بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین دلایل مرگ و میر زنان، بیماری‌هایی چون امراض قلبی، سکته مغزی، سرطان، افسردگی و سرطان پوستی ملانوم و دیابت نوع ۲ هستند. به اعتقاد پزشکان بسیاری از این مشکلات و بیماری‌ها در صورتی که اقدامات مناسبی برای مقابله با آنها انجام شود، قابل پیشگیری‌اند.
کد خبر: ۶۵۶۱۳۲

روزنامه خلیج تایمز در گزارشی تازه به بررسی برخی از شایعترین انواع بیماری‌های زنان و همچنین علائم و روش‌ پیشگیری از آنها پرداخته که به قرار زیر است:

بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در زنان و مردان هستند. در بسیاری از مطالعات تاکید شده که علائم این بیماری‌ها در زنان تنها درد قفسه سینه نیست و لازم است نشانه‌های دیگر همچون بروز درد در ناحیه فک و شانه‌ها، حالت تهوع و تنگی نفس نیز به عنوان علائم هشداردهنده این بیماری‌ها در نظر گرفته شوند.

به گفته پزشکان، زنان می‌توانند با ایجاد تعادل و تناسب در الگوی زندگی‌شان که شامل انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام فعالیت ورزشی است، این بیماری‌ها را تا حد زیادی از خود دور نگه‌دارند.

سرطان سینه

سرطان سینه شایع‌ترین نوع این بیماری در زنان است. در سرطان سینه توده‌ها در بافت‌های سینه‌ها رشد می‌کنند و سلول‌های سرطانی به شکل توده درمی‌آیند. پزشکان در مورد علائم این بیماری تاکید دارند: وجود غده داخل یا نزدیک سینه یا در بازوها، بافت‌های سفت و محکم در این محدوده و یا تغییر در شکل و اندازه سینه از نشانه‌های مهم این سرطان هستند.

متخصصان خاطر نشان می‌کنند که با کنترل وزن، مصرف پروتئین‌های گیاهی، ورزش کردن، عدم استعمال سیگار و در صورت باردار شدن تغذیه فرزندشان با شیرمادر می‌توان از بروز سرطان سینه جلوگیری کرد.

بیماری‌های خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی گروهی از اختلالاتی هستند که در صورت ابتلا، سیستم ایمنی به بافت‌های بدن آسیب می‌زند و شایعترین آنها شامل بیماری ام.اس یا فلج اعصاب، دیابت نوع 1 و لوپوس هستند. طبق بررسی‌های انجام شده حدود 75 درصد بیماری‌های خودایمنی در زنان اتفاق می‌افتد. به گفته پزشکان، علائم این بیماری‌ها بسته به نوع آنها متفاوت است.

با این حال پزشکان معتقدند که مصرف مقدار کافی از مواد مغذی و مکمل‌ها همچون ویتامین D، چربی‌های ضروری و پروبیوتیک‌ها می‌تواند از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کند.

پوکی استخوان

این عارضه که در هر دو جنسیت مشاهده می‌شود از تراکم بافت استخوانی در بیماران می‌کاهد و البته بیشتر مبتلایان به آن را زنان تشکیل می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان هر دو زن بالای 50 سال یک مورد شکستگی استخوان ناشی از این عارضه گزارش می‌شود. درد کمر، کوتاه شدن قد و شکسته شدن راحت استخوان از جمله علائم این بیماری هستند.

به گفته پزشکان مصرف میزان کافی کلسیم، ویتامین D و ورزش کردن از مهمترین شیوه‌های پیشگیری از پوکی استخوان محسوب می‌شوند.

ملانوم

این بیماری نسبت به دیگر انواع سرطان پوست شدیدتر است زیرا ممکن است به دیگر اعضا و بافت‌های بدن گسترش یابد و موجب بیماری شدید و مرگ شود. اگرچه ملانوم می‌تواند در هر قسمت از بدن رشد کند اما اغلب در قسمت بالای کمر در مردان و زنان و همین‌طور روی پوست‌ پاها در زنان بروز می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان به ضخیم شدن یا برجسته شدن خال و احساس خارش و حساسیت روی پوست اشاره کرد.

برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان کشنده، پرهیز از تماس مستقیم و طولانی‌مدت با نور خورشید در اواسط روز که شدت تابش‌ها زیاد است و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب توصیه می‌شود.

دیابت نوع 2

دیابت بیماری است که ترشحات هورمون انسولین را دچار اختلال می‌کند. هرچند تمام افراد مبتلا به دیابت نوع 2 لزوما اضافه وزن ندارند اما به طور معمول چاقی و بی‌تحرکی اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند. تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، احساس خستگی، گرسنگی و مشکلات پوستی از جمله علائم هشداردهنده این بیماری هستند.

پزشکان تاکید دارند که با کنترل وزن، ورزش روزانه، رژیم غذایی سالم و پرهیز از استعمال دخانیات می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

فشارخون

تنها روش آگاهی از مبتلا بودن به این بیماری، کنترل مرتب فشارخون است. همچنین در افرادی که سابقه ارثی ابتلا به فشارخون بالا وجود دارد، معاینات دائمی توصیه می‌شود. سردردهای شدید، خستگی، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس از علائم این عارضه به حساب می‌آیند.

پزشکان تاکید دارند که با کنترل و حفظ وزن متناسب، ورزش کردن، کاهش نمک مصرفی و کاهش استرس می‌توان از بروز فشارخون بالا پیشگیری کرد.

افسردگی

مبتلایان به این بیماری اغلب در تمرکز کردن، به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند. همچنین خستگی، نداشتن انرژی کافی، بی‌خوابی، حساس بودن، افزایش اشتها یا کاهش آن از دیگر علائم این اختلال روانی به حساب می‌آیند.

روانپزشکان معتقدند که انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مغذی، ورزش کردن و انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.

آلزایمر

مشخصه اصلی این بیماری، تحلیل و ضعف توان ذهنی است که معمولا در دوران میانسالی و پیری اتفاق می‌افتد و موجب می‌شود فرد مبتلا فراموشکار شده یا احساس گیجی داشته باشد.

با انجام فعالیت‌های جسمی و تحریک بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، کنترل استرس در کارهای روزمره و خوابیدن به میزان کافی می‌توان تا حدودی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد.

یائسگی

یائسگی مرحله‌ای طبیعی در زندگی زنان است که وقتی زمان آن فرا می‌رسد تغییرات هورمونی در تخمدان‌ها بروز کرده و به طور طبیعی عادت ماهیانه و متعاقب آن،‌ تخمک‌گذاری متوقف می‌شود. یائسگی معمولا در سن 45 تا 55 سالگی بروز می‌کند و علائم آن شامل نامرتب شدن دوره‌های عادت ماهیانه، گُرگرفتگی، تعریق در شب و مشکل جدی در خواب هستند.

از آنجا که یائسگی فرآیندی طبیعی در بدن زنان است قابل پیشگیری نیست اما می‌توان برای کاهش علائم آن اقداماتی را انجام داد از جمله کنترل فشارخون و معاینات دوره‌ای آن و تلاش برای نگه داشتن فشارخون در حد متعادل و سالم است. همچنین با خوردن مواد غذایی سالم و مناسب طبق توصیه پزشک متخصص و ورزش کردن به اندازه کافی می‌توان به تسکین علائم یائسگی کمک کرد.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها