شوخی های مهدی هاشمی در مراسم رونمایی «دردسرهای عظیم»

خبرنگار نشدم چون حوصله زندان نداشتم

هفتمین مجمع عمومی رادیو تلویزیون‌های اسلامی صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور، وزیر ارشاد، مدیران رسانه ملی و 220 عضو اتحادیه از 36 کشور از سراسر دنیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما افتتاح شد.
کد خبر: ۶۷۷۶۳۰
روحانی: باید برای یک نبرد عظیم فرهنگی آماده باشیم

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر فلسطین، رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی و رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان از طریق ویدئو کنفرانس برای حضار سخنرانی کردند.

رسانه اسلامی مورد اعتماد همه جهانیان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم با اشاره به مقطعی که عصر ارتباطات نام دارد، قدرت ارتباطات در دنیای امروز را بخش مهمی از قدرت ملی دانست و گفت: هر کشوری که بتواند صدای مردم خود را بهتر به جهانیان برساند، می‌تواند رابطه بهتری در بین اقشار و گروه‌های جامعه خود ایجاد کند و در جهان نیز ندای اکثریت باشد و همنوا با خواست فطرت انسانی پیش‌ برود.رئیس‌جمهور کشورمان خواست منطقی همه انسان‌ها را منطبق با فرهنگ راستین اسلامی دانست؛ زیرا این فرهنگ مطابق فطرت انسانی است. وی در این باره گفت: در این مقطع زمانی یکی از تقابل‌‌های پیش‌رو، تقابل جهان اسلام با دنیای غرب بر سر هویت است؛ بویژه هویت نسل جوان. غرب تلاش می‌کند هویت جوامع انسانی را به شکلی که خود می‌خواهد شکل دهد.

روحانی تصریح کرد: امروز قبل از آن‌که تصرف سرزمین‌ها مورد توجه قدرت‌های جهانی باشد، تصرف اذهان و افکار جوامع مدنظر آنهاست. بنابراین هم‌اکنون باید دنیای اسلام با همه توان برای حراست فرهنگ و هویت اسلامی خود هم در ابزار و هم در محتوا وارد عمل شود. رئیس‌جمهور کشورمان استفاده از مدرن‌ترین ابزارهای فناوری را ضروری دانست و گفت: نمی‌توانیم در سرعت، ظرافت و هنر تاثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم. امروز هرکسی که سریع‌تر خبر را به گوش جهانیان می‌رساند، جهت‌دهنده است و اوست که بر افکار عمومی تاثیر دارد و خبرهای بعدی با هر تفسیر و تعبیری، انفعالی خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان رشد رسانه‌های کشور به لحاظ فناوری و تجهیزات را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برشمرد و گفت: ما باید از آن فناوری‌ها برخوردار شویم، با این حال شاید آنها از نظر تجهیزات و ابزار، قدمی جلوتر باشند، اما ما محتوایی سرشار از هدایت داریم و آن فرهنگ هنر اسلام و خاندان رسالت و اهل‌‌بیت است.وی ادامه داد: غرب می‌خواهد مصرف‌گرایی و لذت‌گرایی را در زندگی مردم ما و بویژه نسل جوان، جا بیندازد؛ یعنی می‌خواهد بت مصرف‌، لذت، تبختر، بی‌عدالتی و تبعیض را در جهان بین مسلمانان و غیرمسلمانان و کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته مستقر کند.

روحانی با بیان این‌که امروز دنیای غرب سلطه خود را در انحصاری کردن فناوری‌های مدرن می‌داند، تشریح کرد: دنیای غرب به همین دلیل و به ‌بهانه‌های مختلف می‌خواهد جهان اسلام و کشورهای در حال توسعه را با فاصله‌ای چندساله با دنیای پیشرفته صنعتی خود قرار دهند.رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید این بت تبعیض و لذت‌گرایی شکسته شود و جای همه این بت‌ها توحید بنشیند که اگر ما گوینده و عمل‌کننده لا اله الّا اللّه باشیم، حتما فلاح و رستگاری نصیبمان خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: ما امروز باید خودمان را برای نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای به‌اصطلاح صنعتی و مدرن آماده کنیم تا بتوانیم نسل امروز و فردا را حراست کنیم و بعثت پیامبر گرامی را در دل جوانان پایدار و جاودانه سازیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز ابزار فقط رادیو و تلویزیون نیست و آنها بتدریج کنار گذاشته می‌شوند و موبایل و اینترنت جای آنها را می‌گیرد. ما امروز وظیفه داریم با همه ابزارهای اینترنتی خود را برای نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم که اگر توان خود را به‌کار گیریم چون محتوای‌مان حق و منطبق با فطرت است می‌توانیم پیروز شویم. روحانی جایگزینی تولید پاک و ایجاد برند را ضروری دانست و اظهار کرد: باید برند صالح، تولید صالح و عمل صالح را به‌عنوان یک برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم تا هرکسی آن محصول را با برند صالح می‌بیند اطمینان داشته باشد که نقشه‌های آن صحیح و درست است.وی ادامه داد: ما در فرهنگ و تولید فرهنگی باید با برند خودمان افکار عمومی و اذهان دنیای اسلام را جذب کنیم. ما نباید از فریادها و زرق و برق‌های دنیای غرب بهراسیم. می‌توانیم موفق و پیشرو باشیم و راه پیامبر را ادامه دهیم؛ چرا که اگر نمی‌توانستیم، او امام هدایت ما و سراج منیر ما نبود. ما می‌توانیم راه پیامبر را برگزینیم.

حمایت و ترویج سیره پیامبر(ص)

رئیس‌جمهور با اشاره به بار سنگینی که بر دوش مسلمانان است، گفت:‌ پیامبر که پیامبر عفو و رحمت بود و برادری، الفت، اخوت، مهر و صمیمیت را آورد و جنگ‌های دهه‌ها و قرنها‌ را از بین برد، صمیمیت و اتحاد را نه‌فقط بین مسلمان بلکه بین همه جوامع حاکم کرد، اما امروز عده‌ای اسلام را اینچنین معرفی می‌کنند که دزدیدن دختران در حال تحصیل، نعوذ‌ بالله افتخار دینی و اسلامی است!

روحانی این مساله را غیرقابل تحمل برشمرد و افزود: چگونه امروز برای ما قابل تحمل است که عده‌ای نادان و گمراه که نه از قرآن بهره بردند و نه از سنت و سیره پیامبر، اما به ‌نام دین و جهاد، تروریسم، وحشت و خشونت را در دنیای اسلام و دیگر جوامع ایجاد می‌کنند.

روحانی ادامه داد: امروز رسالت سنگینی بر دوش ماست که از اسلام، پیامبر و بعثت همواره حفاظت کنیم. جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگش در انتخابات بیست و چهارم خرداد راه اعتدال را برگزیدند و دست رد به افراط و افراط‌گرایی زده‌اند و طرح (ویو) مقابله با خشونت و افراط‌گرایی را در سازمان ملل با اکثریت آرا تصویب کردند و باید چهره واقعی اسلام را در دنیای امروز معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: می‌توانیم چهره واقعی اسلام را با همبستگی و تولیدات سالم و اسلامی به دنیا معرفی کنیم. امیدوارم روزی برسد که یک رسانه مرتبط و مستقل اسلامی در سراسر جهان، به وجود بیاوریم و نگذاریم در انعکاس خبرها و تصویرها غرب پیشتاز و مفسر حوادث باشد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، به آغاز هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ کار این اتحادیه، حرکت مبارکی است و باید با جذب رسانه‌های جوامع اسلامی و با ارتقای کیفیت و محتوای برنامه‌ها توسعه یابد. روحانی اظهار کرد: باید در رسانه‌های اسلامی، صدق حدیث و ادای امانت اصل باشد و به منافع زودگذر نگاه نکنیم. رسانه‌های اسلامی باید مورد اعتماد ملت‌های خود و حتی مورد اعتماد افکار عمومی جهان باشد.

اتحادیه آرمانی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی گفت: در لحظه بی‌نظیری از تاریخ زندگی می‌کنیم که ارتباطات و فناوری اطلاعات به قدری فراگیر شده که انسان خارج از این حوزه، گویی بی‌سواد است.

وی رسانه‌ها را جزو جدایی‌ناپذیر و ضرورتی انکارناپذیر از زندگی دانست و گفت: تحولات پرشتاب سیاسی اجتماعی، اقتصادی در خاورمیانه، شرق دور، افریقا و حتی اروپا و آمریکا بیانگر آگاهی، بیداری و حق‌طلبی مردم جهان است.

جنتی رسانه‌های خبری را از ابداعات دنیای غرب دانست که باعث بیداری مردم در اقصا نقاط جهان شده و زمینه نگرانی غربیان را فراهم کرده است. وی در این باره گفت: امروز رسانه‌ها منشا بیداری در اقصا نقاط جهان شده‌اند و همین مساله غرب را که روزی مبتکر همین رسانه‌ها بوده، نگران کرده است و امروز برای ما جای خوشحالی است که اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با 220 عضو از 35 کشور جهان خواب رسانه‌های غرب را آشفته کرده است. وی افزود: در چنین شرایطی برگزاری چنین اجلاس و اتحادیه‌ای جای خوشحالی دارد و می‌توانم بگویم این مجمع نه یک گردهمایی صنفی، بلکه یک اتحادیه آرمانی است که برای اهدافی مقدس می‌کوشد و شایسته حمایت است.

وزیر ارشاد که در اجلاس رادیو تلویزیون‌های اسلامی صحبت می‌کرد، به کنوانسیون‌های آزادی بیان اشاره کرد و گفت: از نیمه دوم قرن بیستم، اندیشمندان، فعالان و پژوهشگران رسانه‌ای کوشیدند با تدوین کنوانسیون‌های بین‌المللی، آزادی بیان و حقوق رسانه‌ها را بنیان نهاده و تبیین کنند، اما هم‌اکنون که رسانه‌ها ابزار نشر حق‌طلبی در سراسر جهان و حتی کشورهای در حال توسعه شده، پایبندی به این قوانین در کشورهای مبدع رسانه‌ها کمرنگ شده و حتی غرب به خود اجازه می‌دهد که به چهره‌های مختلف و حتی انبیای ما هتک حرمت کند و به آن نام آزادی بیان می‌دهد؛ در حالی که خود تحمل شنیدن صدای متفاوت از رسانه‌های مستقل را ندارند. اقدام به قطع شبکه‌های ماهواره‌ای مثل پرس تی.وی نمونه‌ای از همین عدم تحمل است.

جنتی با اشاره به اهمیت رسانه‌های اسلامی در کشورهای اسلامی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه کشورهای اسلامی، فکر اسلامی است که اگر بدرستی تبیین شود، مورد توجه رسانه‌های بیداری و اسلامی در منطقه و جهان قرار می‌گیرد. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰

اگر درهای رسانه را به روی خودمون باز كنیم و از تك صدایی حكومتها خودداری كنیم، غرب صدای ما را خواهد شنید...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها