شبکه مستند، پانزده برنامه خارجی، یک ویژه‌برنامه با نام «پشت ماه» درباره پشت صحنه سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون از سال 1383 تاکنون و چند برنامه ویژه برای ماه رمضان تدارک دیده است.
کد خبر: ۶۸۷۷۲۴
پشت صحنه سریال‌های رمضانی به روایت شبکه مستند

ساخت و نمایش پشت صحنه سریال‌های تلویزیونی یکی از مواردی است که به منظور ثبت و مستند‌سازی این سریال‌ها در شبکه مستند مورد توجه قرار می‌گیرد. این شبکه پیش از این با نمایش پشت صحنه سریال «پایتخت 3» اطلاعاتی از روند تولید این سریال به مخاطبان ارائه کرده و این روزها در تدارک تولید برنامه‌ای است که پشت صحنه 25 سریال‌ رمضانی را به نمایش می‌گذارد.

ماه رمضان آن سال‌ها

برنامه پشت ماه به تهیه‌کنندگی محمد هوشمند از میان سریال‌های ماه رمضانی 25 اثر را که با استقبال بیشتر مخاطبان روبه‌رو شده، انتخاب کرده و ضمن گفت‌وگو با تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگران این سریال‌ها بخش‌هایی از سریال و پشت صحنه آنها را به نمایش می‌گذارد.

هوشمند درباره این برنامه به جام‌جم گفت: تولید این سریال براساس پیشنهاد مدیر شبکه مستند انجام می‌شود و با نظر ایشان 25 سریال از میان 40 سریال را انتخاب کردیم و به سراغ عوامل آنها رفتیم.وی درباره انتخاب سریال‌های ماه رمضانی سال 83 به بعد گفت: سریال‌ سازی برای ماه رمضان سابقه زیادی ندارد و تا پیش از سال 83 مهم‌ترین اثر تولید شده برای این ماه، گمگشته به کارگردانی رامبد جوان بوده که از موسیقی تیتراژ آن که با صدای مجید اخشابی ساخته شده در برنامه پشت ماه استفاده کرده‌ایم. به هر حال تعداد انتخاب‌های ما محدود بود و باید از برخی سریال‌ها صرف نظر می‌کردیم.

به گفته این تهیه‌کننده، سریال‌هایی مانند زیر زمین، صاحبدلان، اغماء، مادرانه، ملکوت، سی‌امین روز، او یک فرشته بود، خانه به دوش و متهم گریخت از جمله سریال‌های ماه رمضانی است که در برنامه پشت ماه شاهد پشت صحنه تولیدشان خواهیم بود.این تهیه‌کننده درباره بخش‌های مختلف این برنامه گفت: گفت‌وگو با کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران سریال‌ها، پخش قسمت‌هایی از هر سریال که با صحبت‌های عوامل ارتباط دارد و در صورت وجود فیلم پشت صحنه، آن را نیز به نمایش خواهیم گذاشت.

هوشمند تاکید کرد: تقریبا نیمی از سریال‌های ماه رمضانی فیلم پشت صحنه ندارند، اما جالب است که تمام سریال‌هایی که رضا جودی تهیه ‌کرده، فیلم پشت صحنه دارد و خوشبختانه ایشان یکی از رکوردداران ساخت سریال‌های تلویزیونی است. جودی پنج سریال مرده متحرک، اغماء، عبور از پاییز،‌ سی‌امین روز و صاحبدلان را برای ماه مبارک رمضان تولید کرده است.

وی ادامه داد: پشت صحنه سریال ملکوت که تا به حال از هیچ شبکه‌ای پخش نشده، با همکاری تهیه‌کننده برای اولین بار در برنامه پشت ماه پخش می‌شود.شکل‌گیری هر سریال از زمان عقد قرارداد تا پیش‌تولید، تصویربرداری، پخش و حتی واکنش‌ها و نظرات مردم به هر سریال از جمله مواردی است که در برنامه پشت ماه به آنها پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای ایجاد تنوع در برنامه با برخی از هنرمندان در لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌هایی که این روزها در آن مشغولند، گفت‌وگو کردیم.به گفته هوشمند در این برنامه با بازیگرانی چون حمید گودرزی، حسین محجوب، امین تارخ، نفیسه روشن، کورش تهامی، حسن جوهرچی و جواد عزتی گفت‌وگو شده است و به سریال‌ مدینه که ماه رمضان امسال پخش می‌شود هم پرداخته‌ایم که به عنوان آخرین قسمت از مستند پشت ماه به نمایش درخواهد آمد.

ماه رمضان از نگاه قدیمی‌ها

از دیگر برنامه‌های شبکه مستند که به صورت ویژه در ماه رمضان به مخاطبان ارائه می‌شود، برنامه مثبت هفتاد به تهیه‌کنندگی محمدعلی بهبهانی است.

این تهیه‌کننده از توجه ویژه این برنامه به شهرری به عنوان یکی از مناطق بسیار مذهبی کشورمان خبر داد و گفت: به سراغ مردم جنوب تهران و بخصوص اهالی شهرری می‌رویم و با قدیمی‌های این منطقه درباره ماه رمضان‌های قدیم صحبت می‌کنیم.به گفته این تهیه‌کننده، بررسی تغییر سبک زندگی دینی از موارد مورد توجه در ویژه‌برنامه‌های «مثبت هفتاد» در ماه مبارک رمضان است.بهبهانی گفت‌وگو با پیش‌نمازها، سحرخوان‌ها و موذن‌های شناخته شده قدیمی را یکی دیگر از بخش‌های ویژه‌برنامه ماه رمضان برشمرد.

1000 دقیقه مستند تازه

هشت مستند جدید برای نمایش در ماه مبارک رمضان در شبکه مستند آماده شده که از آن جمله می‌توان به افغان‌ها در اوج، هواپیمایی فرانسه، 180 روز تنهایی در بالکان، خاک و خط، ترن هوایی بزرگ و فرمول یک اشاره کرد.

مهدی خلجی، مدیر تامین برنامه شبکه مستند در این‌باره گفت: این مستندها از تولیدات سال 2010 به بعد هستند و تلاش کرده‌ایم مجموعه‌ای از انواع مستند را پیش‌روی مخاطبان قرار بدهیم. براساس توضیحات خلجی؛ مستند افغان‌ها در اوج درباره زیبایی‌های افغانستان است. این کشور سال‌ها درگیر جنگ، تروریسم و آشوب است؛ از این رو بسیاری از ما با شنیدن نام این کشور به یاد ویرانی می‌افتیم، در حالی که این کشور درگذشته به دلیل داشتن مناظر زیبا در دنیا شهره بوده است.

هواپیمایی فرانسه درباره سقوط هواپیماهای فرانسه است، در حالی که شرکت هواپیمایی‌ فرانسه یکی از کارآمدترین‌ و بی‌نقص‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در دنیا بوده است.

مستند 180 روز تنهایی در بالکان داستان زندگی یک انسان تنها در دریاچه بالکان است و مستند خاک و خط درباره مهاجرت گورخر آفریقایی از صحراهای سوزان آفریقا به دریاچه‌ای است که حالا دیگر خشک شده، اما همچنان میزبان گورخرهاست.

ترن هوایی بزرگ، شیوه ساخت سریع‌ترین ترن هوایی جهان است و در مستند رودررو با زنبور غول‌پیکر، جمع‌آوری عسل زنبور غول‌پیکر آسیایی در شمال غربی نپال در فصل بهار را همراه با یک نوجوان خواهیم دید.

فرمول یک مستندی برای نمایش تاریخچه بزرگ‌ترین مسابقه ماشین سواری دنیاست و مستند گامپرت آپولو که در ماه رمضان به نمایش درمی‌آید، درباره یک ابرماشین آلمانی به همین نام است که 604 اسب بخار قدرت دارد و یک میلیون دلار می‌ارزد.

از دیگر مستندهای تدارک دیده شده برای ماه رمضان می‌توان به شکار ببر روسی اشاره کرد که ماجرای سفر به حیات‌وحش روسیه برای پیدا کردن یکی از زیباترین حیوانات جهان یعنی ببر سیبریایی را نمایش می‌دهد.

در مستند افسانه و دایناسورها سفری به اعماق تاریخ را خواهیم دید و در ابرسلاح‌های دنیای باستان اسلحه مردم در دوران باستان معرفی و بررسی می‌شود. مستند آلبرت فالکو درباره زندگی بزرگ‌ترین کاشفان قرن بیستم و کاشف اقیانوس‌هاست. ماک تراک درباره ماشینی با قدرت یدک‌کشی 200 تن به همین نام است و زندانیان کوه پامیر زندگی قزاق‌های افغانستان در کوه پامیر را نمایش می‌دهد. سیاره مورچگان نیز همان‌طور که از نامش پیداست زندگی مورچه‌ها را به نمایش می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها