پس از الحاق شبه جزیره اوکراین به خاک روسیه

پوتین به کریمه رفت

ادامه جنگ در شرق اوکراین

پنجشنبه گذشته نیروهای اوکراینی با کمک ده‌ها دستگاه تانک و نفربر زرهی و پشتیبانی هوایی بالگردها و هواپیماهای نظامی به چند منطقه استان دونتسک از جمله شهر اسلاویانسک حمله کرده و در این تهاجم دست کم پنج شبه‌نظامی مخالف دولت اوکراین کشته و چند نفر دیگر مجروح شدند.
کد خبر: ۶۶۶۸۶۱
ادامه جنگ در شرق اوکراین

به گزارش ایرنا، با این حال دیروز اعلام شد همه مواضعی که روز پنجشنبه نیروهای اوکراینی تحت کنترل خود درآورده بودند، بازپس گرفته شده است. این در حالی است که شهر اسلاویانسک همچنان از سوی نیروهای اوکراینی تحت محاصره قرار دارد و گفته می‌شود صدها نیروی اوکراینی مجهز به تانک و نفربرهای زرهی در مناطق مختلف اطراف اسلاویانسک موضع گرفته‌اند. ادارات دولتی و بانک‌ها دراین شهر تعطیل شده و ساکنان در مضیقه قرار گرفته‌اند.

آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین دیروز اعلام کرد عملیات نظامی در استان دونتسک ادامه خواهد یافت و این عملیات به دلیل رزمایش روسیه متوقف نشده است.

وی گفت روسیه به دنبال آن است تا جنگ جهانی سوم را به راه بیندازد. روسیه هشدار داده بود در صورت ادامه عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور واحدهای نظامی خود را برای توقف اقدامات جنگی به این مناطق اعزام خواهد کرد.

وزیر کشور اوکراین در صفحه فیس بوک خود افزود: در شرایط کنونی فقط بخش کوچکی از توانمندی نظامی مرکز مبارزه با تروریسم شورای امنیت اوکراین به کار گرفته شده و در عملیات نظامی از تانک و تسلیحات سنگین استفاده نمی‌شود.

حملات روز پنجشنبه نیروهای اوکراینی منجر به بیرون راندن شبه‌نظامیان طرفدار روسیه از ساختمان‌های دولتی و عقب‌نشینی آنها شده بود.

دیروز همچنین رسانه‌های بین‌المللی از هدف قرار دادن یک بالگرد اوکراینی توسط نیروهای روسیه خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده نیروهای روسیه با آرپی‌جی این بالگرد را در شهر «تراماتورسک» هدف قرار دادند. این در حالی است که بعضی از گزارش‌های دیگر حاکی است که این بالگرد با شلیک تک تیراندازها به باک آن منفجر و ساقط شده است. نبردها در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین درحالی ادامه دارد که آمریکا و روسیه نیز با برگزاری مانورهای نظامی و تحریک هم‌پیمانان خویش صف‌آرایی نظامی را در شرق اروپا تکمیل می‌کنند.

در همین زمینه خبرگزاری راشاتودی دیروز به نقل از رئیس ستاد دفاعی فرانسه اعلام کرد این کشور قرار است چهار جت جنگنده را با هدف کمک به نیروهای گشت هوایی ناتو به منطقه بالتیک اعزام کند. این چهار جت که از نوع میراژ 2000 یا رافائل بوده، قرار است هشتم اردیبهشت به منطقه مالبروک در شرق لهستان اعزام شود. هدف از ارسال این جت‌ها، آموزش نیروی هوایی لهستان است تا آنها را برای گشت‌های هوایی در منطقه کشورهای حوزه دریای بالکان تحت فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آماده کند. آمریکا نیز گفته است قصد دارد 600 سرباز برای تمرینات پیاده نظام به لهستان و کشورهای حوزه بالتیک بفرستد.

هشدار روسیه

به دنبال حمله ارتش اوکراین به شهر اسلاویانسک، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از آمریکا خواست اقدامات فوری برای واداشتن مقامات اوکراینی به توقف عملیات نظامی در مناطق جنوب و شرق این کشور انجام دهد.

روسیه هشدار داد: غیرقابل پیش‌بینی‌بودن سیر اوضاع در مناطق جنوب و شرق اوکراین و اقداماتی علیه ساکنان غیرنظامی این مناطق و نقش واحدهای ارتش و واحدهای ویژه امنیتی و گروه‌های تندروی ملی‌گرا در این اقدامات، نشان می‌دهد که آمریکا باید اقدام فوری برای بازداشتن رژیم اوکراین اتخاذ کند.

روسیه در این بیانیه با اشاره به این‌که تاکنون اقدامی برای رفع تنش‌ها در اوکراین انجام نگرفته است، اعلام کرد: امیدواریم آمریکا میزان مسئولیت خود را در شرایط به وجود آمده، درک کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز روز پنجشنبه عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق شرق و جنوب این کشور را جنایت علیه مردم اوکراین خواند و از کی‌یف خواستار توقف فوری این عملیات شد. روسیه در واکنش به عملیات نظامی اوکراین در شرق این کشور مانورهای نظامی خود را در نزدیکی مرز با اوکراین آغاز کرد. در همین حال، اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین از روسیه خواست تا نیروهای خود را از مرز اوکراین خارج کند و اعلام کرد رزمایش‌های در حال انجام روسیه یک اقدام تهدیدکننده است.

وزارت امور خارجه اوکراین روز پنجشنبه به مسکو 48 ساعت زمان داد تا درخصوص هدف و مکان مانورهای نظامی که در نزدیک مرز اوکراین برگزار می‌شود، توضیح دهد. وزارت خارجه اوکراین افزود: براساس قرارداد وین روسیه باید توضیحات شفافی درباره این عملیات ظرف 48 ساعت پس از دریافت این درخواست ارائه کند. این زمان بیست و ششم آوریل(امروز شنبه) به پایان می‌رسد.

جنگ لفظی آمریکا و روسیه

همزمان با تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین، اظهارات مقامات آمریکایی و روسی علیه یکدیگر نیز تندتر شده و هریک دیگری را به شعله‌ور کردن این بحران متهم می‌کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه روسیه را به «دامن‌زدن به بی‌ثباتی» در شرق اوکراین متهم کرد و همزمان سرگئی لاوروف از کاخ سفید خواست تمامی نفوذش بر دولت موقت اوکراین را به کار گیرد تا مانع بدتر شدن اوضاع در اوکراین شود.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای تند از مسکو خواست یا به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در اوکراین کمک کند یا منتظر تحریم‌های جدید آمریکا بماند. وی همچنین رسانه‌های روسیه را متهم کرد که دائما در حال پخش خیالبافی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط با اوکراین هستند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: در صورتی که امنیت «شهروندان روسی» ساکن اوکراین به‌مخاطره بیفتد، دولت روسیه «طبق قوانین بین‌المللی» حق اقدام برای حفاظت از آنان و منافع خود را خواهد داشت، اما در این باره توضیحی نداد.

روز پنجشنبه با توجه به وخیم شدن تنش‌ها در شرق اوکراین بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار آرامش در اوکراین شد و گفت وی نگران است اوضاع در اوکراین از کنترل خارج شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: براساس توافق ژنو، همه طرف‌ها باید به تعهدات خود که هدف آن کاهش تنش در اوکراین است، عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها