دست فرمان

سبقت یا تجاوز به حق دیگران

سبقت در شرایط راهبندان که حرکت خودروها به کمتر از 15 کیلومتر کاهش یافته، چه تفاوتی با جازدن در صف نانوایی دارد؟ در چنین شرایطی سبقت یعنی تجاوز به حق دیگران. در پاسخ به مقاله حرمت خط در ترافیک سال قبل خواننده عزیزی پیامی فرستاده‌اند: «همین که هست. کاری نمی‌شود کرد. وقتی تجاوز به حقوق دیگران زرنگی و جرات به حساب می‌آید، بیش از این نمی‌شود انتظار داشت.»
کد خبر: ۶۶۲۲۶۳
سبقت یا تجاوز به حق دیگران

کم نیستند کسانی که اینچنین فکر می‌کنند. متاسفانه تجاوز به حقوق دیگران افزون بر ترافیک در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود.

متجاوز یا قربانی

نلسون ماندلا به زندانبان خود گفت: من و تو هردو قربانی هستیم، قربانی یک نظام نادرست. برخی از پژوهشگران در واکاوی ریشه ناکامی‌های تاریخی ایران معتقدند تسلط نظام‌های استبدادی و ظالم در طول تاریخ و اعمال روش‌های متجاوزانه توسط حکومت، عملا باعث بازتولید روحیه تجاوز در آحاد جامعه شده و ما وارث چنین میراثی هستیم. این میراث نسل به نسل منتقل شده و در تمام سطوح اجتماعی آثار تجاوز به حقوق دیگران گسترده و مشهود است.

عوامل موثر در بروز رفتار تجاوزگرانه در رانندگی

1 ـ ناآگاهی: شاید دسته ای تفاوت سبقت و جلو زدن در صف را بدرستی ندانند و از این‌رو به محض کند شدن حرکت و تشکیل صف، به‌ظاهر برای سبقت و در واقع برای جلو زدن در صف از شانه و فضای بین خطوط استفاده کرد و خطوط اضافی تشکیل می‌دهند. ایشان اگر بدانند این سبقت نیست بلکه تجاوزی است آشکار به حق کسانی که با آرامش در صف ایستاده اند، هرگز چنین نخواهند کرد.

2 ـ محاسبه غلط: اکثرا نمی‌دانند خطوط اضافی باعث قفل شدن جریان ترافیک و افزایش زمان سفر می‌‌شود که نتیجه آن تضییع حقوق دیگران و اتلاف وقت خود آنهاست.

3 ـ موضع پلیس: برخورد نکردن پلیس با این موضوع، شاید ناشی از یک فرض اشتباه باشد، این که هنگام کند شدن حرکت استفاده از همه فضاها، ازجمله شانه به بهبود وضع کمک می‌کند وگرنه مسلما پلیس عزیز حاضر به اغماض در برابر تجاوز نیست و بخوبی می‌داند نظام جمهوری اسلامی اساسا با تجاوز مخالف است. از این رو مردم توقع دارند با رانندگانی که صف را برهم‌زده و هنگام راهبندان در فضاهای غیرمجاز اقدام به سبقت می‌کنند، قاطعانه برخورد شود.

توصیه‌ای به رانندگان برای جلوگیری از راهبندان

1 ـ با مشاهده کند شدن حرکت، شما که در خط سبقت حرکت می‌کنید، به آرامی فاصله با جلو را زیاد کرده و پذیرای خودروهای خطوط مجاور باشید.

2 ـ رانندگان در سایر خطوط باید با زدن راهنما و به آرامی وارد خط سبقت شوند تا به این ترتیب همه در یک خط ادغام شده و از گلوگاه بدون کاستن از سرعت عبور کنند.

3 ـ اکیدا از هرنوع رفتار عجولانه و تجاوزگرانه مانند تلاش برای سبقت یا تشکیل خطوط اضافی در فضای بین خطوط و شانه بپرهیزید؛ زیرا نتیجه آن صرفا قفل شدن جریان، و هدر رفتن وقت خود شماست.

این توصیه‌ها را همین فردا در تهران، در پل صدر به کار گیرید تا نتیجه‌اش را ببینید. طی فاصله قیطریه تا تونل در کمتر از 10 دقیقه. امتحان کنید.

دکتر حسن مقدم - استاد دانشگاه صنعتی شریف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها