعتیاد چندین نفر جلوگیری کند.

وی بیان کرد: در بخش مقابله، برای کنترل مرزها توفیقات خوبی حاصل شده که تا پایان تابستان امسال، مرزهای شرقی تحت کنترل کامل در می‌آید، تا کنون نیز با نصب دوربین و احداث برجک و کشیدن دیوار بتنی و سیم خاردار در مرزها توانسته‌ایم بخش اعظمی از مرزها را کنترل کنیم به گونه‌ای که ترانزیت مواد مخدر از خشکی به آب‌های آزاد تغییر یافته است.

رحمانی‌فضلی افزود: باید تلاش کرد کشفیات مواد مخدر را به منطقه مرزی برسانیم در سال گذشته نیز بیش از 70 درصد درگیری‌ها با قاچاقچیان در مناطق مرزی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه صیانت تاکنون 22 هزار نفر از معتادان به مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند،‌ همچنین 750 هزار نفر در مراکز مجاز درمان اعتیاد (ماده 15 همان قانون) درمان شده‌ و به بهبودی رسیده‌اند، البته در در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند و مابقی به اعتیاد بازمی‌گردند. بنابراین باید کاری کرد که ماندگاری آنان در بهبودی بیشتر شود.

وی جامعه‌پذیر کردن بهبودیافتگان و تامین معیشت و زندگی این افراد را دو عامل دخیل در ماندگاری آنان برشمرد و گفت: در حوزه صیانت، با کمیته امداد، وزارت کار و تعاون و بسیج موافقتنامه‌ امضا کردیم و قصد داریم حرفه‌آموزی را برای آنان ایجاد کنیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان ساخت: آنچه که کمک می‌کند ما در مبارزه با مواد مخدر موفق شویم، این است که جامعه بسیج شود و مردم با آگاهی خودشان، کنترل ‌کننده اعتیاد باشند.

وی در پایان خواستار بررسی خلاهای احتمالی در قانون و اصلاحات آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

مفاسد اجتماعی ناشی از مواد مخدر به مراتب بدتر از مصرف آن است

همچنین آ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با اشاره به سابقه مصرف مواد مخدر در تاریخ بشریت، گفت: سیر تحول در تولید و مصرف مواد مخدر و تنوع این مواد، ضرورت برنامه‌ریزی و مقابله جدّی‌تر با این مواد خانمان‌سوز را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تولید مواد مخدر صنعتی را بلای جان خانواده‌ها در شرایط فعلی دانست و گفت: مفاسد اجتماعی حاصل از مواد مخدّر، به مراتب بدتر از مصرف آن است که گاهی خانواده‌ها و افراد، ناخودآگاه در دام عنکبوتی مافیای مواد مخدر می‌افتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار که در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار ‌شد، با تشریح مباحث مربوط به مصرف دخانیات و مواد مخدر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: این موضوع، یک معضل چند بعدی است که بسیاری از خانواده‌ها و به طور کلی جامعه و نظام گرفتار مصائب آن هستند.

وی برخی سوداگران مواد مخدر را فریب خورده و محصول فقر فرهنگی و اقتصادی و معتادان را بیماران گرفتار ذکر کرد و گفت: در وهله اول باید با دید اصلاحی و پیشگیری و درمان به مبتلایان مواد مخدر نگاه کرد و دیدگاه ارشادی داشت.

وی با ذکر سوابق بحث مواد مخدّر در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متخصصین و جامعه‌شناسان در جلسات مجمع بودند و به بخش‌هایی از مصوبات مجمع رسیدیم که با توجه به تنوع مواد مخدر، نیاز به تجدیدنظر و توجه به شرایط روز دارد.

هاشمی رفسنجانی شهادت جوانان ایرانی را نشانه‌ای از مظلومیت و عزم ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: باید از کسانی که مخلصانه و با عشق برای رفع این مشکل کار می‌کنند، تشکر کرد.

وی افزایش زندانیان را از دیگر اثرات مواد مخدر در جامعه خواند و گفت: این افزایش، کیفیت اداره زندان‌ها را کاهش می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گسترش امکانات فرهنگی، تربیتی یکی از راه‌های مبارزه با مواد مخدر است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که افراد معتاد فریب‌خورده پس از درمان و ترک مواد بتوانند به آغوش خانواده‌ها و جامعه برگردند و زمینه‌های اشتغال و جذب آنان نیز فراهم شود.

هاشمی رفسنجانی اسلام را دینی برتر برای زندگی انسان‌ها در دنیا و سعادت در آخرت خواند و گفت: از حرف‌های شعاری بپرهیزید و محققانه بحث کنید که چگونه می‌توان ریشه این معضل را بخشکانیم یا ضعیف کنیم که عواقب سوء و خانمان‌سوز آن، ابعاد مختلفی از زندگی مردم را گرفته است.

وی بی‌آبرویی حاصل از مصرف مواد مخدر را برای هر انسانی در خانواده و خانواده‌ها، محل کار و جامعه بسیار غم‌انگیز خواند وگفت: گاهی حتی در خارج از کشور نیز توسط افرادی که به هر دلیل در دام باندهای مخوف قاچاق مواد مخدر گرفتار و زندانی شده‌اند، با آبرو و اعتبار ایران بازی می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به شعارهای اشغالگران افغانستان برای مقابله با کشت مواد مخدر اشاره کرد وگفت: نه تنها نتوانستند سطح زیر کشت خشخاش را کم کنند، بلکه کشت این مواد افیونی افزایش یافت و اکنون قاچاق مواد مخدر به منبع درآمد گروه‌های تروریسم تبدیل شده است.

هاشمی رفسنجانی، مظلومیت مردم افغانستان را واقعی توصیف کرد و گفت: علاوه بر اشغالگران شرقی و غربی خارجی، گرفتار جنگ‌های داخلی شده‌اند و هم اکنون نیز گرفتار مافیای مواد مخدر هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ظرفیت کشت مواد مخدر در افغانستان، این کشور را خاستگاه گروه‌های تروریستی کرده است.

وی اقدامات ضدانسانی گروهک‌های تروریسم را که بعضاً به نام دین اسلام انجام می‌شود، باعث بی‌آبرویی اسلام و مسلمانان خواند و گفت: تمام فعالیت‌های تروریستی داعش که نمونه بارز یک گروه جنایتکار افراطی است، به اسم دین اسلام تمام می‌شود و این تهدیدی جدی برای حیثیت جهان اسلام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضلاع تروریسم، مواد مخدر، استبداد و استکبار را تهدیدی علیه منافع همه ملت‌ها برشمرد و افزود: این زنجیره تسلسل، آنچنان حلقه‌ی بسته‌ی به وجود آورده‌اند که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن خارج شود.

وی در پایان خواستار ارائه راه‌حلی به دور از افراط و تفریط و همه‌جانبه از سوی مدیران و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر برای حل معضل چند بعدی و خانمان‌سوز مواد مخدر شد و گفت: باید انضباط جدی در اجرای طرح مبارزه باشد تا افتخاری برای ایران در این زمینه ثبت شود.(باشگاه خبرنگاران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها