دست فرمان

برو بچسبان به سپرش

بهت می‌گم گاز بده بچسبان به سپرش. خودش می‌ترسه می‌ره کنار. وقت نداریم شب شد. اینجوری بری تا شب هم نمی‌رسیم.
کد خبر: ۶۵۱۲۴۶
برو بچسبان به سپرش

به گمان بسیاری از رانندگان فاصله گرفتن با جلو به منزله کند رفتن و دیر رسیدن است. این را با یک نگاه به وضعیت ترافیک شهرها بخوبی می‌توان دریافت.

فاصله خودروها به زحمت به 10 متر می‌رسد و کم نیستند آنهایی که سپر به سپر می‌رانند. لابد می‌پرسید منشا بروز این رفتار پرخطر چیست و چه پیامدی برای جریان ترافیک دارد.

چرا فاصله ایمن رعایت نمی‌شود؟

1 ـ نمی‌دانیم: تعارف ندارد. نمی‌دانیم فاصله ایمن چقدر است. بیشتر رانندگان دو تا پنج متر را برای توقف خودرو کافی می‌دانند و فاصله کم را خطرناک نمی‌دانند.

2 ـ خطای ذهن: به گمان بسیاری فاصله گرفتن با جلو یعنی کند راندن. بارها شاهد بوده‌ام مسافران به راننده محتاطی که فاصله را رعایت کرده معترض بودند که چرا کند می‌راند و اینجوری تا شب به مقصد نمی‌رسند!

3 ـ‌ فرصت‌طلبی: یا تلاش دوباره برخی عزیزان برای منصرف‌کردن دیگران از رعایت فاصله ایمن. این عزیزان با زحمت فراوان و به جان خریدن خطر تصادف، بسرعت برق جای خالی را پر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند فاصله‌ای بین دو خودرو ایجاد شود، چه ایمن و چه غیرایمن!

4 ـ قانون: شاید ‌بی‌توجهی کافی قانون و پلیس به این موضوع و نبود اهتمام به مقابله با آن در تثبیت این رفتار پرخطر بی‌اثر نبوده باشد.

فاصله ایمن با خودروی جلو چقدر است؟

فاصله ایمن بسیار بیش از پنج متر است. راننده جوانی که مصرا معتقد بود دو متر کافی است پس از امتحان در جاده‌ای خلوت و مشاهده طول ترمز 50 متر، باورش نشد و گفت اشتباه شده! شما هم بدنیست در یک جاده خیلی خلوت امتحان کنید. عجالتا 50 متر برای سرعت 80 پیشنهاد می‌شود.

خطای ذهن

کمی آشنایی با علم هندسه کافی است تا بدانیم دو نقطه که با فاصله ثابت در حرکتند سرعتشان یکی است. پس چه فاصله دو خودرو پنج متر باشد چه 50، آنها هم سرعت‌ هستند و هیچ‌یک از دیگری تندتر نمی‌رود و اعتراض آن مسافر محترم که رعایت فاصله را دلیل کند راندن می‌داند صرفا یک خطای ذهنی است و بس. لطفا راننده را مجبور به کم‌کردن فاصله ایمن نکنید.

فرصت‌طلبی، اغماض قانونی، تصادف و راه‌بندان

راننده عزیزی که با جادادن خودرو در فضای میان خودروها امکان رعایت فاصله ایمن را از ایشان سلب می‌کنی، روی سخنم با شما است. چرا؟ ما ملتی هستیم که به گذشت و مهربانی شهره‌ایم.

خود شما بارها در زندگی از حقت گذشته‌ای تا به دیگران خدمتی بکنی؛ چرا این رویه را در حین رانندگی به کار نمی‌گیری؛ چرا به جای کمک به دیگران حق ایشان را سلب می‌کنی.

می‌دانی وقتی با سرعت 80 و فاصله پنج متر از خودروی جلو می‌رانی فرصت یک آخ را هم از خود گرفته‌ای، زیرا گفتن آخ یک ثانیه طول می‌کشد و تو در این فاصله بیش از 20 متر پیش رفته و چند خودرو را به‌هم دوخته‌ای.

آمبولانس، بیمارستان، پلیس، دادگاه، غرامت و... دامن تو را می‌گیرد و راه‌بندان ناشی از ایجاد گلوگاه دامن بقیه را. هر روز بارها در بزرگراه‌های شهری شاهد تصادف‌های ناشی از رعایت نکردن فاصله ایمن هستیم و ایجاد گلوگاه و قیف و راه‌بندان. قرار بود دیگر از قیف نگویم. ببخشید! از سکوت و اغماض قانون در این قضیه در عجبم.

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

خوانندگان ارجمند! لطفا نظر خود را درباره این ستون به شماره 300011220 پیامک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها